|
|
  |
Metoder för fostran |
|
|
|
20-02-2007, 18:22
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Maria_z5 @ 20-02-2007, 12:12) CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:52) CITAT (Maria_z5 @ 19-02-2007, 23:50) Det behöver du inte heller, du kan få hästen att göra allt utan att utsätta den för övergrepp on du har rätt "verktyg" d v s kunskap och känsla. Samma som med hundar.  /Maria Vad använder du dig av för kunskap och känsla? Bara nyfiken Nu knycker jag tråden lite snabbt men ni får tillbaks den strax.  Jag rider klassisk dressyr som inte ska förväxlas med barockdressyr. Jag rider enbart på tränsbett och allt vi gör går ut på att ge en hjälp inte flera så om jag ska göra skolan öppna lägger jag över vikten på det inre bakbenet och lättar på min yttre skänkel. Självklart ställd åt rätt håll.  Inte mer än en hjälp åt gången. Allt går ut på att egentligen manipulera hästen utan att fightas. När jag vill att hästen ska göra något så som vid öppna t ex så kan man likna det vid att jag frågar "Om jag lägger vikten på ditt bakben och gör så att du lättast går rakt fram med lite böj på halsen, vad gör du då?" Känslan, ja den är ju bara en känsla...  Allt kan sammanfattas med glada skadefria arbetsvilliga hästar. Vill du veta mer gå hit http://www.classical-equitation.com/ och http://stenbro.com/. /Maria Det där började vi med på Skånska Ridskola i mitten av 70-talet, en av ridlärarna hade varit på utbildning i Strömsholm. Fungerade förvånansvärt bra på gamla trötta ridskolakampar! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
20-02-2007, 18:23
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 18:16) CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 18:08) I kullen jag hade fanns det en jättemopsig kille som struntade totalt i vad mamma sa eller någon annan heller för den delen. Mamman tog tillslut ett grepp runt nacken på lillkillen och morrade. Han la sig så fin så efter ett tag... Det var den enda valpisen hon behövde göra så med, de andra hade mycket mer respekt för henne. Ja, det kan jag tänka mig att en tik gör mot en mopsig valp. Men det där med att "lägga ner en hund" är nog lite mer än att ta tag i nacken och morra. Där handlar det nog om att fysiskt "brotta ner" hunden. Vet också att man brukar lägga sig över hunden till den ger sig Det är inte hundspråk. ja jäklar - mötte en tjej med en stor svart hund (typ riesen), jag hade en hund med mig, när hon fick syn på oss så virade hon kopplet runt en lyktstolpe och sen la hon sig på hunden och gapade att den skulle hålla sig lugn. alltså - på tal om att lägga ned hundar..
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
20-02-2007, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Inte konstigt att det finns en massa agressiva hundar som folk beter sig.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:02
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:06
|

Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 5 864

|
Att ta över en valp efter en tik som gjort ett bra "jobb" med sina valpar innebär ofta mindre jobb med ledarskapet. Att fortsätta att betee sig som tiken gör är inte helt fel om det är ett språk som valpen förstår och känner igen. Där kan man som valpägare vid vissa/olika situationer påvisa för valpen vem flockledaren är om det behövs. Detta kan man göra på många olika sätt och ett av dom är att lägga sin hund på rygg och vänta tills den blir still och lugn. Detta kan man utföra i sitt knä eller på golvet om de känns bättre. När hunden kan slappna av så berömmer man och släpper ner den från knät eller upp den från golvet.
Syftet med dressyrlänken från ursprunget, då en länk i metall, var att få hunden att inrätta sig av ljudet från länken inte själv rycket eller knycket. Denna betydelse har tappat sin effekt då vi idag kör med stryphalsband i form av rep. Med dessa kan inte hunden få en "varning" och rätta in sig utan blir ofta överraskad av ett ryck utan förvarning = hund kan bli osäker
Det man måste tänka på, vilket många har varit inne på, är vad för hund du har i kopplet. En social korrigering, som ryck i kopplet är, passar inte alla hundtyper.
Sudden: du skrev " hård" hund jag vill nog hellre kalla det en hund med mer dominans. En hård hund är en hund som inte skapar minnesbilder lika lätt som en vek hund.
/ Susanne
--------------------
Susanne
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:12
|
Medlem

|
CITAT (Bodenblomman @ 20-02-2007, 19:06) Att ta över en valp efter en tik som gjort ett bra "jobb" med sina valpar innebär ofta mindre jobb med ledarskapet. Att fortsätta att betee sig som tiken gör är inte helt fel om det är ett språk som valpen förstår och känner igen. Där kan man som valpägare vid vissa/olika situationer påvisa för valpen vem flockledaren är om det behövs. Detta kan man göra på många olika sätt och ett av dom är att lägga sin hund på rygg och vänta tills den blir still och lugn. Detta kan man utföra i sitt knä eller på golvet om de känns bättre. När hunden kan slappna av så berömmer man och släpper ner den från knät eller upp den från golvet.
Syftet med dressyrlänken från ursprunget, då en länk i metall, var att få hunden att inrätta sig av ljudet från länken inte själv rycket eller knycket. Denna betydelse har tappat sin effekt då vi idag kör med stryphalsband i form av rep. Med dessa kan inte hunden få en "varning" och rätta in sig utan blir ofta överraskad av ett ryck utan förvarning = hund kan bli osäker
Det man måste tänka på, vilket många har varit inne på, är vad för hund du har i kopplet. En social korrigering, som ryck i kopplet är, passar inte alla hundtyper.
Sudden: du skrev " hård" hund jag vill nog hellre kalla det en hund med mer dominans. En hård hund är en hund som inte skapar minnesbilder lika lätt som en vek hund.
/ Susanne precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:19
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:02) CITAT (herkules @ 20-02-2007, 18:23) ja jäklar - mötte en tjej med en stor svart hund (typ riesen), jag hade en hund med mig, när hon fick syn på oss så virade hon kopplet runt en lyktstolpe och sen la hon sig på hunden och gapade att den skulle hålla sig lugn. alltså - på tal om att lägga ned hundar..  :lol: det är nog inte det som menas med att lägga ner en hund inte att lägga sig på den eller att brotta ner den heller det är det jag menar med att man använder metoden fel och då har man inte lyckats på något sätt  och den här hunden är inte en stor svart arg hund utan en tik i sina bästa (2 år) som inte fått lära sig ett dugg. hon är himla glad och nyfiken och ska fram till alla. vad lär hennes matte henne? jo att det är farligt med hundmöten, då ska man bli arg och börja skrika och dessutom kanske hundmöten gör ont!
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:12) precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband  Och hur stor procent av Sveriges hundägare uppskattar du har tillräcklig kunskap att göra den bedömningen? Det är ju det som är problemet som jag ser det. Att lära ut metoder som en bråkdel av alla hundägare kan behärska.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:21
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
När Gibbe var liten och ville bita i mina händer försökte jag med nej och ignorera, det gick inte, han bara fortsätte. Testade också att ge något i utbyte men mina händer var roligare... Då började jag med att säga nej och ta tag i nackskinnet på han och milt lägga ner honom. Det bet. Han slutade att bita i mig. Hans bror bor hos en gammal kompis till mig. Han brukar fortfarande få tokryck och bita och slita i hennes kläder, hon tyckte ju att det var såååå gulligt när han gjorde så som liten... fast jag sa att det skulle bli problem om hon inte fick han o sluta... men men, inte mina problem!
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:31
|
Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 19:20) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:12) precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder  :wub: inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband  Och hur stor procent av Sveriges hundägare uppskattar du har tillräcklig kunskap att göra den bedömningen? Det är ju det som är problemet som jag ser det. Att lära ut metoder som en bråkdel av alla hundägare kan behärska. precis som med cecars millans metoder hundprogramet inget för amatörer att ta eftrer men effektiva om man vet vad man gör
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:48
|

Medlem

|
CITAT (Bodenblomman @ 20-02-2007, 19:06) Där kan man som valpägare vid vissa/olika situationer påvisa för valpen vem flockledaren är om det behövs. Detta kan man göra på många olika sätt och ett av dom är att lägga sin hund på rygg och vänta tills den blir still och lugn. Detta kan man utföra i sitt knä eller på golvet om de känns bättre. När hunden kan slappna av så berömmer man och släpper ner den från knät eller upp den från golvet. / Susanne detta köper jag rakt av om det handlar om valpar. det jag anser helt förkastligt är när människor ska lägga omkull sina vuxna hundar för att visa dem vem som besitter "ledarskapet i flocken".
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:50
|

Medlem

|
CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 19:21) När Gibbe var liten och ville bita i mina händer försökte jag med nej och ignorera, det gick inte, han bara fortsätte. Testade också att ge något i utbyte men mina händer var roligare... Då började jag med att säga nej och ta tag i nackskinnet på han och milt lägga ner honom. Det bet. Han slutade att bita i mig. Hans bror bor hos en gammal kompis till mig. Han brukar fortfarande få tokryck och bita och slita i hennes kläder, hon tyckte ju att det var såååå gulligt när han gjorde så som liten... fast jag sa att det skulle bli problem om hon inte fick han o sluta... men men, inte mina problem! Jag tror att den största skillnaden i syskonens beteende beror på vem dom har hamnat hos. Du visade redan när Gibbe var valp på det sätt du fann lämpligt att du inte ville bli biten i händerna. Lungt och behärskat men tydligt. Om man då väljer att hålla valpen i stillhet med att hålla den i nackskinnet en stund, eller väljer nåt annat sätt, det är egentligen inte viktigt. Huvudsaken det funkar. Det är olika från individ till individ. Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt! Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister. Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:53
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
Lite OT men jag kan inte låta bli att tänka på Bodil och hennes minicirkus.  Säg det djur hon inte kan dressera... Höns, tupp, minigris, katter....ja, till och med barn.  (såg henne på smådjursmässan där det var mycket barn som ville se hennes djur) Hon bannar aldrig något av sina djur och allt bygger på tillit och frivillighet. Hon var med i ett TV-program och visade upp en kakadua. Redan efter 3 veckor så hade han lärt sig konster som han och Bodil visade upp utomhus. Gojan var inte ens vingklippt.
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:56
|

Medlem

|
CITAT (Scrollan @ 20-02-2007, 19:53) Lite OT men jag kan inte låta bli att tänka på Bodil och hennes minicirkus.  Säg det djur hon inte kan dressera... Höns, tupp, minigris, katter....ja, till och med barn.  (såg henne på smådjursmässan där det var mycket barn som ville se hennes djur) Hon bannar aldrig något av sina djur och allt bygger på tillit och frivillighet. Hon var med i ett TV-program och visade upp en kakadua. Redan efter 3 veckor så hade han lärt sig konster som han och Bodil visade upp utomhus. Gojan var inte ens vingklippt. Jag såg Bodil på Hund2006 i Älvsjö. En apporterande gris är säkert inte vanligt Och allt bygger på tillit, respekt, förtroende och inte minst glädje
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 19:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 20:50) Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt! Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister.
Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse. Är det så undrar en jag. Jag har iofs haft två hundar, men är absolut ingen expert på hunduppfostran så det är en fråga alltså! Om man tänker på hur hundar i flock lever så är det väl så att det kan vara ganska hårda tag om någon försöker "sticka upp"? "Kaxar du får du stryk" är väl det som gäller eller???? Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken.... Vad säger ni som kan???
|
|
|
|
|
20-02-2007, 20:06
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 20-02-2007, 19:59) Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken.... ignorera den stöddiga ungtuppen/an!  det är ju vad som oftast görs i en hundflock. sen skriver du att du aldrig haft det problemet vilket jag tolkar som att du har/haft en bra relation med din hund från start och inte behövt visa de "hårda tagen".
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 20:11
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 20-02-2007, 19:59) CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 20:50) Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt! Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister.
Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse. Är det så undrar en jag. Jag har iofs haft två hundar, men är absolut ingen expert på hunduppfostran så det är en fråga alltså! Om man tänker på hur hundar i flock lever så är det väl så att det kan vara ganska hårda tag om någon försöker "sticka upp"? "Kaxar du får du stryk" är väl det som gäller eller???? Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken.... Vad säger ni som kan???  Tyvärr tror inte jag att det finns ett entydigt svar på den frågan. Hade ju varit bra om det funnits Allt beror på individen, miljön och relationen till resten av flocken (familj och ev. övriga hundar) Visst finns det hundar som tar i med hårda tag mot uppstickare. Men det finns också hundar som är så grymt tydliga i sitt kroppspråk så dom behöver aldrig ta i med några hårdhandskar. Rätt och fel får väl var och en ha en åsikt om antar jag. Men jag personligen är inte van att lösa konflikter med min familj med boxarhandskarna på. Det jag vet helt säkert, är dock att jag skulle aldrig i livet börja ge mig in i nån fysisk kamp med en fullvuxen hund som försökte dominera mig. Mental styrka övervinner i princip alltid fysisk styrka.
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 20:26
|
Medlem

|
CITAT (Scrollan @ 20-02-2007, 19:53) Lite OT men jag kan inte låta bli att tänka på Bodil och hennes minicirkus.  Säg det djur hon inte kan dressera... Höns, tupp, minigris, katter....ja, till och med barn.  (såg henne på smådjursmässan där det var mycket barn som ville se hennes djur) Hon bannar aldrig något av sina djur och allt bygger på tillit och frivillighet. Hon var med i ett TV-program och visade upp en kakadua. Redan efter 3 veckor så hade han lärt sig konster som han och Bodil visade upp utomhus. Gojan var inte ens vingklippt. jodu...den kan sina djur den damen vet att hon har sina belackare som också anmält henne för både varnvård och djurplågeri, men tror det mera är av elakhet än omsorg om djuren, dom ser ut att både må bra och vara glada
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 20:31
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 20:06) CITAT (stina @ 20-02-2007, 19:59) Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken....
ignorera den stöddiga ungtuppen/an!  det är ju vad som oftast görs i en hundflock. sen skriver du att du aldrig haft det problemet vilket jag tolkar som att du har/haft en bra relation med din hund från start och inte behövt visa de "hårda tagen". sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2007, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 20:31) sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus  :wub: tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund  HÄR tror jag du sätter fingret mitt på varför vi har så olika uppfattningar om detta som hundägare! Jag känner mig väldigt hemma med de metoder du skriver om och jag gissar att det handlar just om att jag tagit hand om flera hundar som vunnit både andra och tredje trotsåldern hos sina tidigare ägare. Jag tror du har samma erfarenheter. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|