Jag gillar olika ställen beroende på vad man ska köpa. Bor i utkanten av Lund så jag är rätt lokal som Ni ser… Detta är min persoliga åsikt och grundar sig på mina erfarenheter, förutfattade meningar, vad jag gillar och hur jag blivit bemött. Ta det med en nypa salt och åk dit och skaffa en egen uppfattning om ställena.

När det gäller perenner älskar jag Åkarps allväxtcenter, de har även bra sortiment på fröer, brukar också vara bra prismässigt, men deras trädselektion är oftast inget att hurra över. (Jag gillar stora träd.)
Vill man ha träd och buskar av större dimensioner så har Skåneplantor i Staffanstorp fina exemplar på våren, deras höst stortiment brukar dock vara trist. I höstas hade nästa allting löss…
Häckar har vi köpt fina från Flyinge Plantshop, bok och buxbom, inte en enda planta har dött, 140 plantor bok och 109 buxbom.
Plantagen i Lund, enligt mej är det inte värd att att försöka hitta dit och ÖSAB utanför stan är inte heller så upphetsande.
Lite off topic
Flyinge plantshop används ofta av mej som ett skällsord, kan åka förbi en trädgård och säga "fy det ser ut som Flyinge plantshop" inte för att de är dåliga på något sett, vi har köpt finfina plantor där, men deras stil. Det är deras utställningar som alltid ser likadana ut. Byastenfest med alla växter uppstammade på något sätt. Snart har de väl uppstammad gräsmatta också…

Nej nu var jag orättvis… kanske…

mvh plexi
(Värpinge by)