Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tema kön - och förskollärare?, som alternativ till schlagerspektakel
          arno
          Inlägg 20-02-2007, 09:56
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

CITAT (Pirum @ 20-02-2007, 09:39)
          Jag tycker vi bör bli mer vidsynta, och inse att alla inte faller in i mall 1A eller 1B liksom. Men hur förespråkar modernt utbildade människor att man handskas med 5-årige Pelle på förskolan när han kastar Barbie i väggen och skriker efter gaffeltrucken? Ska han ses som presumptiv mansgris som bör tvångsmatas med korrigerande könsrollsspel där han ska ha på sig rosa kjol? Eller ska han uppmuntras i att gaffeltrucka, då den där Barbie ändå är könsrollscementerade krafs som även tjejer bör kasta i väggen?

Inget bra exempel, menmen....

Väldig bra exempel att fundera på tycker jag! smile.gif

Citera
          arno
          Inlägg 20-02-2007, 10:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

CITAT (rosentass i Göteborg @ 20-02-2007, 02:32)
          CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:36)

Jag tror jag hade fått ett lyckligare liv om jag haft mer tjejkompisar och hittat min kvinnliga identitet under uppväxten. Har också upptäckt att många pojkflickor har svårare att hitta en partner och handen på hjärtat tjejer, inte är det väl de mest feminina männen som blir mest åtrådda. .

Du är ju så skön! Handen på hjärtat, tjejen, håller alldeles med. Här kanske vi ska rannsaka oss. Vadan detta självförakt? Eller snarare, vadan denna föraktande bild av det "feminina"? Eller, igen, vems/vilkas bild av det feminina?

Vari ligger "föraktet" - och vem har definierat det?

Citera
          Kat
          Inlägg 04-03-2007, 11:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Jag är inte förskollärare, men väl barnskötare.
          De förskolor jag arbetar på har haft en mycket föredömlig ledning. Men tyvärr har sällan personalen "på golvet" visat något större intresse av genusfrågor.
          Inställningen att "pojkar är pojkar" och "flickor är flickor" är tyvärr väldigt inrotad även inom förskolan.

Det är intressant att så många har en negativ uppfattning om Tiina Rosenberg, utan att någonsin lyssnat till vad hon egentligen har att säga.
          Fegt.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-01-2026, 13:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon