Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Margurit, Uppstammad, sticklingar
          Maggan H
          Inlägg 29-01-2008, 19:32
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Ah, så fina Ladyn, bravo.gif skatta dig lycklig som har plats BÅDE till alla sådder och sticklingdrivning *suck*! Fantastisk färg, ögat njuter av grönskan! I morrn ska jag minsann ut i garaget och dra ut en del som ska få lite ljus! Nu är det dags att vakna! d010.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 29-01-2008, 19:52
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (rissen @ 25-01-2008, 23:09) *
          Nån som vet ??? Är det svårt att så marguriter ??

Jag har ingen övervintrad att ta skott ifrån.

Rissen

Jag har faktiskt inte sett frön till just den 'vanliga sorten' som brukar kallas Margurit g.gif
          men det går ju att skicka sticklingar per post oxå......................

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 29-01-2008, 19:59
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Alba @ 26-01-2008, 09:30) *
          Jag ska försöka stamma en Mårbacka-pelargon. Ämnet är klart och nu återstår att få rötter.

Nu har jag läst att Mårbacka kan vara lite besvärlig pga att den har så tunga blommor så man måste stötta upp grenarna......inte så snyggt men vi får se hur det går.

Jag brukar inte lyckas så bra med att rota pelargoner men har tidigare följt Margits råd att ha så liten kruka som möjligt under rotningstiden så inte plantan får för mycket vatten och det har fungeratbra.

Har varit i 'vale och kvalet' om jag skall visa en bild.............. crying.gif den är inte vacker men så här ser min uppstammade Mårbacka ut

Bifogad fil  PICT8950.JPG ( 67.37k ) Antal nedladdningar: 27

--------------------
          Penseé album

Citera
          lissa
          Inlägg 11-05-2008, 03:10
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Nu tar jag fram den här gamla tråden igen. Jag ville bara visa att råd om stickling fungerar även för mig. Tror att det är den första sticklingen som har lyckats för mig...vem vet, turen kanske vänder...Jag var lite feg och tog tyvärr bara en.. en sak till, den har små knoppar i topparna.. är det OK om jag inte toppar av dom , utan låter dom följa sin naturliga levnad trots att den är lite gles och tanig ??
          Bifogad fil  DSCN6645.JPG ( 47.08k ) Antal nedladdningar: 21

här har jag flätat ihop stammarna på 3 små kalamondiner, lite svårt att se stammen ordentligt eftersom pinnen skymmer
          Bifogad fil  DSCN6450.JPG ( 25.81k ) Antal nedladdningar: 17

och här kommer mamma Margurit, jag försöker få stammen rak, men det är verkligen svårt. Jag måste komma ihåg att dra är snöret nedtill lite oftare
          Bifogad fil  DSCN6370.JPG ( 45.4k ) Antal nedladdningar: 25

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-05-2008, 07:43
          Länk hit: #45

Medlem

Det ser fint ut Lissa bravo.gif Visst kan du låta blomknopparna få "slå ut" men jag brukar knipsa bort dem devil.gif ........så länge du inte knipsar av själva grenarna kommer de att växa Men i o m du knipsar i grenarna så börjar den och "buska" till sig Men det kan man även "fixa till" efteråt om man vill tummenupp.gif
          ( man knipsar bara in grenarna ordentligt så grenar/buskar de sig vid själva 'knippset'... duh.gif vilken underbar svenska jag skriver.....)

Angående Pelargonen så ser den betydligt vackrare ut i dag Få se om jag kommer i håg att lägga in en ny bild när jag vaknar i dag.......det är nämligen en Rosenknopps pelargon o inte en Måbacka som trodde giggle.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          lissa
          Inlägg 11-05-2008, 22:55
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Det där med att få dom att "grena sig" är också en sak som jag inte brukar lyckas med, inte ens luktärtorna grenar sig..men jag inser ju att sticklingen är lite väl tanig, så jag borde nog knipsa in en bit på dom blivande grenarna, för nu är dom ju bara som smala blad..och eftersom den här sticklingen har lyckats, då kanske den är så bussig att den grenar sig också..
          Din Pelargon är det väl inget fel på, den kommer att bli jättefin när den har fått lite mer "kött på benen"...Du har bara tagit den största stammen, eller huvudstammen kanske den heter, bundit upp den och sen plockar du bara bort allt som kommer på stammen ??
          Eftersom jag har så dåligt med plats har jag kommit på att det bästa är nog att försöka stamma dom stora så mycket som möjligt, och sen kan dom andra krukorna få plats under "träden".
          Tack igen för hjälpen, vi får väl plocka fram tråden när nya resultat visar sig tongue.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 13-03-2009, 19:24
          Länk hit: #47

Medlem

Nu har jag börjat med årets Marguriter. Efter att ha klippn ner mina båda moderplantor så tog jag reda på allt "grönt" och gör sticklingar av dem Så här ser det ut i dagsläget

Bifogad fil  DSCN2102_kopiera.jpg ( 210.09k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          Penseé album

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 05-04-2009, 15:33
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Lady Hamilton @ 13-03-2009, 20:24) *
          Nu har jag börjat med årets Marguriter. Efter att ha klippn ner mina båda moderplantor så tog jag reda på allt "grönt" och gör sticklingar av dem Så här ser det ut i dagsläget

Bifogad fil  DSCN2102_kopiera.jpg ( 210.09k ) Antal nedladdningar: 29

Åh, Kära nå'n! Vilken Marguritkvinna du är, Lady'n! tummenupp.gif bravo.gif
          Vilken enastående fin "sticklingskurs" du visade upp.
          Den här tråden har jag aldrig sett... men nu har jag också blivit inspirerad kan jag lova...

thanks.gif thanks.gif thanks.gif för den uppvisningen och för att du länkade vidare till den här tråden genom Lissas tråd!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon