| |
|
  |
Marsvin, Dessa underbara varelser. |
|
|
|
|
14-04-2007, 07:37
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
CITAT (zaaritha @ 13-04-2007, 22:11)  Jag tycker nog att du verkar va´en "besserwisser"! Ursäkta, vad menar du med det? Vad har jag skrivit för fel? Då jag driver både marsvinsnätet och min privata hemsida med mycket info om marsvin, får jag väldigt många mail med frågor från folk som har marsvin, som undrar allt mellan himmel och jord. På det sättet vet jag att det finns väldigt många som har dålig kunskap om marsvin och deras behov, ex. sådana som köper dem till sina barn, och sedan får de i princip vara (jag menar inte att du gjort så). Jag tycker att man ska visa respekt även för små djur, och inte utsätta dem för risker. Är det att vara en "besserwisser"? Jag kan inte hindra någon från att ha dessa djur tillsammans, bara tipsa om vad mina egna erfarenheter säger. Vill ni läsa mer kan ni göra det här: Peter Gurneys Guineapig HealthguideWhy rabbits and guineapigs do not mixDjurkliniken Roslagstull (Läs under Pneumoni) MVH/Elin
Redigerat av humla: 14-04-2007, 07:55
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2007, 18:31
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Ber om ursäkt! Jag uttryckte mej jättedumt! Hoppas du kan ha överseende? M-B
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2007, 21:13
|

Medlem

|
CITAT (zaaritha @ 14-04-2007, 19:31)  Ber om ursäkt! Jag uttryckte mej jättedumt! Hoppas du kan ha överseende? M-B Visst  Fortsatt trevlig helg. MVH/Elin
|
|
|
|
|
|
|
|
01-05-2007, 22:26
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 10 110

|
Tack Humla det där om Kaniner och Marsvin var just vad jag sökt efter.. Om det fanns nackdelar som det tydligt fanns.. Då ska mitt marsvin få en tjejkompis ist:) får marsvin mindre behov av mänskligt sällskap när de får en marsvinskompis. Alltså kommer den bara vilja vara med den sen och bli tjurig om man försöker ta upp henne? Jag vill hennes bästa såklart, så hon ska få en vänn nu! Men trist om den skulle bli mindre (pappig)  mvh Adam Här är min lilla flicka=)
DSC00019.JPG ( 260.45k )
Antal nedladdningar: 27Favoritfilten
DSC00006.JPG ( 257.75k )
Antal nedladdningar: 42
DSC00059.JPG ( 250.36k )
Antal nedladdningar: 33
Redigerat av Zacorion: 01-05-2007, 22:43
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2007, 20:36
|

Medlem

|
CITAT (Zacorion @ 01-05-2007, 23:26)  Tack Humla det där om Kaniner och Marsvin var just vad jag sökt efter.. Om det fanns nackdelar som det tydligt fanns.. Då ska mitt marsvin få en tjejkompis ist:) får marsvin mindre behov av mänskligt sällskap när de får en marsvinskompis. Alltså kommer den bara vilja vara med den sen och bli tjurig om man försöker ta upp henne? Jag vill hennes bästa såklart, så hon ska få en vänn nu! Men trist om den skulle bli mindre (pappig)  mvh Adam Hej Adam! Marsvin får absolut inte mindre behov av mänsklig kontakt när de har marsvinskompisar. Tvärtom blir de mer harmoniska och glada djur, som uppskattar människors sällskap ännu mer! Hon är verkligen jättefin, din lilla tjej!  Om du vill ger jag dig gärna några "ihopsättnings-tips" då marsvinshonor tenderar att bli lite griniga mot nya honor i början, men det finns en del knep som underlättar ihopsättningen. Trevlig helg! MVH/Elin
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2007, 08:56
|
Medlem

|
Hejsan hoppsan! Jag är just nu väldigt orolig.. Jag har under någon vecka tittat på en hane som jag har tyckte är så otroligt charmig, men jag var rädd för att skaffa en hane för att läst att det kan gå illa med födsel. Jag har pratat med djuraffärens personal många gånger och sagt att jag har en 1 årig marsvinshona hemma. Men de sa att det absolut inte är några problem alls. "vi har ALDRIG haft något dödsfall här"Så jag skaffa min lilla efterlängtade Ippo. Men nu läser jag att honan måste bli med barn innan 7 månaders ålder har ni några erfarenheter om kastrering? / Rädd marsvinspappa
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2007, 12:50
|

Medlem

|
Tyvärr är djuraffärer det sämsta stället att skaffa marsvin på, har hört alltförmånga skräckhistorier om djuraffärer som agerat helt fel och gett helt fel råd, bara för att få sälja. Om ett marsvin ska gå i avel bör det paras i 6-7 månaders ålder, innan hon börjar lägga på sig för mycket hull, då utveclandet av toxikos blir en stor risk och kan sluta med döden för honan och ungarna. Och för att avla på marsvin behöver man mycket kunskap om honan, dräktigheten, ungarna och komplikationer som kan uppstå. Avel innebär mycket stora risker för honan! Att kastrera en marsvinshane är mycket riskabelt, då en nedsövning och operation är mycket riskabelt för ett så pass litet djur. Men det kan gå bra, har själv en kastrerad hane. Se bara till att veterinären är erfaren av marsvin och har gjort flertalet kastreringar av just marsvin innan. Efter kastreringen är det jätteviktigt att allt sköts rätt - han måste bo för sig själv i 4 veckor och under den första veckan måste buren hållas väldigt ren och såren inspekteras dagligen, så att de inte blir infekterade eller att det bildas bölder. Om han tappar matlusten måste han stödmatas flera gånger om dagen. På min hemsida har jag skrivit en hel del om allt möjligt som rör marsvin, kika gärna in: www.humlansmarsvin.seMVH/Elin
Redigerat av humla: 01-10-2008, 18:15
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2007, 22:31
|
Medlem

|
Tack så mycket för svar! Jag var in på affären och skälde ut han idag.. Han säger själv att han är så påläst när det gäller marsvin. Men när man ställer fråger så verkar han inte veta någonting och drar till med något bara. Det blir att kastrera stakarn. Vill verkligen ha de båda tillsammans de verkar ha funnit varandra och är helt underbara . Ska ringa en omtalas smådjursvetrinär imorgon. Har fått låna en extrabur nu. Jag kommer att ha svårt att sova.. Hur hjälpmatar man ett marsvin om det skulle inträffa?
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2007, 06:57
|

Medlem

|
CITAT (Zacorion @ 07-05-2007, 23:31)  Hur hjälpmatar man ett marsvin om det skulle inträffa? Kolla på min hemsida under marsvin/hälsa/handmatning, där har jag skrivit lite tips både vad man kan handmata med och hur man gör. MVH/Elin
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2007, 11:08
|
Medlem

|
Jag har delat på dem nu. Men de bodde i samma bur de två första dagarna. Jag hoppas inte att hon blev betäckt.. Hon börjar bete sig lite anolunda nu. Men det kanske är för att hon hör den andra bredvid buren. Är så bitter på djuraffären trodde de skulle ha någon kunskap.. De sa även att ;han är inte könsmogen än, för han bara är 8 veckor..  ....Duktiga dom är. Jag tycker jag är rätt påläst när det gäller marsvin. Men jag har helt och hållet hoppat över om avel. För det var inget jag skulle pyssla med! Men när jag skulle skaffa en kompis till Saya så tjatade och övertalade de mig att jag skulle ha en hane. (Det är inga problem att skaffa ungar. Risken är lika liten som för andra djur och om du inte vill ha ungarna så kan du sälja dem till oss)... F-N ta dem!! De såg bara i pengar och skiter i om min flicka dör på kuppen.. Trodde inte sånna människor fick jobba med djur. Gör allt för att tjäna 200 kr Humlan din sida är jätte bra!
Redigerat av Zacorion: 09-05-2007, 11:19
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2007, 20:06
|

Medlem

|
Tycker inte heller att sådana människor skulle få jobba med djur  , de har ju bara ögon för den lilla ekonomiska vinning de gör, och bryr sig inte hur det går med djuren  . Hoppas att din hona inte hann att bli betäckt, de brunstar ju i ett dygn var 14-16:e dag, så förhoppningsvis klarar hon sig, men man vet ju aldrig. Jag tycker att du ska behandla henne som "dräktig" tills du är säker på att hon inte är det, för säkerhets skull. Ett tips är att väga henne med ett par dagars mellanrum för att se om hon ökar stadigt i vikt, det kan vara ett tecken på att hon har bebisar (fast hon börjar ju inte öka i vikt förrän bebisarna börjar växa ordentligt). Det syns inte på magen att hon är dräktig förrän det har gått 4-5 veckor. Lycka till med henne, berätta gärna hur det går. MVH/Elin
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2007, 00:15
|
Medlem

|
Ska hålla dig uppdaterad Nya pojken är väldigt lugn av sig. Men den pratar inte alls mycket, men det kanske kommer då den blir lite tuffare på sig
|
|
|
|
|
|
|
|
17-05-2007, 20:15
|
Medlem

|
Marsvinet är nu kastrerat och verkar väldigt pigg. stygnen ser jätte fina ut. Han äter mer än vanligt. Så jag känner mig lättad nu. han fick låna en liten bur av vetrenären nu som han kunde ha första veckan så sliper han springa så mycket. Jag har de två burarna bredvid varandra så de pratar mycket med varandra. om fyra veckor så kan de skutta ihop
|
|
|
|
|
|
|
|
17-05-2007, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 9 793

|
Hej! Jag har ett marsvin här hemma tillsammans med en kanin och de har varit tillsammans i snart ett år och det har gått bra. Från början var det meningen att jag bara skulle ha marsvinet hos mig ett tag när en kompis inte kunde ha det men nu verkar det som att hon inte vill ha tillbaka det. Jag undrar om man kan släppa ihopp honom med en hane? Jag vet inte så mycket om marsvin eftersom att jag bara har haft kaniner och bara skulle ha marsvinet ett tag. Läste att man inte ska ge saltsten till marsvin. Är det så? När han kom till mig gav min kompis en saltsten till mig som han skulle ha.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2007, 00:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
en lite långhårig en som jag fick syn på blocket en gång för ett tag sedan
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2007, 08:46
|

Medlem

|
Zacorion: Så skönt att kastreringen gick bra! De kommer nog trivas jättebra ihop sedan när de får gå tillsammans. Håller tummarna för att hon inte hann bli dräktig. Smultronglass: Jag har skrivit en del på min hemsida om marsvins beteende och sociala liv, kika gärna in och läs där. Det går att få ihop vuxna hanar, men lättare med vuxen hane + yngre hane. Det finns vissa knep som gör ihopsättningen mer smärtfri, har skrivit en del tips på hemsidan. Det är jättebra om han får en marsvinskompis att leva med istället för kanin, han kommer bli så mycket lyckligare och tamare att få en artfrände att leva med! Och saltsten ska marsvin inte ha, då det ökar riskerna för urinsten. Tyvärr lever det kvar många "missuppfattningar" om marsvinsskötsel, mycket på grund av att många djuraffärer inte har djurens bästa för ögonen utan bara vill göra ekonomiska vinningar. Att sälja saltstenar är en av de "vinningarna" som tyvärr skapar stora problem hos många marsvin. Om du har några fler frågor får du jättegärna höra av dig, jag svarar efter bästa förmåga  Är marsvinsfrälst sedan 13 år tillbaka. MVH/Elin
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2007, 12:12
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 9 793

|
Tack så mycket för svaret humla, ska läsa din sida nu  Jag hade tänkt köpa en yngre hane om jag ska göra det. Men jag har inte fått tag på hon som äger marsvinet så jag vet inte hur det blir än... Saltstenen tog slut för ett tag sen men som tur är har jag inte köpt en ny. Hoppas att han inte får urinsten av det. Hur kallt kan marsvin ha det på vintern, kan de vara i stall? Har haft flera frågor men kommer inte på dom just nu, men jag kommer nog på dom senare
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2007, 15:44
|

Medlem

|
CITAT (smultronglass @ 18-05-2007, 13:12)  Hur kallt kan marsvin ha det på vintern, kan de vara i stall? Jag tror att det blir lite väl kallt för dem att bo i stall. I jämförelse med kaniner som klarar kyla bra, är marsvin tropiska djur som är anpassade för lite varmare klimat. De klarar dock att anpassa sig till svalare temperaturer, men jag tror inte att de ska bo i temperaturer under 10 grader. Vad som också är viktigt att tänka på är luftfuktigheten. Marsvin är känsliga för fukt och drag, och drar i sådana miljöer lättare på sig sjukdomar såsom lunginflammation. Det "idealiska" marsvinsboendet är mellan 15-20 grader varmt, dragfritt och torrt. MVH/Elin
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2007, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Vilken fin hemsida du har och fina bilder. Hoppas du får många besökare på den. Har inga marsvin man har haft, det är väldigt mysiga djur.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|