Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

83 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Marsvin, Dessa underbara varelser.
          Therese3z
          Inlägg 24-04-2009, 21:27
          Länk hit: #701

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 19 071

CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 10:07) *
          Fast som han växer, börjar man fundera på om han får plats i vågskålen snart... giggle.gif

Ja, du kanske gör bäst i att skaffa större vågskål snart? happy.gif Lillpojken är inte så liten längre! biggrin.gif

Mamma Solveig & Co var ute på grönbete idag för första gången i år! Har plockat in gräs åt dem rätt länge nu, men nu tyckte jag det var dags för lite gräs mellan tassarna! biggrin.gif
          ..om jag tog bilder? Självklart!! Allt för alla er marsvinstrådläsare! ;D

Solveig äventyrar ensam:
          Bifogad fil  gronbete01.JPG ( 72.63k ) Antal nedladdningar: 31

Solveig:
          Bifogad fil  gronbete02.JPG ( 44.59k ) Antal nedladdningar: 20

Solveig igen:
          Bifogad fil  gronbete03.JPG ( 45.69k ) Antal nedladdningar: 28

Solveig och Gunnel:
          Bifogad fil  gronbete04.JPG ( 59.4k ) Antal nedladdningar: 27

Igen:
          Bifogad fil  gronbete05.JPG ( 62.42k ) Antal nedladdningar: 36

Alla tre:
          Bifogad fil  gronbete06.JPG ( 71.62k ) Antal nedladdningar: 61

Min "lånepojke", "Silver" heter han, men Anders envisas med att kalla honom för "Pubert". tongue.gif
          Bifogad fil  gronbete07.JPG ( 59.62k ) Antal nedladdningar: 20

Gunnel och Silver:
          Bifogad fil  gronbete08.JPG ( 62.9k ) Antal nedladdningar: 32

Gunnel:
          Bifogad fil  gronbete09.JPG ( 58.16k ) Antal nedladdningar: 26

Jag har för övrigt långtgående planer på att eventuellt klippa ner Gunnels päls så den blir lika lång överallt. Hon ser för töntig ut nu när Silver/Pubert har ätit av all päls längst fram men all päls på den bakre halvan av kroppen är intakt.. Hon kanske skulle uppskatta en mer "lätt och somrig" päls? Vad tror/tycker ni? Ska jag klippa henne till ett mer värdigt utseende eller ska hon få fortsätta se skojig ut? ;D

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera
          Therese3z
          Inlägg 24-04-2009, 21:34
          Länk hit: #702

Medlem

CITAT (MariaS)
          Fast som han växer, börjar man fundera på om han får plats i vågskålen snart... giggle.gif

Ja, du kanske gör bäst i att skaffa större vågskål snart? happy.gif Lillpojken är inte så liten längre! biggrin.gif

Mamma Solveig & Co var ute på grönbete idag för första gången i år! Har plockat in gräs åt dem rätt länge nu, men nu tyckte jag det var dags för lite gräs mellan tassarna! biggrin.gif
          ..om jag tog bilder? Självklart!! Allt för alla er marsvinstrådläsare! ;D

Solveig äventyrar ensam:
          Bifogad fil  gronbete01.JPG ( 72.63k ) Antal nedladdningar: 21

Solveig:
          Bifogad fil  gronbete02.JPG ( 44.59k ) Antal nedladdningar: 33

Solveig igen:
          Bifogad fil  gronbete03.JPG ( 45.69k ) Antal nedladdningar: 34

Solveig och Gunnel:
          Bifogad fil  gronbete04.JPG ( 59.4k ) Antal nedladdningar: 37

Igen:
          Bifogad fil  gronbete05.JPG ( 62.42k ) Antal nedladdningar: 29

Alla tre:
          Bifogad fil  gronbete06.JPG ( 71.62k ) Antal nedladdningar: 24

Min "lånepojke", "Silver" heter han, men Anders envisas med att kalla honom för "Pubert". tongue.gif
          Bifogad fil  gronbete07.JPG ( 59.62k ) Antal nedladdningar: 28

Gunnel och Silver:
          Bifogad fil  gronbete08.JPG ( 62.9k ) Antal nedladdningar: 28

Gunnel:
          Bifogad fil  gronbete09.JPG ( 58.16k ) Antal nedladdningar: 18

Jag har för övrigt långtgående planer på att eventuellt klippa ner Gunnels päls så den blir lika lång överallt. Hon ser för töntig ut nu när Silver/Pubert har ätit av all päls längst fram men all päls på den bakre halvan av kroppen är intakt.. Hon kanske skulle uppskatta en mer "lätt och somrig" päls? Vad tror/tycker ni? Ska jag klippa henne till ett mer värdigt utseende eller ska hon få fortsätta se skojig ut? ;D

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera
          lissa
          Inlägg 25-04-2009, 01:37
          Länk hit: #703

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Tackar tackar för premiärbilderna...Dom är jäääätesöta.. wub.gif
          Har lånekillen bitit av Gunnels päls i fram?? Ä det någon speciell anledning till det ??
          Anton tror jag brås på mamma, dom har samma ögon tycker jag, jättesöt verkligen.
          Det där med att klippa pälsar öht, om det går diskutionerna heta.. en del (jag bla) anser att pälsen skyddar både mot kyla som värme, för naturen är vet vad den gör, det är jag övertygad om, åtminstonde i hundvärlden.. tongue.gif .Men samtidigt är jag tveksam om våra älsklingar kan tycka att det är skönt med kort hår när det är väldigt varmt, synd att dom inte själva kan säga hur det känns... unsure.gif
          På det sista kortet är hon lite lik ett piggsvin, hihihih men ett gulligt sådant, som dom blir i tecknade flmer och så, .och nu när jag tänker efter, hon är ett marSVIN och lik ett piggSVIN....dom kanske är släkt på riktigt blink.gif ???

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 25-04-2009, 01:51
          Länk hit: #704

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Nämen... Vilka charmtroll ni har. wub.gif Snart får jag nog sluta läsa den här tråden, annars kommer jag och snor någon ninja.gif

Redigerat av Chamomille: 25-04-2009, 01:53

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Therese3z
          Inlägg 25-04-2009, 06:42
          Länk hit: #705

Medlem

CITAT (lissa @ 25-04-2009, 02:37) *
          Tackar tackar för premiärbilderna...Dom är jäääätesöta.. wub.gif
          Har lånekillen bitit av Gunnels päls i fram?? Ä det någon speciell anledning till det ??
          Anton tror jag brås på mamma, dom har samma ögon tycker jag, jättesöt verkligen.
          Det där med att klippa pälsar öht, om det går diskutionerna heta.. en del (jag bla) anser att pälsen skyddar både mot kyla som värme, för naturen är vet vad den gör, det är jag övertygad om, åtminstonde i hundvärlden.. tongue.gif .Men samtidigt är jag tveksam om våra älsklingar kan tycka att det är skönt med kort hår när det är väldigt varmt, synd att dom inte själva kan säga hur det känns... unsure.gif
          På det sista kortet är hon lite lik ett piggsvin, hihihih men ett gulligt sådant, som dom blir i tecknade flmer och så, .och nu när jag tänker efter, hon är ett marSVIN och lik ett piggSVIN....dom kanske är släkt på riktigt blink.gif ???

När det gäller djur som vi människor avlar hårt på för vissa speciella egenskaper så spelar det faktiskt ingen större roll om det är bra eller dåligt för individen rent överlevnadsmässigt, de gener vi väljer att förstärka förs vidare till nästa generation vare sig det är till gagn för djuren eller ej. Tex hundar skulle inte se ut ens nästan som de gör idag om inte vi människor avlade på dem utifrån de egenskaper som vi finner tilltalande - oavsett om hundarna mår dåligt av det eller ej. Det finns inget naturligt alls över väldigt många olika egenskaper (päls, kroppsform, storlek osv osc..) som avlats fram över åren, även om vi älskar dem.
          Så är det även lite med marsvinen - marsvin är ju inte långhåriga i orginalupplagan (i det vilda) det är bara en egenskap som vi människor avlat fram (precis som den andra extremen - "skinny"; hårlösa marsvin alltså). Så jag anser inte att Gunnels päls är "naturlig" på det viset (även om jag älskar små marsvin långt tuffsigt hår!) biggrin.gif
          (Och för övrigt så bor de inomhus i lagom temperatur, hon skulle knappast påverkas menligt av att få pälsen tilljämnad så det är enbart en rent estetiskt fråga om jag ska klippa eller ej.) smile.gif
          En del marsvin äter hår, andra inte. Det är mest bara en ful ovana som en del individer lagt sig till med. Marsvinsungar är ofta lite extra benägna att mumsa i sig hår (vet ej varför, men det är så) och jag skulle gissa att en del växer ifrån det beteendet medan andra fortsätter livet ut (till sina mattars förtret). wink.gif

Redigerat av Therese3z: 25-04-2009, 06:53

--------------------

Citera
          humla
          Inlägg 25-04-2009, 07:24
          Länk hit: #706

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Röstar för klippning wink.gif Jag tror att det är mycket skönare för dem att vara kortklippta. Speciellt den lite varmare årstiden. Päls är ju bara ivägen wink.gif

Några nytagna bilder på mina limpor:

Bifogad fil  DSC_3708.jpg ( 22.65k ) Antal nedladdningar: 25

Ingrid

Bifogad fil  DSC_3679.jpg ( 40.93k ) Antal nedladdningar: 35

Maja

Bifogad fil  DSC_3676.jpg ( 25.54k ) Antal nedladdningar: 45

Maja

Bifogad fil  DSC_3654.jpg ( 65.01k ) Antal nedladdningar: 45

Lillemo

Bifogad fil  DSC_3642.jpg ( 26.08k ) Antal nedladdningar: 18

Ebba

Bifogad fil  DSC_3600.jpg ( 48.85k ) Antal nedladdningar: 25

Ingvar

Bifogad fil  DSC_3591.jpg ( 45.26k ) Antal nedladdningar: 36

My-My

Redigerat av humla: 25-04-2009, 18:58

Citera
          Meriona
          Inlägg 25-04-2009, 08:11
          Länk hit: #707

Gäster

Jösses Therese och Humla vilka fina bilder på era grisar! wub.gif

Men Therese, du vaktar väl dem så att inte ormvråken kommer och tar dem? unsure.gif
          Och jag håller med Humla, en sommarfrilla vore nog skönt! wub.gif

Humla förresten, har du hållt ett salladsblad över nosen när du fotat? whistling.gif Några fick vääääldigt lång hals. giggle.gif

Redigerat av Meriona: 25-04-2009, 08:12

Citera
          humla
          Inlägg 25-04-2009, 08:38
          Länk hit: #708

Medlem

CITAT (Meriona @ 25-04-2009, 09:11) *
          Humla förresten, har du hållt ett salladsblad över nosen när du fotat? whistling.gif Några fick vääääldigt lång hals. giggle.gif

giggle.gif Hur kan du tro det?

Du har så rätt, vägen till marsvinens hjärta (eller uppmärksamhet inför fotografering) går ju genom magen. Eller nosen rättare sagt, luktas det mat så är koncentrationen på topp wink.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 25-04-2009, 18:53
          Länk hit: #709

Gäster

Kan du namna dem bild 1 osv? Ingrid är först men sedan är jag osäker?

Citera
          humla
          Inlägg 25-04-2009, 18:58
          Länk hit: #710

Medlem

Fixat wink.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 25-04-2009, 19:18
          Länk hit: #711

Gäster

Tack Humla! Kan du be om ursäkt till My-My från mig? Jag trodde hon var hanen... blush.gif crying.gif

Citera
          humla
          Inlägg 25-04-2009, 19:44
          Länk hit: #712

Medlem

giggle.gif Hon är en rejäl tösabit så det är inte konstigt om man tar fel. Men Ingvar är det största marsvin jag haft/träffat! Om man inte räknar med cuy förstås, har hållt i en rejäl cuytjej! Det var häftigt!

Citera
          Meriona
          Inlägg 25-04-2009, 19:48
          Länk hit: #713

Gäster

Jag har bara sett dem på bild, men Wilmer säger att de ska vara mer lika de marsvin vi hade som barn? Min hade som jag hade när jag var barn hade huvudet på min axel när jag höll om rumpan i min midjehöjd. HAN var stor! Lisa hette han... giggle.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-04-2009, 20:42
          Länk hit: #714

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

wub.gif kiss.gif Överdos på söta marsvin. Maja ser så näpet glad ut! INgvar är då lyckligt lottad med så goa tjejer i sällskap.
          Jag röstar för klippning av Gunnel! Lilla tösen, vilken frisyr Silver gett henne giggle.gif . Jag tycker faktiskt också att Anton har fått mammas ansikte! De har båda grymt sött ansikte. Det är något med ögonen jag gillar.

Visst är grässäsongen toppen, mina tre små grisar är i extas så fort ytterdörren öppnas, luktar det sedan gräs också så svimmar de nästan av lycka happy.gif .

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          lissa
          Inlägg 26-04-2009, 02:32
          Länk hit: #715

Medlem

Tack Therese för dina upplysningar till en mindre vetande som jag var det en perfekt förklaring....Det där med att äta hår, kan dom inte få hårbollari magen som en del katter får, så att dom måste ta något speciellt medel för att bli av med..Det kanske kan vara en instint av att dia, en del barn snuttar ju filtar, trasor etc...
          Jättesöta bilder Humla, Ingvar o My-My har blivit riktiga baddare,. Måste leta efter Cuys, för nu blev jag nyfiken på vad det är för baddare, för det verkar som om dom är mycket större..Tack till dig också Humla för att du delar dina limpor med oss ..
          shy.gif

--------------------

Citera
          humla
          Inlägg 26-04-2009, 09:28
          Länk hit: #716

Medlem

Jag har läst litegrann om detta med hårtuggande som uppfödare skrivit, och det finns flera som hävdar att det är något ärftligt och därför inte avlar på marsvin som tuggar. Tyvärr löser flera (de flesta?) problemet med att låta långhåriga marsvin bo ensamma under sina utställningskarriärer (upp till runt 1 år). Något som faktiskt strider mot L80 (kap.8) där det står att marsvin ska hållas i par eller grupp.

lissa; jag har ett par bilder på när jag håller i en söt cuydam! Kan försöka få upp en bild lite senare (har inte något bildredigeringsprogram just nu men ska fixa det senare idag!).

Citera
          Meriona
          Inlägg 26-04-2009, 12:12
          Länk hit: #717

Gäster

Usch Humla det låter ju inte snällt att låta ett marsvin sitta ensamt bara för att det ska vara i utställningsskick? FY för sånt tycker jag! Det måste ju vara djurets bästa som är det viktigaste. rtfm.gif ranting.gif

Kul med en Cuy-bild, men du ska väl inte redigera bort dig själv??? tongue.gif

Citera
          lissa
          Inlägg 27-04-2009, 01:03
          Länk hit: #718

Medlem

Det är gulligt av dig Humla att leta efter foto.När jag letade igår fick jag bara fram en massa sidor om att dom används som mat, och eftersom jag tyckte att det var obehagligt slutade jag att leta sad.gif -fear-.gif

--------------------

Citera
          Therese3z
          Inlägg 27-04-2009, 05:56
          Länk hit: #719

Medlem

CITAT (Meriona @ 25-04-2009, 09:11) *
          Jösses Therese och Humla vilka fina bilder på era grisar! wub.gif

Men Therese, du vaktar väl dem så att inte ormvråken kommer och tar dem? unsure.gif
          Och jag håller med Humla, en sommarfrilla vore nog skönt! wub.gif

Ja, vilka otroligt söta bilder Humla fått till på sina små grisar!! wub.gif wub.gif

Meriona - jag har både duvhök, ormvråk och vildsint grannhund (och en hel del annat marsvinsovänligt..), så jag har byggt ett ordentligt nät-lock till uteburen som bara är av när jag sitter där med dem, och jag lämnar dem ensamma bara korta stunder när de är ute. Så det är väl så säkert som det kan bli (även om det säkert ändå kan ske olyckor, men jag har minimerat risken så gott det går.) smile.gif

Och jag har nog också bestämt mig för att Gunnel ska få frisyren fixad, ska se vilken dag jag har tid att ta till saxen! biggrin.gif

CITAT (Wilmer @ 25-04-2009, 21:42) *
          wub.gif kiss.gif Överdos på söta marsvin. Maja ser så näpet glad ut! INgvar är då lyckligt lottad med så goa tjejer i sällskap.
          Jag röstar för klippning av Gunnel! Lilla tösen, vilken frisyr Silver gett henne giggle.gif . Jag tycker faktiskt också att Anton har fått mammas ansikte! De har båda grymt sött ansikte. Det är något med ögonen jag gillar.

Visst är grässäsongen toppen, mina tre små grisar är i extas så fort ytterdörren öppnas, luktar det sedan gräs också så svimmar de nästan av lycka happy.gif .

Det där med ögonen ja.. Solveigs mamma/Antons mormor (som heter "Humlan" btw) har precis samma stora vackra ögon och hennes uppfödare säger också att det är något speciellt med dem och att de har en tendens till att gå i arv från Humlan till alla hennes ungar. Det var Solveigs ögon som fick mig att falla totalt för henne och sätta mig i bilen och krångla mig ända ner till Kisa för att hämta hem henne. wub.gif

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 27-04-2009, 08:10
          Länk hit: #720

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Terese, jag förstår dig precis giggle.gif whistling.gif man kan åka hur långt som helst!!

Jag ser också fram emot cuy bilder, att googla på dem är lite otäckt. Man kan leta på uppfödare bla. genom svenska marsvinsföreningen, där är garanterat inga stekta cuy på bild help.gif .

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

83 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 07:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon