Det blir höjning av fordonsskatt och dessutom skatt på trafikförsäkringen. Försäkringsbolagen kommer att överföra denna skatt till kunderna, så riskgrupper (främst unga män med motorcyklar) kommer att få betala mer. Jag är själv en smula skeptisk till den typen av kollektiv bestraffning, men så är det ju i försäkringsbranschen, diskriminering pga ålder och kön är helt ok (tror dock inte att diskriminering pga etnicitet är tillåtet).
För genomsnittspersonen blir höjningen av trafikförsäkringen förmodligen strax under 1000kr per år.
Fordonsskattehöjningen är beroende av hur mycket bränsle bilen drar. Man tycker att det borde räcka med skatt på drivmedel, där ju törstiga får betala mer eftersom fler liter går åt, menmen.
Enligt nån forskare på Göteborgs Universitet (namnet har glidit av mitt minne) så är fordonstrafiken i städerna underbeskattad, sett till kostnader i form av miljöpåverkan, skador, etc. Om de externa effekterna ska inräknas bör trafiken beskattas hårdare i städer. Tung trafik är gravt underbeskattad överallt, då den orsakar hundrafalt gånger större skador på vägar exempelvis, än vad en personbil gör. De enda bilar som är överbeskattade är enligt samme forskare personbilar på landsbygden.
--------------------
zon2.5
|