Hejsan
skapar en ny för jag har blivit av med min gamla .
dom växter som jag testar ute är 1 passiflora caerulea 2 agave americana 7 Phoenix dactylifera 1 Ficus pumila 6 Fatsia japonica 2 Camellia japonica en vit och en rosa 2 Olea europaea där ett av dom har varit ute halva ( vintern 2005/2006) 1 Trachycarpus fortunei (Chamaerops Excelsa) 3 Chamaerops humilis 3 Rosmarinus officinalis 1 Sophora prostrata Little Baby 1 agapanthus 2 canna x antal Oxalis regnelli x antal Zephyranthes lilja 3 Punica granatum 1 okänd opuntia 1 Cycas revoluta 1 Myrtus communis 1 Euonymus japonica Green
Plus ett x antal trädgårds växter men dom testar jag inte ju .
+5c till -5c = ömtåliga växter -6c till -19c = halvhärdiga växter -20c till uppåt = härdig i min zon i skåne detta gäller för växter oftast i torrt tillstånd och en kortvinter med marken som skydd . och växter klara inte kanske detta exakt den temp jag har hitta på dom utan man testar och ser men jag ska ju testa och se hur pass mycket dom kommer till att klara en skånsk zon 1-2 vinter . alla krukväxter kommer till att vara nergrävda och sen tar jag in dom när dom inte klara mer av vintern alltså klara en växt -5c så har jag inte kvar den i -6c . mina trädgårds växter är placerade i ett mikroklimat på zon 1 . jag har planterat växter som minst ska klara -10c annars är dom inte trädgårds växter hos mig så allt som klara -10c ska vara igenom hela denna vinter hos mig med skydd . det kommer så klart ta ett par år innan man säkert kan säga att dom klara sig här men detta är en början . och som jag vet allt om klimat och sånt mm.
kallast hitintills -15c och uppe på backen vid huset bara -12c .
var jag bor och fakta om trädgården jag bor 2km söder om Broby och 5-6km ifrån zon 1 . klimatet i trädgården är blåsigt när det väl blåser . torrt och väldigt mycket sol på sommaren . ett par meter ner i jorden ( 1-5m ) är där berg och själva jorden är stenig till sandig . helgeå rinner nära så den gör det lite mildare när den väl inte är frusen , typ är det -3c i Broby så har jag haft +1c +3c . så frosten kommer lite senare och slutar tidigare dock inte så mycket skillnad att det hjälper . och mycket tjäle har vi inte heller , oftast är det ca 5-10cm tjäle ( ingen snö djupare tjäle dock ). det som knäcker mina växter är att det blåser och skydden blåser bort och dock lite för torrt på sommaren för en del .
Redigerat av flaxss: 03-03-2007, 15:09
|