Inför Nordiska Trädgårdsmässan och många andra kommande mässor vore det bra att höra hur era tidigare växtinköp fungerat.
Så här har mina funkat:
Det fanns år då jag köpte många lökväxter, dvs lökar. Det har jag slutat med, de jag köper direkt i trädgårdshandeln har visat sig mycket bättre och därmed billigare.
Det fanns år då jag köpte ympkvistar som var någon decimeter långa och som låg i plastfickor som duschades då och då. Det har jag slutat med, jag köper bara av Pomologiska Sällskapet. De lagrar ymparna inplastade och i kylskåp under mässnätterna, och de är dessutom längre. Mycket bättre resultat!
Men jag köper fortfarande grundstammar på mässan - dvs rot och stamdel till körsbär, äpple och päron. Åtminstone 8 av 10 av dem har fungerat bra, och det är roligt att köpa av odlarna. Man får en massa kunskap om dem samtidigt.
Det händer att jag köper sticklingar också, mest av föreningarna. Även om inte alla tagit sig så har överraskande många gjort det och berikat min trädgård med udda rosor och perenner, kryddväxter och annat. Dessutom är det kul att köpa av föreningarna - både kunskap, engagemang får man på köpet och plantorna är omsorgsfullt hanterade - till skillnad från många av företagens.
Barrotade rosor brukar jag också handla på mig - alldeles för många... Alla jag satt har kommit igång.
Och så köper jag ibland en och annan udda krukad pion eller annan växt. Sådana som jag inte sett i handeln.
Vad är era erfarenheter av att köpa växter på mässor?
Redigerat av Cilla: 28-02-2007, 17:46
--------------------
|