Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529
Han ska få gas, just för att det är bättre på så små djur, fast det kostar lite mer och så får vi som sagt åka till Blå stjärnan i Gbg, men det är det värt. Största risken är nog att han blir marsvinsnappad på vägen
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930
CITAT (Wilmer @ 13-05-2009, 10:13)
Han ska få gas, just för att det är bättre på så små djur, fast det kostar lite mer och så får vi som sagt åka till Blå stjärnan i Gbg, men det är det värt. Största risken är nog att han blir marsvinsnappad på vägen
Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492
Det är lite olika hur de gör med stygnen, vissa syr igen och vissa lämnar det öppet. Vet inte vad som är säkrast. På min Ingvar lämnade de snitten öppna för att de skulle dräneras.
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930
Det bästa är som sagt att lämna öppet. Syr man igen och det har kommit in ngn liten bakterie, är det ingen större hit att försöka få ut inflammationen sen! Risken för inflammation är alltså mindre, om det får vara öppet och läka inifrån.
Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492
Samtidigt som marsvin till skillnad från många andra djur har mkt korta ben, och därför kommer snittområdena hela tiden i kontakt med marken och risken finns att det kan komma in bakterier. Så jag tror inte det är riskfritt hur man än gör, men det är hur som helst mkt viktigt att ha en god hygien i buren under den första tiden. Jag använde handdukar och fleecefiltar som byttes ett par gånger dagligen.
Jag tänkte nog som du sa där Humla, att det kunde komma in mycket jox.....Jag har ju själv gått med öppna operationssår några gånger och det var ingen trevlig upplevelse alls....