Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka, är era favoritplantskolor???
          ewa zon 3
          Inlägg 06-03-2007, 16:56
          Länk hit: #21

Gäster

Här är de jag besöker mest

Bürgers Växtgård i Köping
          Ella trädgård
          Slottsträdgården Ulriksdal
          Trädgårdshuset
          Zetas

/Ewa

Citera
          Mozart
          Inlägg 06-03-2007, 20:31
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 7 969

Köpte kanonfina petunia amplar på "Hemma trädgård" i Åsbro, utanför Askersund. De hade kanonfina blommor, jag har bara varit där en gång, men kommer definitivt åka dit igen! wub.gif
          Hemmaträdgård

Två amplar fyllde hela baksätet! tongue.gif

Bifogad fil  DSCN2338bliten.jpg ( 52.48k ) Antal nedladdningar: 3
          Bifogad fil  DSCN2335liten.jpg ( 53.41k ) Antal nedladdningar: 3

Redigerat av Mozart: 06-03-2007, 20:36

Citera
          pleximaster
          Inlägg 14-03-2007, 07:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Jag gillar olika ställen beroende på vad man ska köpa. Bor i utkanten av Lund så jag är rätt lokal som Ni ser… Detta är min persoliga åsikt och grundar sig på mina erfarenheter, förutfattade meningar, vad jag gillar och hur jag blivit bemött. Ta det med en nypa salt och åk dit och skaffa en egen uppfattning om ställena. smile.gif

När det gäller perenner älskar jag Åkarps allväxtcenter, de har även bra sortiment på fröer, brukar också vara bra prismässigt, men deras trädselektion är oftast inget att hurra över. (Jag gillar stora träd.)
          Vill man ha träd och buskar av större dimensioner så har Skåneplantor i Staffanstorp fina exemplar på våren, deras höst stortiment brukar dock vara trist. I höstas hade nästa allting löss…
          Häckar har vi köpt fina från Flyinge Plantshop, bok och buxbom, inte en enda planta har dött, 140 plantor bok och 109 buxbom.
          Plantagen i Lund, enligt mej är det inte värd att att försöka hitta dit och ÖSAB utanför stan är inte heller så upphetsande.

Lite off topic
          Flyinge plantshop används ofta av mej som ett skällsord, kan åka förbi en trädgård och säga "fy det ser ut som Flyinge plantshop" inte för att de är dåliga på något sett, vi har köpt finfina plantor där, men deras stil. Det är deras utställningar som alltid ser likadana ut. Byastenfest med alla växter uppstammade på något sätt. Snart har de väl uppstammad gräsmatta också… smile.gif Nej nu var jag orättvis… kanske… smile.gif

mvh plexi
          (Värpinge by)

Citera
          emmapemma
          Inlägg 14-03-2007, 09:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Åker gärna in på Zetas eller Ulriksdals slottsträdgård (båda strax utanför tullarna i Stockholm). Plantagen i Bergianska har ett rätt hyffsat utesortiment (man kan ha tur och hitta riktiga godbitar, men andra plantagen-butiker åker jag inte gärna till när jag ska handla). Jag antar att de känner pressen av att ligga vid den botaniska institutionen thumbsup.gif

Annars är ju Gustavshill ute på Färingsö, Ekerö, en liten trevlig pärla! Bra sortiment och hjälpsam personal! Priserna är ju helt kanon, hittade ett ganska stort exemplar av t.ex. gulbladig solfjäderlönn (ni vet, den som Zetas har satt fyra plus på, jag minns inte det latinska namnet så här på rak arm), för bara några hundralappar. Hade tänkt köpa den, men kunde inte riktigt komma på den ultimata platsen, så jag chansade på att samma bra pris ska komma nästa sommar yes.gif .

Citera
          Mia i Skåne
          Inlägg 14-03-2007, 11:08
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 4 857

Min absoluta favorit är Cedergrens -inta bara för att jag praktiserat där ett halvår utan för sortimentet, kvaliteten, kunnandet och stämningen. Underbart! Bor på gångavstånd från Petab i Rydebäck så där handlar jag en del, det är billigt och helt okej men inte toppen. Åbergs i Ystad gillar jag på precis samma grunder som Cedergrens. Blomstergården på nätet (stängt för beställningar tills vidare, tyvärr) har också varit toppen.

--------------------

Hellre tio minuter för sent i detta livet än 10 år för tidigt in i nästa...

Citera
          snillan
          Inlägg 14-03-2007, 15:07
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Hej på er

Granefeldts blommor, ligger i Eskilstuna på vägen mot Sundbyholmsslott, direkt vid vägkanten ligger växthuset, de har fina blommor, särskilt för plantering i krukor och urnor, förra året köpte vi stora petunia amplar, ca 70 cm i diameter, kostade 99 kr, en stamros med normalstora blommor (ingen miniros), den var ca 140 cm hög och kronan är ca 35-40 cm i diameter, kostade 150 kr, jättebilligt tycker jag...

Dessutom Bürgers Trädgård i Köping, jättefina plantor och duktig och engagerad personal bra kvalitet på växterna också. Ni som ska till Örebromässan kan lyssna på ett föredrag som Bürger håller där. Han har även butik i Sala tror jag har dock aldrig varit där.

Tips för er som bor i Västmanland och Sörmland eller har vägarna förbi....

Snillan

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 10:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon