Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > tiggare i stan, ger ni dom något?
          Tezzla
          Inlägg 21-02-2007, 17:28
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Christa @ 21-02-2007, 15:50)
          På en buss en gång var det en utländsk kvinna som höll fram en lapp där det stod att hon samlade pengar till en operation som var nödvändig för hennes dotter.

Vad tror ni om det?

Ruffel och båg

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Merlin
          Inlägg 21-02-2007, 17:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Jag brukar ibland ge pengar till gatumusikanter om dom är bra. Det kommer hit ganska många från exempelvis det forna östblocket, en del är dessutom utbildade, fantastiska musiker och dom kan ju tjäna ganska hyfsat (jämfört med lönerna i hemländerna) när dom är här under sommarmånaderna. Jag ger aldrig nåt till dom som tigger i tunnelbanan eller är påverkade av narkotika eller alkohol. Dom har min medkänsla men jag vill inte bidra till att någon knarkar ihjäl sig unsure.gif

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          askar
          Inlägg 21-02-2007, 17:38
          Länk hit: #23

Gäster

Ger inte ett öre till tiggare.

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-02-2007, 09:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (stina @ 21-02-2007, 16:18) *
          Jag har sett en man många gånger i t-banan. Han hasar omkring på två kryckor med ena benet släpande efter sig och tigger med en lapp. En dag när jag klev av t-banan gjorde han det också, han skulle vända tillbaka in mot stan. När jag stod i rulltrappan på väg upp vände jag mig om och då såg jag honom gå med raska steg med kryckorna under armen. Så mycket fel var det på honom.....

Har också sett honom, det är inga fel på honom. Han och de andra 'lapp-tiggarna' (går runt och visar i stort sett identiska lappar om hur synd det är om dem och deras 8 barn) är bluffmakare, tänk er själva: varför skulle familjefadern lämna sitt land och sin familj för att försörja sig på det de kan skrapa ihop genom tiggeri? Det måste ju finnas enklare lösingar närmare till hands kan man tycka.

Jag har sällan kontanter på mig, men om jag hade skulle jag inte ge dem till tiggare.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-02-2007, 11:51
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Christa @ 21-02-2007, 15:50) *
          På en buss en gång var det en utländsk kvinna som höll fram en lapp där det stod att hon samlade pengar till en operation som var nödvändig för hennes dotter.

Vad tror ni om det?

Det där är ligor från rumänien eller liknande länder, de går runt o delar ut lappar med div sjukdomar som deras (oftast barn) lider av och de behöver pengar till det, på tunnelbanan i stockholm träffar man på flera stycken olika om dagen, med samma lappar g.gif

beträffande killen med kryckorna har jag sett en annan variant, en man har väääldigt svårt att gå stödjer sig på 1 krycka,
          och när han tar sig genom tunnelbanevagnen ojjar han och har väldigt ont,
          jag såg honom häromdagen stå o prata med sina kompisar och tunnelbanan kom, och eftersom han var långt bak var han tvungen att springa på perrongen, då var det inget fel på benet wink.gif
          samma sak när han bytte vagn, då hade han kryckan i handen o sprang utan problem laugh.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          askar
          Inlägg 28-02-2007, 11:56
          Länk hit: #26

Gäster

Samma sak med Polacker som ringer på dörren, har lapp där det står att de är fattiga studenter.
          Jag frågade hur sjutton han då har råd att åka till nordligaste Sverige om han var så fattig.

Då stack han. Förstod tydligen Svenska också angry.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-02-2007, 12:06
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (askar @ 28-02-2007, 11:56) *
          Samma sak med Polacker som ringer på dörren, har lapp där det står att de är fattiga studenter.
          Jag frågade hur sjutton han då har råd att åka till nordligaste Sverige om han var så fattig.

Då stack han. Förstod tydligen Svenska också angry.gif

laugh.gif laugh.gif du är elak du crazy.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          askar
          Inlägg 28-02-2007, 12:12
          Länk hit: #28

Gäster

CITAT (kristerh @ 28-02-2007, 12:06) *
          laugh.gif laugh.gif du är elak du crazy.gif

Näää.. jag är snäll... men blev less då de kom flera i veckan och tiggde. laugh.gif

Citera
          vickeva
          Inlägg 06-03-2007, 17:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

Aluma köper jag alltid, och jag tänker alltid på att säga till den som säljer att jag redan köpt den om de står där och säljer. Jag såg nämligen ett program en gång (eller var det en tidningsartikel) om en Alumaarbetare som sa att det bästa med att sälja Aluma var att "vanliga människor" kunde se honom i ögonen och prata med honom. Detta satte sig så djupt i mig att jag många gånger har köpt Aluma trots att jag redan har den, och att jag ALLTID stannar till och säger, att jag redan har köpt den av någon annan, om jag inte vill ha ännu ett nummer.

Apropå tiggeriet, är väl den stora skandalen att vi har det så i Sverige att det behövs. Många av dem som sitter ute och tigger är väl de som för 25 år sedan hade varit inspärrade på något mentalsjukhus, men nu är utslängda i kylan. Jag tror inte att lösningen med inspärrning på mentalsjukhus heller var optimal, men måste det gå från en ytterlighet till en annan. Ett visst ansvar måste vi ju ta...

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-03-2007, 17:27
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Det är en knivig fråga det här men jag har blivit allt mer skeptisk till alla sorters tiggerier. Kan kanske inte utesluta helt och hållet att det finns någon som kanske har det jobbigt på riktigt men jag tycker många verkar vara oseriösa och därför har jag tröttnat på att ge bort mina slantar.

På Korsvägen i Göteborg (knutpunkt för spårvagnar och bussar i den delen av stan) gick det ofta omkring en man när jag stod och väntade på spårvagnen. Han bad alltid om en slant till härbärget i stan, eller till en macka. När han fick pengar av mig en gång för att köpa den där mackan och kaffet så såg jag honom ut från Pressbyrån med bara ett paket cigaretter! Jag tror tyvärr att "mackan" och "härbärget" ofta blir till cigaretter och sprit istället. Känns olustigt att finansieras deras missbruk. Samhället borde försöka fånga upp dessa i stället och hjälpa dem med vård.

På bussterminalen i samma stad mötte jag en kvinna med handskriven lapp som samlade in pengar eftersom hela familjen i Rumänien eller var de bodde hade tuberkulos. Men är man tuberkulossmittad så borde man verkligen inte gå runt bland folk på allmän plats. Förutom att man hostar lungorna ur sig så skulle ju många runt omkring ha blivit smittade och det skulle var epidemi vid detta laget. En såpass allvarlig sjukdom hade man nog fått botad ändå för den faller väl nästan under smittskyddslagen? Kändes inte helt seriöst det heller.

Fast jag har lite dåligt samvete för att jag sällan har råd att köpa faktum, det är ju ett seriöst och bra alternativ.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-03-2007, 18:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jag brukar inte ge till tiggare men har gjort det någon gång ibland ändå. Jag vet att det låter konstigt men jag tycker det är pinsamt. Varför? Jo för jag tänker att hur mycket jag än ger så kommer det alltid vara för lite ändå. Även om han (för jag har aldrig sett nån kvinnlig tiggare) får mat för dagen så är det ju samma dagen efter, någon annan ändring måste till.

Jag tycker också det är pinsamt om nån ser att jag ger honom en slant när jag istället borde göra det och vara stolt över att jag i alla fall gjort något för att hjälpa.

Såna där som går omkring och säger att barnen är sjuka tror jag inte alls på!

Varför ser man så sällan kvinnliga tiggare? Tycker de att det är mer legitimt och mindre pinsamt att sälja sin kropp istället för att tigga? Eller vad tror ni det beror på?

Hemskt är det hur som helst, nästa gång ska jag nog försöka ge en slant ändå, som sagt man sitter ju inte ute i regn och blåst för skojs skull no.gif

Redigerat av fruberglund: 06-03-2007, 18:18

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Gita
          Inlägg 07-03-2007, 08:41
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Nej, jag ger aldrig något till tiggare. Däremot betalar jag en väldig massa pengar i skatt och tycker nog att jag bidrar tillräckligt, dessutom har jag sällan några kontanter.
          Gita

Citera
          kristerh
          Inlägg 07-03-2007, 11:54
          Länk hit: #33

Medlem

Varför ser man så sällan kvinnliga tiggare? Tycker de att det är mer legitimt och mindre pinsamt att sälja sin kropp istället för att tigga? Eller vad tror ni det beror på?

ser en hel del kvinnliga tiggare här i stockholm, visst männen är flest men det finns ett gäng kvinnliga tiggare.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 07-03-2007, 13:15
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (kristerh @ 07-03-2007, 11:54) *

ser en hel del kvinnliga tiggare här i stockholm, visst männen är flest men det finns ett gäng kvinnliga tiggare.

Jag tror att kvinnor varken tycker att det är mer legitimt eller mindre pinsamt att sälja sin kropp, däremot ger det mer pengar. Enligt en som tidigare haft denna "yrke" sa till mig att när man gått så långt ner som hon hade gjort var det inte så svårt att ta steget ut till gatan, då fanns inte pinsamt i medvetandet. Hon tjänade väldigt bra, bättre än många andra där ute för att hon inte var narkoman. Så fort de "förbjudna" tankarna kom trycktes de ner och körde på som vanligt. Idag är denne kvinna gift tvåbarnsmamma med ett alldeles vanligt jobb på ett kontor. Det är inte många som vet något om hennes gamla liv.

Citera
          sudden
          Inlägg 07-03-2007, 14:13
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

jag brukar fundera på hur fattiga de kan vara om de har råd att trycka upp en massa lappar i färg (foto på den sjuke) och text på dålig svenska och sen laminera allihopa... dessutom har de dyrare kläder på sig än vad jag har....

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 05:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon