Full version: Höjd fordonskatt
ingrid fuxwall
Vilken är Er spontana åsikt?

ingrid
Betty
thumbdown.gif duh.gif nono.gif angry.gif
Netha
Med den usla standard vi har på vägarna här i norr... gör jag thumbdown.gif
Hörde på teve häromdagen att Stockholm och Skåne hade bästa vägstandarden.... och där gnäller de ändå. mad.gif
Gillan
Vi bor efter 45:an.... och där finnns inga andra ord än... thumbdown.gif angry.gif w00t.gif rtfm.gif ....Alla vet om i vilket uselt skick E45, befinner sig.............och ändå får det fortgå!!!!
ingrid fuxwall
Men denna höjning var väl mest för att täcka kostnader för trafikskador/sjukpening och liknande, eller hörde jag fel?
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-03-2007, 22:42) *
Men denna höjning var väl mest för att täcka kostnader för trafikskador/sjukpening och liknande, eller hörde jag fel?

Och du tror på allvar att pengarna skulle gå till det.!?
Pirum
Det blir höjning av fordonsskatt och dessutom skatt på trafikförsäkringen. Försäkringsbolagen kommer att överföra denna skatt till kunderna, så riskgrupper (främst unga män med motorcyklar) kommer att få betala mer. Jag är själv en smula skeptisk till den typen av kollektiv bestraffning, men så är det ju i försäkringsbranschen, diskriminering pga ålder och kön är helt ok (tror dock inte att diskriminering pga etnicitet är tillåtet).

För genomsnittspersonen blir höjningen av trafikförsäkringen förmodligen strax under 1000kr per år.

Fordonsskattehöjningen är beroende av hur mycket bränsle bilen drar. Man tycker att det borde räcka med skatt på drivmedel, där ju törstiga får betala mer eftersom fler liter går åt, menmen.

Enligt nån forskare på Göteborgs Universitet (namnet har glidit av mitt minne) så är fordonstrafiken i städerna underbeskattad, sett till kostnader i form av miljöpåverkan, skador, etc. Om de externa effekterna ska inräknas bör trafiken beskattas hårdare i städer. Tung trafik är gravt underbeskattad överallt, då den orsakar hundrafalt gånger större skador på vägar exempelvis, än vad en personbil gör. De enda bilar som är överbeskattade är enligt samme forskare personbilar på landsbygden.
ingrid fuxwall
Blir det en så stor höjning är nog frågan hur många som kommer att helt låta bli att betala försäkring och skatt och då blir det problematiskt då en olycka händer - för den som drabbas. Dessa tankar är inte enbart mina.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon