Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Metoder för fostran
          AnitaO
          Inlägg 20-02-2007, 21:02
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Fenja @ 20-02-2007, 20:42)
          CITAT (pejori @ 20-02-2007, 20:31)
          sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus wub.gif  wub.gif
          tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. wub.gif
          framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund wub.gif

HÄR tror jag du sätter fingret mitt på varför vi har så olika uppfattningar om detta som hundägare! Jag känner mig väldigt hemma med de metoder du skriver om och jag gissar att det handlar just om att jag tagit hand om flera hundar som vunnit både andra och tredje trotsåldern hos sina tidigare ägare. Jag tror du har samma erfarenheter.
          Mvh
          Fenja

Det är nog så sant som det är sagt smile.gif
          Har haft alla mina hundar från 8 veckors ålder, och därmed inte sagt att jag känner mig nöjd med det jag åstadkommit.
          Tvärtom kanske. Min första hund var en prövning av sällan skådade mått.

Det jag beklagar i efterhand med den kunskap jag har idag, är dom "hårda tag" som instruktören på unghundskursen lärde mig.
          Min egen instinkt är en annan, men som nybörjare kanske man har en tendens att suga upp det mesta.

Om jag bara lyssnat på min egen instinkt så kanske saker och ting hade varit annorlunda.
          Det vet jag inte och inte tjänar det heller nånting till att fundera på det.
          Han får vila i frid tycker jag. Han gick vidare vid 9 års ålder av hjärtsvikt.
          Han kremerades strax innan jag flyttade in i det hus jag nu bor i, och han finns också med mig här.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 20-02-2007, 21:17
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Maria_z5 @ 20-02-2007, 12:12)
          Nu knycker jag tråden lite snabbt men ni får tillbaks den strax. wink.gif
          Jag rider klassisk dressyr som inte ska förväxlas med barockdressyr. Jag rider enbart på tränsbett och allt vi gör går ut på att ge en hjälp inte flera så om jag ska göra skolan öppna lägger jag över vikten på det inre bakbenet och lättar på min yttre skänkel. Självklart ställd åt rätt håll. wink.gif
          Inte mer än en hjälp åt gången.
          Allt går ut på att egentligen manipulera hästen utan att fightas. När jag vill att hästen ska göra något så som vid öppna t ex så kan man likna det vid att jag frågar "Om jag lägger vikten på ditt bakben och gör så att du lättast går rakt fram med lite böj på halsen, vad gör du då?"
          Känslan, ja den är ju bara en känsla... smile.gif

Allt kan sammanfattas med glada skadefria arbetsvilliga hästar.

Vill du veta mer gå hit http://www.classical-equitation.com/ och http://stenbro.com/.

/Maria

Håller förvisso inte på med hästar längre (på ett aktivt sätt) men jag tycker Craig Stevens är jättebra

Citera
          pejori
          Inlägg 20-02-2007, 21:26
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Fenja @ 20-02-2007, 20:42)
          CITAT (pejori @ 20-02-2007, 20:31)
          sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus wub.gif  wub.gif
          tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. wub.gif
          framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund wub.gif

HÄR tror jag du sätter fingret mitt på varför vi har så olika uppfattningar om detta som hundägare! Jag känner mig väldigt hemma med de metoder du skriver om och jag gissar att det handlar just om att jag tagit hand om flera hundar som vunnit både andra och tredje trotsåldern hos sina tidigare ägare. Jag tror du har samma erfarenheter.
          Mvh
          Fenja

precis...mina egna hundar har jag aldrig behövt göra så på, men under dom 20 år jag arbetat med "problemhundar" som varit avlivningshotade på grund av okunniga ägare har jag fått ta till det vid vissa tillfällen wub.gif
          och har också där hittat några av mina bästa och stabilaste hundar, när dom blivit korrigerade i lagom dos wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 20-02-2007, 21:29
          Länk hit: #104

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 21:02)
          Min egen instinkt är en annan, men som nybörjare kanske man har en tendens att suga upp det mesta.

Om jag bara lyssnat på min egen instinkt så kanske saker och ting hade varit annorlunda.

instingten är det bästa redskap man har...att lita på sin magkännsla smile.gif smile.gif
          som sagt, mina egna valpar/hundar har inte behövt styras så mycket, då dom kan sin tillhörighet från bäbystadiet, men slynglar som fått härja fritt, har krävt andra tag och en annant typ av inlärning...men aldrig fysiskt våld elle övergrepp på hundens mentalitet smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Ophelia
          Inlägg 20-02-2007, 21:54
          Länk hit: #105

Medlem

Jag tänkte rådfråga er om en hundras. Jag har tidigare skrivit att jag är mycket intresserad av bullmastiff. Tankarna finns ju att i framtiden skaffa hund. Bullmastiff har jag bara läst gott om (trots att deras hälsotillstånd kan medföra problem men så kan det vara med många hundraser). De verkar vara, rent generellt, en riktigt trevlig sällskapshund. Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter?

Citera
          Fenja
          Inlägg 20-02-2007, 21:59
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Här finns bra information om rasen.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ophelia
          Inlägg 20-02-2007, 22:00
          Länk hit: #107

Medlem

Jag har läst MASSOR med information om rasen. Ville höra er åsikt smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 20-02-2007, 22:08
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Ophelia @ 20-02-2007, 22:00)
          Jag har läst MASSOR med information om rasen. Ville höra er åsikt smile.gif

rätt fostrad är det en jättetrevlig hund smile.gif smile.gif
          dom jag känner, är bara så trevliga smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 20-02-2007, 22:11
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag hade en sådan i samma grupp på brukshundsklubben sist jag gick där med en unghund. Jag har känslan av att det kan var en rätt hård/skarp ras att ha att göra med. Jag har ingen personlig erfarenhet av rasen.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Bodenblomman
          Inlägg 20-02-2007, 22:24
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 5 864

CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 19:20)
          CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:12)
          precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder wub.gif  :wub:
          inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren smile.gif
          allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband smile.gif

Och hur stor procent av Sveriges hundägare uppskattar du har tillräcklig kunskap att göra den bedömningen?

Det är ju det som är problemet som jag ser det.
          Att lära ut metoder som en bråkdel av alla hundägare kan behärska.

Någon var tidigare inne på att ta kontakt med exempelvis brukshundklubbarna som har en hög kompetens på området. Det är givetvis fördelaktigt att tidigt få råd och kunskap om vad man har för individ i kopplet.

Det är oftast mycket svårare när hunden redan har börjat vinna mark. Ledarskap är något som man ideligen får jobba på men det är givetvis annorlunda om man kunnat starta från valpstadiet.

/ Susanne

--------------------
          Susanne

Citera
          herkules
          Inlägg 21-02-2007, 08:19
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (pejori @ 20-02-2007, 21:26)
          precis...mina egna hundar har jag aldrig behövt göra så på, men under dom 20 år jag arbetat med "problemhundar" som varit avlivningshotade på grund av okunniga ägare har jag fått ta till det vid vissa tillfällen wub.gif

är du problemhundsinstruktör?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2007, 09:49
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (herkules @ 21-02-2007, 08:19)
          CITAT (pejori @ 20-02-2007, 21:26)

är du problemhundsinstruktör?

till viss del, så tillvida att jag får en hel del förfrågningar om hjälp wink.gif
          har också gått en del kurser om problemhundar och deras behov

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Kathy
          Inlägg 21-02-2007, 09:52
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Är det inte så att egentligen finns det inga problemhundar - bara problemägare? wink.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2007, 09:58
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (Scrollan @ 21-02-2007, 09:52)
          Är det inte så att egentligen finns det inga problemhundar - bara problemägare? wink.gif

precis så det är mycket sådant som avhandlas på kurserna wub.gif wub.gif
          där har man också nytta av att vara socionom laugh.gif laugh.gif

men man lär sig att tolka hundens signaler och det gör det lättare att veta vad som är problemet och hur man ska få matte att fatta det biggrin.gif biggrin.gif

men kul och lärorikt är det att arbeta med en sådan hund, som är helt normal, men oftast bara vilsen i en rörig flock wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          AnitaO
          Inlägg 21-02-2007, 10:15
          Länk hit: #115

Medlem

Jo, det ligger mycket i det tycker även jag.
          Det ser man ofta på Cecar Milans program också.
          Som Berith skrev i den andra tråden ... många har inte ens förstått att dom måste ta ut sina hundar på en vanlig promenad.
          Dom lever hela sitt liv i trädgården som "akvariefiskar" sad.gif

Jag hade förmånen att vara tillsammans med Memea Mohlin 2 dagar.
          Hon är ju en välbekant problemhundsinstruktör.
          Oerhört intressant och lärorikt smile.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          herkules
          Inlägg 21-02-2007, 10:30
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (pejori @ 21-02-2007, 09:58)
          Är det inte så att egentligen finns det inga problemhundar - bara problemägare?  ;)

precis så det är mycket sådant som avhandlas på kurserna wub.gif wub.gif
          där har man också nytta av att vara socionom laugh.gif laugh.gif

men man lär sig att tolka hundens signaler och det gör det lättare att veta vad som är problemet och hur man ska få matte att fatta det biggrin.gif biggrin.gif

men kul och lärorikt är det att arbeta med en sådan hund, som är helt normal, men oftast bara vilsen i en rörig flock wub.gif

jo, många kurser blir det - är socialpedagog i botten men vill inte på något sätt applicera det på vare sig hundar eller människor, hundägare är ett släkte för sig.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2007, 10:33
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:15)
          .
          Dom lever hela sitt liv i trädgården som "akvariefiskar" sad.gif

Oerhört intressant och lärorikt smile.gif

visst är hon bra??? smile.gif
          har gått på kurs med henne också och läst hennes böcker en mycket sympatisk tjej att lära sig av smile.gif
          Stefan Fahlkrantz är också duktig, har två kurser med honom nu....och väntar på en till (fortsättningskurs) wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          AnitaO
          Inlägg 21-02-2007, 10:36
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:33)
          CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:15)
          .
          Dom lever hela sitt liv i trädgården som "akvariefiskar"  :(

Oerhört intressant och lärorikt  :)

visst är hon bra??? smile.gif
          har gått på kurs med henne också och läst hennes böcker en mycket sympatisk tjej att lära sig av smile.gif
          Stefan Fahlkrantz är också duktig, har två kurser med honom nu....och väntar på en till (fortsättningskurs) wub.gif

Ja, henne ser jag upp till. Hon är kollosalt duktig på att läsa hundar och hitta lösningar på problem.

Dom två dagarna inkluderade även en tjatter-kväll med vitt vin, så jag fick lära känna även den mer privata sidan av henne som också är tilltalande smile.gif

Stefan Fahlkrantz vet jag faktiskt inte vem det är?
          Har han nån hemsida kanske där man kan läsa?

--------------------
          user posted image

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2007, 10:37
          Länk hit: #119

Medlem

ja..det har han wub.gif
          http://www.stefanshundtjanst.se

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          AnitaO
          Inlägg 21-02-2007, 10:43
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37)

Intressant smile.gif
          Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet.

Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar.

Läste under han filosofi ...
          "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar"

--------------------
          user posted image

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-11-2025, 20:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon