|
|
  |
Metoder för fostran |
|
|
|
20-02-2007, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 488
Medlem nr: 8 535

|
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 12:22) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 10:58) tar lite för lång tid att förklara varför man behöver förstärka sin ledarrroll, men enkelt uttrykt är det så, att en liten hund som fått ta komandot, hittar di i "americas funiest homewidios" när den attakerar sin ägare och alla gapskrattar åt det lilla monstret som visar tänderna. byt sedan ut den mot en stor och "farlig" hund, rottis, dobbermann, schäfer eller annat, så ser du den i svarta rubriker i tidningen istället..."hund skjuten av polis ...eller hund bet ihjäl ..."... därför lägger man ner en hund som vill ta över och stärker därmed sin ledarroll och får en trygg och glad hund  jag vet varför en del tycker att hundar ska brottas ned (det var ju himla poppis på 70-talet) , jag vet också vad som kan hända om en hund får för sig att den bestämmer men att för den skulll brotta ner den stärker inte på något sätt ens "ledarskap". tvärtom - det förstärker osäkerheten hos en redan osäker. en hund som försöker ta över ledarrollen för familjen och utmanar den befintlige ledaren - husse/matte - behöver inte alls vara osäker. tvärtom kan det vara den säkraste hunden på jorden och det är just därför denne försöker ta över ledarskapet. det enda den hunden är osäker på är hur pass stark den befintlige ledaren är. talar om innan att exemplet som följer inte är något jag själv varit med om så slipper ni undra. har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta....
|
|
|
|
|
20-02-2007, 14:24
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 13:22) jag vet varför en del tycker att hundar ska brottas ned (det var ju himla poppis på 70-talet) , jag vet också vad som kan hända om en hund får för sig att den bestämmer men att för den skulll brotta ner den stärker inte på något sätt ens "ledarskap". tvärtom - det förstärker osäkerheten hos en redan osäker. när en hund vägrar att slåss med sin ledare. lägger den sig ner, blottar buken och viker med blicken kampen är då över och ledarskapet är förstärkt...flocken återgår till sin ursprungliga form. det handlar defenitivt inte om att "brotta ner" en hund eller att för den skull käncka en instabil eller mentalt vek hund... man använder den styrka som behövs och lägger hunden ner med varliga händer, håller den på plats, för att sedan med kroppsspråk, blick och mimik visa hunden att JAG är flockledaren och avgör när och vad vi ska göra det.... det är inget som skadar en hund om det används rätt...det är inte frågan om att "brotta ner" en livrädd hund för att visa att du är starkare, det är för att visa din hund att du är den som har mest erfarenhet och styrka att leda flocken rätt.... en osäker hund stärks inte genom att ge den fria tyglar...den stärks med att man uppmuntrar den och låter den vinna segrar... det betyder inte att den ska vinna ledarskapet, den ska vinna segrar med uppmuntran istället...samt att den rädda hunden får ansvaret den inte är mogen att axla, avlyft från sina skuldror.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-02-2007, 14:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 14:24) när en hund vägrar att slåss med sin ledare. lägger den sig ner, blottar buken och viker med blicken kampen är då över och ledarskapet är förstärkt...flocken återgår till sin ursprungliga form. det handlar defenitivt inte om att "brotta ner" en hund eller att för den skull käncka en instabil eller mentalt vek hund... man använder den styrka som behövs och lägger hunden ner med varliga händer, håller den på plats, för att sedan med kroppsspråk, blick och mimik visa hunden att JAG är flockledaren och avgör när och vad vi ska göra det.... det är inget som skadar en hund om det används rätt...det är inte frågan om att "brotta ner" en livrädd hund för att visa att du är starkare, det är för att visa din hund att du är den som har mest erfarenhet och styrka att leda flocken rätt.... en osäker hund stärks inte genom att ge den fria tyglar...den stärks med att man uppmuntrar den och låter den vinna segrar... det betyder inte att den ska vinna ledarskapet, den ska vinna segrar med uppmuntran istället...samt att den rädda hunden får ansvaret den inte är mogen att axla, avlyft från sina skuldror.  det finns andra sätt att visa en hund vem som har ansvaret. går det så långt så man känner att man måste lägga omkull hunden så har man ju misslyckats från start! du kan aldrig få en hund att lita på dig om du lagt ner den, den lyder dig kanske men litar på dig - näpp! man lägger grunden för en kamp som kommer att pågå resten av hundens liv. eller i alla fall tills hunden ger upp.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
20-02-2007, 14:44
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Att få en osäker hund att vika sig med att lägga ner den är ganska lätt. Men inte blir den mindre osäker då ... En sån hund har ju inte tillräckligt med förtroende för sin förare, och inte lär förtroendet öka. Jämför med att du och din partner går på middagsbjudning. Din partner ställer till med ett storgräl inför alla gäster. Genant? Skulle du känna att ditt förtroende för honom/henne ökade? Att få en tuff hund att vika sig med samma metod är mycket svårt och inget för gemene man att ge sig in på. Min första hund var en tuff hund, och metoden användes på honom efter dom anvisningar vi fått på den kurs vi gick på. Katastrof säger jag idag! Finns ingenting som skulle få mig att göra om det misstaget. Jag fick en ännu tuffare hund. Han älskade kampen, och allt blev värre och värre. Absolut nej säger jag till denna metod. Det vänder sig i mig av alla minnen. Kan bara vädja. Lägg ner detta och bli en bättre ledare som din hund kan lita på.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
20-02-2007, 14:51
|

Medlem

|
CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... jag kanske uttrycker mig lite drastiskt men om jag skulle få en hund som beter sig såsom du skriver - ej släpper, ej lämnar soffan - hugger efter mig så skulle jag ta mig en allvarlig funderare på vad det är för fel på mig som gjort hunden sådan. och överväga att aldrig mer skaffa en hund för jag klarar inte upp det. en hund VET vem som bestämmer, VET vem som ger den mat, värme och tak över huvudet, en hund är inte dum i huvudet. det kan finnas någon enstaka % hund som är mentalt instabil men för det mesta är det vi människor som gör fel. och inte blir det mer rätt för att man vräker omkull hunden och stirrar den i ögonen. som bäddat för ett råkurr skulle jag vilja påstå..
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 14:53
|

Medlem

|
CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft?
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
20-02-2007, 14:56
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:53) CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft? Läs meningen ovanför som du klippt bort på suddens citat.
|
|
|
|
|
20-02-2007, 15:01
|

Medlem

|
CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 14:56) CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:53) CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft? Läs meningen ovanför som du klippt bort på suddens citat. Suck ... blir så trött på mig själv. Trött i huvet. Tack Anne Tyckte nämligen inte att det lät särskilt flat-likt.
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 15:06
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:44) Att få en osäker hund att vika sig med att lägga ner den är ganska lätt. Men inte blir den mindre osäker då ... En sån hund har ju inte tillräckligt med förtroende för sin förare, och inte lär förtroendet öka. Jämför med att du och din partner går på middagsbjudning. Din partner ställer till med ett storgräl inför alla gäster. Genant? Skulle du känna att ditt förtroende för honom/henne ökade? Att få en tuff hund att vika sig med samma metod är mycket svårt och inget för gemene man att ge sig in på. Min första hund var en tuff hund, och metoden användes på honom efter dom anvisningar vi fått på den kurs vi gick på. Katastrof säger jag idag! Finns ingenting som skulle få mig att göra om det misstaget. Jag fick en ännu tuffare hund. Han älskade kampen, och allt blev värre och värre. Absolut nej säger jag till denna metod. Det vänder sig i mig av alla minnen. Kan bara vädja. Lägg ner detta och bli en bättre ledare som din hund kan lita på. det är en metod som fungerar ypperligt om du vet vad du gör en mentalt vek eller instabil hund behöver det inte användas på och blir det en kamp, har du missat funktionen med nedläggningen och fått fel resultat
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-02-2007, 15:13
|
Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 15:01) CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 14:56) CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:53) CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft? Läs meningen ovanför som du klippt bort på suddens citat. Suck ... blir så trött på mig själv. Trött i huvet. Tack Anne Tyckte nämligen inte att det lät särskilt flat-likt. Det var så lite så...
|
|
|
|
|
20-02-2007, 17:15
|

Medlem

|
CITAT (Bettis @ 20-02-2007, 15:11) Och vad händer om hunden vinner när man brottar ner den!?!?!?!?  skulle aldrig ge mig in i något sådant, det finns massor av bättre alternativ för att få "ordning" på hunden  Ja, då har du större problem än du hade innan
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nu har jag med stort intresse följt den här tråden och har en liten fråga. Det här ni talar om "att läggga ner hunden" är det något människorna tror att dom kan ta över från djurens eget beteende? Har aldrig haft ens tanken att göra det själv.
Jag menar att man kan ju tydligt se på valpar redan mycket tidigt hur dom visar underkastelse genom att lägga sig på rygg och därmed signalera till ledarhunden (i början oftast mamman då) att dom ger sig. Det här beteendet följer ju ofta med även när hunden blir vuxen. Vissa visar underkastelse när dom blir trötta på leken eller inte vill va med andra visar aldrig underkastelse. Dessutom har jag märkt att vissa hundar inte bryr sig ett dugg om att en annan hund visar underkastelse och då kan det bli lite knepigt.
Jag vill också tillägga att jag gått ett antal valp- och fortsättningskurserkurser under åren och metoderna har varit lika många som åren vågar jag påstå.
Jag är säkert en väldigt kass matte till min snart 12-åriga vovve för inte sjutton gör hon som jag säger om hon inte har lust. Men vi har det väldigt mysigt tillsammans även om jag ibland känner att jag skulle vilja sälja henne till lägstbjudande.
Jag har nog en ouppfostrad hund känns det som när jag läser alla inlägg men vadå ingen annan än jag behöver lida av det för hon är faktiskt nästan löjligt snäll.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-02-2007, 17:31
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 17:21) Nu har jag med stort intresse följt den här tråden och har en liten fråga. Det här ni talar om "att läggga ner hunden" är det något människorna tror att dom kan ta över från djurens eget beteende? Har aldrig haft ens tanken att göra det själv.
Jag menar att man kan ju tydligt se på valpar redan mycket tidigt hur dom visar underkastelse genom att lägga sig på rygg och därmed signalera till ledarhunden (i början oftast mamman då) att dom ger sig. Det här beteendet följer ju ofta med även när hunden blir vuxen. Vissa visar underkastelse när dom blir trötta på leken eller inte vill va med andra visar aldrig underkastelse. Dessutom har jag märkt att vissa hundar inte bryr sig ett dugg om att en annan hund visar underkastelse och då kan det bli lite knepigt.
Jag vill också tillägga att jag gått ett antal valp- och fortsättningskurserkurser under åren och metoderna har varit lika många som åren vågar jag påstå.
Jag är säkert en väldigt kass matte till min snart 12-åriga vovve för inte sjutton gör hon som jag säger om hon inte har lust. Men vi har det väldigt mysigt tillsammans även om jag ibland känner att jag skulle vilja sälja henne till lägstbjudande.
Jag har nog en ouppfostrad hund känns det som när jag läser alla inlägg men vadå ingen annan än jag behöver lida av det för hon är faktiskt nästan löjligt snäll. jag ser detta "nedläggande" nästan dagligen. har två kullbröder (9 år), de har levt tillsammans hela sitt liv, den ena (benzo) är ledare och den andra (chopper) har bara att lyda. chopper sticker upp, benzo tar tag över nacken på chopper, chopper lägger sig på rygg och visar underkastelse. dag efter dag (nästan) vecka efter vecka, år efter år. vad lär sig chopper på denna nedläggelse? inte ett skit!! han fortsätter att mopsa sig tills han kanske en dag vinner. det är hundspråk och hundliv det!
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 17:49
|

Medlem

|
Min stackars gamla vovve är också en sån som alltid visat underkastelse men hon mopsar sig inte heller utan verkar mera markera att "nu räcker det, jag ger mig. Ändå är hon inte vek.
Hundar är ju individer och alla är olika så kanske är det svårt att säga vad som är rätt och fel.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-02-2007, 17:51
|

Medlem
Antal inlägg: 122
Medlem nr: 7 375

|
Alla har vi olika erfarenheter och eftersom jag levt med hundar hela mitt liv, ibland har jag haft tre på samma gång, så måste jag säga att det är olika på hund och hund.
Jag haft rottis, schäfer, riesen, dalmatiner, bullterriers, cairnterriers engelsk bulldogg, tax, pekingese, beagle och en blandras, samt senast en labrador, som var min yngsta dotters hund......så lite erfarenhet har jag iallafall, även om jag är långt från någon expert.
Att en bullterrier inte kan behandlas på samma sätt som en labrador är helt klart. En labbe vill inget hellre än vara till lags, en bullterrier vill vara herre på täppan och tar alla chanser till att få den platsen, hur snäll och fin den än kan vara.....en rottishane är en västanfläkt, jämfört med en bullterrierhane.
Det är enda gången som jag och min dåvarande man varit tvungna att markera VEM som bestämde......och det var ingen rolig historia.
--------------------
Puss på söta nosen!
|
|
|
|
|
20-02-2007, 18:08
|

Medlem

|
Jo men det har jag faktiskt sett ett flertal gånger att tiken på detta sätt markerar vem som bestämmer i flocken.
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 18:08
|
Medlem

|
I kullen jag hade fanns det en jättemopsig kille som struntade totalt i vad mamma sa eller någon annan heller för den delen. Mamman tog tillslut ett grepp runt nacken på lillkillen och morrade. Han la sig så fin så efter ett tag... Det var den enda valpisen hon behövde göra så med, de andra hade mycket mer respekt för henne.
|
|
|
|
|
20-02-2007, 18:16
|

Medlem

|
CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 18:08) I kullen jag hade fanns det en jättemopsig kille som struntade totalt i vad mamma sa eller någon annan heller för den delen. Mamman tog tillslut ett grepp runt nacken på lillkillen och morrade. Han la sig så fin så efter ett tag... Det var den enda valpisen hon behövde göra så med, de andra hade mycket mer respekt för henne. Ja, det kan jag tänka mig att en tik gör mot en mopsig valp. Men det där med att "lägga ner en hund" är nog lite mer än att ta tag i nacken och morra. Där handlar det nog om att fysiskt "brotta ner" hunden. Vet också att man brukar lägga sig över hunden till den ger sig Det är inte hundspråk.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|