| |
|
  |
Vårdat eller ovårdat språk? |
|
|
|
|
20-02-2007, 00:20
|

Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 9 012

|
CITAT (faith @ 20-02-2007, 00:18) CITAT (Castea @ 19-02-2007, 15:46) CITAT (faith @ 19-02-2007, 13:08) För mig är svordomar något någon tar till när ordförrådet tryter. Svär du då, när ditt ordförråd tryter? Eller har du några tips på vad man kan göra när allt bara gnistrar till eller bägaren rinner över till slut och man blir hederligt förbannad? Jag har kämpat med att inte svära, men det går dåligt. Det funkar inte för mig att istället bli tyst eller "behärska" mig - är jag riktigt arg så måste jag få ett verbalt utlopp för det.  Annars blir jag bara förgiftad om ilskan bakas in i mig istället för att levas ut. Jag har inga tips att ge dig. Ett tips kan vara regelbunden fysisk träning. Då få kroppen utlopp för frustration m.m. och kommer i balans. Kanske en aning långsökt men jag vet att det har hamnat gott när det gällde mitt humör.
--------------------
"Carpe diem quam minimum credula postero"
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 01:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
Jag tänker bara göra ett inlägg i denna debatt.
Om någon skriver alltför slarvigt kan jag tycka att det blir lite jobbigt att läsa inlägg. Tyvärr hoppas jag då över dessa även om de kanske innehåller något tänkvärt.
Annars bryr jag mig inte så mycket. Vill någon använda kraftuttryck får de väl göra det. Även om jag själv inte gärna gör det.
Vad jag däremot inte tycker om är när någon ljuger rakt upp och ner. Hur vårdat denne än uttrycker sig. Ingen nämnd, ingen glömd.
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 09:01
|
Medlem
Antal inlägg: 90
Medlem nr: 8 722

|
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 00:13) CITAT (sudden @ 19-02-2007, 23:00) tror du vi är lite korkade och inte kan lägga ihop 1 och 1 och få 2? Ja, nu vet jag inte hur bevandrad du är i matematik och vilka du syftar på när du säger "vi", så jag kan tyvärr inte svara på din fråga. CITAT jag kan nog lista ut varifrån idén till denna tråden kom från början Om du har läser lite till i "småprat" så kan du se att jag även skapat en tråd som heter "särskrivningar" eftersom det svenska språket intresserar mig. För säkerhets skull så kan jag lägga in en länk till tråden, så slipper du leta  : särskrivningar. Men nu måste jag faktiskt hoppa in lite till Suddens försvar. Stefan S, på sidan 8 i "Jävla hund" tråden skriver du, efter att svordomar diskuterats ett bra tag: jag väljer att lyfta ur diskussionen till egen tråd. Obs, detta är nog inte ordagrant citerat eftersom jag skriver ur minnet. Då måste du väl förstå att dom allra flesta av oss som läser det, faktiskt tror att det är den här tråden du skapade då? Och Sudden, mina sympatier ligger helt klart hos dig. jag tycker att du blivit helt onödigt påhoppad.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 09:56
|

Medlem

|
Det här är en diskussionstråd om vårdat resp ovårdat språk - ett ämne som intresserar många, vad jag har förstått. Idén uppkom utifrån mitt intresse av språket och hur det används. Punkt. Att man sen kan bli inspirerad av människors språkbruk, det är en annan sak.  Se på t.ex Fredrik Lindström. Påhopp eller inte, frågan är vem hoppar på vem? Jag fortsätter gärna diskussionen kring vårt språk, utan påhopp, utgår ifrån att det respekteras.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Då tycker jag du kan börja med att föregå som gott exempel
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:03
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:00) Då tycker jag du kan börja med att föregå som gott exempel  Kan du utveckla hur du menar? Tycker du att jag har ett illa vårdat språk?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:17
|
Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 09:56) Det här är en diskussionstråd om vårdat resp ovårdat språk - ett ämne som intresserar många, vad jag har förstått. Idén uppkom utifrån mitt intresse av språket och hur det används. Punkt. Att man sen kan bli inspirerad av människors språkbruk, det är en annan sak.  Se på t.ex Fredrik Lindström. Påhopp eller inte, frågan är vem hoppar på vem? Jag fortsätter gärna diskussionen kring vårt språk, utan påhopp, utgår ifrån att det respekteras.  Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem. Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier Och angående vårdat språk så tycker jag det är ok med svordomar om man är riktigt j-a sk-tförb-d, annars inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:18
|

Medlem

|
Nej det tycker jag inte men jag tycker att du är onödigt otrevlig o spydig mot somliga i en del inlägg och det tycker åtminstone jag är väldigt likt påhopp.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:18) Nej det tycker jag inte men jag tycker att du är onödigt otrevlig o spydig mot somliga i en del inlägg och det tycker åtminstone jag är väldigt likt påhopp. Så olika man kan uppfatta människor. Jag uppfattar Stefan_S som både saklig och lugn. Ett personligt påhopp är väl när man angriper en person i stället för sakfrågan, och det tycker jag faktiskt inte att Stefan gör. Att fortsätta diskussionen i den tråden vi nu pratar om hade tvärtom lätt kunna leda till personliga påhopp eftersom den tråden inte handlar om språkbruk, utan om hundar.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:45
|

Medlem

|
Påhoppen fanns redan i den tråden och i den här finns också otrevliga svar iallafall upplever jag det så  Hoppas bara att jag får anledning att ändra min uppfattning.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:53
|

Medlem

|
CITAT (alle @ 20-02-2007, 10:17) Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem. Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier
Och angående vårdat språk så tycker jag det är ok med svordomar om man är riktigt j-a sk-tförb-d, annars inte. Nej, det ligger inte heller i mitt intresse. Jag brukar försöka hålla isär äpplen och päron. Detta är fortfarande (hoppas jag) en språkvårdstråd. Tröst och sympatier kanske lämpar sig mer i en annan, mer passande tråd?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:57
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:45) Påhoppen fanns redan i den tråden och i den här finns också otrevliga svar iallafall upplever jag det så  Hoppas bara att jag får anledning att ändra min uppfattning. Upplevelser är subtilt och varierar från person till person, beroende på tidigare erfarenheter. Jag beklagar om du känner dig påhoppad. Nu är tråden långt ute i OT, kanske dags att fokusera på ursprungsämnet?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 11:06
|
Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 10:53) CITAT (alle @ 20-02-2007, 10:17) Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem. Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier
Och angående vårdat språk så tycker jag det är ok med svordomar om man är riktigt j-a sk-tförb-d, annars inte.
Nej, det ligger inte heller i mitt intresse. Jag brukar försöka hålla isär äpplen och päron. Detta är fortfarande (hoppas jag) en språkvårdstråd. Tröst och sympatier kanske lämpar sig mer i en annan, mer passande tråd? När kan det någonsin vara olämpligt med tröst och sympatier??
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 11:09
|

Medlem

|
CITAT (alle @ 20-02-2007, 11:06) CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 10:53) CITAT (alle @ 20-02-2007, 10:17) Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem. Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier
Och angående vårdat språk så tycker jag det är ok med svordomar om man är riktigt j-a sk-tförb-d, annars inte.
Nej, det ligger inte heller i mitt intresse. Jag brukar försöka hålla isär äpplen och päron. Detta är fortfarande (hoppas jag) en språkvårdstråd. Tröst och sympatier kanske lämpar sig mer i en annan, mer passande tråd? När kan det någonsin vara olämpligt med tröst och sympatier?? Nu är tråden långt ute i OT, kanske dags att fokusera på ursprungsämnet?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 11:42
|
Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 11:09) CITAT (alle @ 20-02-2007, 11:06) CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 10:53) CITAT (alle @ 20-02-2007, 10:17) Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem. Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier
Nej, det ligger inte heller i mitt intresse. Jag brukar försöka hålla isär äpplen och päron. Detta är fortfarande (hoppas jag) en språkvårdstråd. Tröst och sympatier kanske lämpar sig mer i en annan, mer passande tråd? När kan det någonsin vara olämpligt med tröst och sympatier?? Nu är tråden långt ute i OT, kanske dags att fokusera på ursprungsämnet? Och nu ska jag fokusera på ursprungsämnet  för det sista jag skrev var inte vårdat. Jag skulle ju naturligtvis ha skrivit "hur kan det vara..." i stället. Och så skulle det inte varit så rumphugget utan jag skulle ha lagt till: för då blir det alltid mycket trevligare stämning här, oavsett tråd. Det är något som jag kan reta mig på, både hos andra, men framförallt hos mig själv, att man inte skriver tillräckligt mycket, så det kan bli oydligt vad man menar.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 10:57) CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:45) Påhoppen fanns redan i den tråden och i den här finns också otrevliga svar iallafall upplever jag det så  Hoppas bara att jag får anledning att ändra min uppfattning. Upplevelser är subtilt och varierar från person till person, beroende på tidigare erfarenheter. Jag beklagar om du känner dig påhoppad. Nu är tråden långt ute i OT, kanske dags att fokusera på ursprungsämnet? Då kanske du har använt ett svårbegripligt språk. Jag har inte sagt att jag känner mig påhoppad men tycker däremot att Sudden ett flertal gånger drabbats av det. Språk är intressant ja men man kan ju välja sina ord.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 12:05
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Det är ju ganska intressant egentligen att man har lite olika uppfattningar om vad som är vårdat språk. Jag läste på Wikipedia och så här stod det där: CITAT Vad är ett vårdat språk?
I begreppet god svenska ingår:
att grammatik och stavning är korrekta att texten inte innehåller tvetydiga formuleringar att texten är lättläst att grafiska element, till exempel kursiv stil, används på ett konsekvent och förståndigt sätt att en artikel inte växlar alltför kraftigt mellan språkliga stilnivåer.
Tänk dock på att det kan finnas många olika sätt att uppnå dessa mål, och att ditt eget sätt inte nödvändigtvis är bättre än någon annans. Personer som intresserar sig för språkvård utvecklar ofta en mycket tolerant hållning: två kända exempel är Fredrik Lindström som i sina böcker och i programmet Värsta språket förespråkar en liberal attityd, samt grundarna av rörelsen skrivihop.nu som enligt egen utsago "själva genomgått en resa från språktalibanwannabear till språkliberaler" (källa www.skrivihop.nu, besökt den 9 november 2004).
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 12:08
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 11:51) Då kanske du har använt ett svårbegripligt språk. Jag beklagar om du tycker att mitt språk är svårbegripligt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 12:12
|

Medlem

|
Det är helt klart att vårt språk är av stort intresse. Här diskuterat ovårdat språk.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2007, 12:15
|

Medlem

|
Till och med att "ovårdat språk" finns med i ett störningsärende. Tycker dock att det var att ta i.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|