Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växthus från Florum?, någon som känner till dem?
          Jonas70
          Inlägg 09-03-2007, 16:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Glöm inte att bygglov måste sökas även om det är under 10 kvm om växthuset är nära tomtgränsen. Kommer i skrivande stund inte ihåg avståndet till gränsen.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          emmapemma
          Inlägg 09-03-2007, 16:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Jag tror inte att man måste ha bygglov för det, om man har grannarnas godkännande.

Citera
          åsgård
          Inlägg 09-03-2007, 16:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 2 690

Snillan
          Florumet är 10 kvm Köptes -04
          Färdigmålat i grått
          Åtta takluckor med automatiska öppnare
          Silikon till glaset
          Extra haspar
          Frakt
          summa 24 344 kronor
          Ref disk om dörrar så har den dubbla sådana
          Inte har jag haft några problem med mögel, fukt eller andra problem, helt problemfritt.
          När vi valde så fastnade vi för Florum därför att det är ett trähus med alla den charm ett sådant har i en trädgård framför aluminium målad eller inte. Men smaken är som baken, delad.

Redigerat av åsgård: 09-03-2007, 16:53

--------------------
          "Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."

Citera
          torvan
          Inlägg 09-03-2007, 16:48
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Nej då behövs inget bygglov. Se till att få
          godkännandet skriftligt och bevittnat bara.
          Man vet ju aldrig vad ev nästa ägare tycker.
          Jag har förresten ett grönt Florum som jag
          stormtrivs med. Nu odlas det inte jättemycket
          i det för det är mer som ett lusthus i vår brf
          trädgård. Men det är jättemysigt att sitta i
          det nästan året om. Torvan

Citera
          emmapemma
          Inlägg 09-03-2007, 16:52
          Länk hit: #25

Medlem

Jag tror inte att det skriftliga godkännandet ska behövas för ev. blivande motvalsgrannar? Torvan, är du HELT säker på det? Jag förstår att skriftliga överenskommelser alltid är de bästa (vi har muntliga). Men när det kommer nya ägare - då köper de ju det som finns s.a.s.

Citera
          torvan
          Inlägg 09-03-2007, 16:57
          Länk hit: #26

Medlem

Vi fick det rådet när vi skulle bygga vårt lusthus
          och jag ringde kommunen och kollade. Lika sas det när
          vi skulle bygga friggebod på kolonin då var det
          föreningen som rådde till det. Det är nog för att man
          ska gardera sig. Även goda grannar kan ju bli osams...

torvan

Citera
          snillan
          Inlägg 09-03-2007, 17:23
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Jag tycker också att Florumväxthuset är klart snyggare än aluminium, men som jag tidigare har skrivit, har jag en underbar make, men oerhört envis, och jag är så glad bara jag får till mitt växthus, det kommer ju att krävas en hel del arbetsinsats av honom att få det på plats, men rent personligt så skulle jag valt träväxthus, dessutom ser du ut att vara underbara färger på de florumväxthus jag sett på bild. Prismässigt hamnar de i nivå med Classicum och Willab, har nu fått priser från båda.

I en annan tråd frågade jag om Skånska Byggvaror och jag har talat med dem idag och det är helt nerlagt med deras växthus, eftersom jag önskar en stabilare konstruktion.

Angående grannar så har jag läst att om växthuset hamnar 4,5 m från tomtgräns behövs inget bygglov eller tillstånd, vi frågar nog ändå för grannsämjans skull, men vi har väldigt bra grannar åt det hållet. Sen slängde jag ut en fråga i någon av de trådar jag har om växthus, angående höjning till 15 kvm utan bygglov, är det någon av er som hört något om det? Läste om det förra året och tror att det skulle ändras i år eller 2008.

Snillan

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 09-03-2007, 17:35
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 7 472

Jag har också hört det där om att det skulle ökas till 15 kvm men har inte hört någon defenitivt bestämt datum när det börjar gälla.
          Jag orkade inte vänta utan sökte bygglov,lätt att få i min kommun tummenupp.gif
          Jag har Euro serre maxi 4...men skulle hellre tagit ett florum....

--------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg

Citera
          torvan
          Inlägg 09-03-2007, 17:57
          Länk hit: #29

Medlem

Snillan
          Du kan lugna din man att det är inte svårt att
          bygga ett Florum. Det gick på en dag. Däremot
          så tog jag på mig att glasa (för att få det hus jag ville).
          Det var inte lätt, tog massor av timmar och jag
          hade silikon överallt utom där det skulle vara.
          Men jag lärde mig till sist och då gick det undan.
          Resultatet blev ett vackert växthus som människor
          hela tiden kommer och frågar om.
          Så det var verkligen värt det extra jobbet.
          Du kan ju ta på dig glasningen själv rolleyes.gif torvan

Citera
          snillan
          Inlägg 09-03-2007, 18:43
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Kamilla z7: Varför skulle du hellre ha tagit ett florum istället för euro-Serre, för att det är snyggare (för det är det) eller av något annat skäl ?

Jag har precis tillsammans med maken bestämt mig för Euro-Serre 11,7 kvm i grönlack, vi har ju inte beställt ännu, men bestämt oss av alla de alternativ som jag nu fått från olika leverantörer. Så jag hoppas att du är nöjd med växthuset för övrigt, väntar ivrigt på svar. Jag hade tänkt vänta ett år till med inköp av växthuset, men detta forum och alla underbara bilder som ligger i era album, gör att jag vill ha det nuuuuuu.

Torvan: Som jag skriver ovan, så är Florumhuset verkligen snyggt, maken är inte orolig för att sätta ihop det, han är utbildad byggnadssnickare, men jobbar som säljare för aluminiumprofiler mm. det är skälet till att han vill ha aluminium, han tror att det är så mycket mindre underhåll på det, och besserwisser som han är så går det tyvärr inte att ändra på hans åsikt, det ligger i hans gener....., han har dock många andra goda sidor, så jag har bestämt mig för att behålla maken och köpa aluminiumväxthus, istället för tvärt om, byta ut honom och ta Florumhuset (lite lockande kanske... nej !)

Jag vill samtidigt passa på att tacka ALLA er som gett mig era synpunkter både i denna tråd och även den om växthus från Skånska Byggvaror, då jag genom alla era svar, kunnat komma fram till att den nog blir köp av Euro-Serre, mycket beroende på att tjejen jag pratat med var oerhört engagerad och intresserad och kom med många goda råd, hon ringde till o med upp mig idag och ville stämma av innan hon skickar offerten, sen fick jag priset per telefon så länge.

Jag är så himla glad, för till våren har även jag ett växthus.......som jag väntat på i 1,5 år nu, utan att komma till skott, tack för detta forum !

Snillan

Citera
          torvan
          Inlägg 09-03-2007, 20:02
          Länk hit: #31

Medlem

Lycka till Snillan!
          Det blir säkert jättebra.
          Tror nog att din man har längre
          livslängd än ett trähus så det var
          nog ett bra val laugh.gif torvan

Citera
          kollba
          Inlägg 09-03-2007, 20:09
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

Roligt att du lyckades bestämma dig till slut Snillan.
          Jag hoppas att det blir bra - inte minst med tanke på att jag har ett nästan likadant. biggrin.gif

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 09-03-2007, 22:44
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 7 472

Snillan!! Jo jag ville ha florum just för att det var snyggare,men det fick bli ett Euroserre maxi 4
          länkar till mitt fotoalbum på AoT Mitt växthus hoppas det funkar nu rolleyes.gif

jag har bara enkel dörr,om du kan beställ dubbeldörr!!!

--------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-03-2007, 09:57
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (emmapemma @ 09-03-2007, 16:20) *
          Jag tror inte att man måste ha bygglov för det, om man har grannarnas godkännande.

Nej, du har rätt för dig. Det är inte bygglov man behöver då, utan grannegodkännande, men åtminstone i min kommun är man tvunget att få detta registrerat på samma ställe som man söker bygglov.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          emmapemma
          Inlägg 12-03-2007, 10:49
          Länk hit: #35

Medlem

Mmmm, det verkar vara lite olika. Iofs är (vilka-det-nu-var-jag-ringde-på-kommunen) inte berömda för sin kunskap och effektivitet, men hon jag pratade med sa att jag skulle få grannarnas godkännande, inget mer. Jag hoppas det är så, för tänk om nästa boende börjar gnälla och anmäla... tråkigt minst sagt att ta ner växthuset... fast grannarna bredvid har en jätteful bod i det hörnet som vetter mot växthuset, så det kändes som att om någon borde klaga, så borde de klaga på den boden (som stått där sedan innan vi flyttade in) och inte på vårt genomsiktliga jättefiiiiiiina växthus!

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-03-2007, 10:53
          Länk hit: #36

Medlem

Det är nog som du säger olika från kommun till kommun, och ibland känns det som om det är olika beroende på vem man pratar med på kommunen wink.gif

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 12-03-2007, 17:13
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Till alla som planerar växthusbygge kan jag ge följande rekomendationer:

- Dra in både el och vatten från början. Man ångrar sig bara annars. Man kan ha en frostskyddskabel i vattenledningen om man vill som man har igång medan det fortfarande är fryskallt o tjäle.

- Mitt växthus är "bara" 10 kvm och jag har dubbeldörr vilket är oumbärligt när man vill ha in en skottkärra m jord för att fylla på/byta i odlingsbäddarna.

- Jag har "fasta" odlingsbäddar i mitt gjorda av trä o plastade på insidan, ca 40-45 cm hög utan botten, eller dvs bara grusgrunden under och marktäckväv. Funkar bra men odlar man bara samma sak år efter år kan ju jorden bli lite trött förstås. Storleken på lådorna är anpassade till Willab trädgårds odlingsbrickor som jag använder vid förkultiviering, se bilderna (dom gråa plastbrickorna).

- På väggarna har jag löstagbara trähyllplan på smideskonsoler. Dessa hyllplan (men ej konsoler) tar jag ned på sommaren då jag odlar gurka o tomater m m.

- Grusgolv är inte att rekomendera, minsta lilla jord man spiller (och det gör man) blir till slut en egen ofrivillig odling.

- Jag har plastinklädda stålvajrar efter långsidorna som hjälper till att hålla fast bubbelplasten i på våren. Drar plasten mellan väggen o vajern. Lite bökigt ändå m bubbelplast men jag brukar dela av och bara plasta in fram t o m odlingsbäddarna och inte ändå upp till nock. I vajrarna är det också lätt att med klädnypor hänga upp säckväv eller fiberduk för att skugga små känsliga plantor mot för stark vår sol.

- Att låta gräs växa ända fram till väggen på växthuset är nog mindre praktiskt. Kanske nån form av grund m marksten eller grus runt om, alt rabatter/odlingslådor.

- Florums växthus har fiffiga "vädringsklossar" där väggarna möter taket på långsidorna. Mycket smart! Jag haräven två vädringsluckor m automatiska öppnare men måste ändå nästan ha båda dörrarna öppna på sommaren då det är varma dagar.

- Lämna gärna plats för en stol (eller två t o m!) och ett litet planteringsbord, du kommer förmodligen att villa sitta där o njuta lite också, och att pyssla m krukor vid ett planteringsbord i växthuset är då i alla fall min favoritsyssla i favoritmiljö.

- Och slutligen... Var inte rädd för att trä ska vara bökigt istället för metall. Visst det senare är säkert mer praktiskt i längden, men känslan med trä är överlägsen. Säger i alla fall alla som varit in i mitt. Ett växthus kostar ju rätt mycket och då ska det inte bara vara praktiskt utan även vackert, tycker i alla fall jag.

Citera
          åsgård
          Inlägg 13-03-2007, 19:21
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 2 690

Kommentar till Fiffiga Frun
          Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, var och en måste naturligtvis lägga ett beslut om vad man vill ha, men tro mig så är inte ett trähus mer arbetsamt än ett aluminium. Litet mer skötsel vart 5-10 år kanske med trädetaljerna på utsidan, ren linolja och inte är det så att trädetaljerna ruttnar om man låter det gå några år extra.

Det verkar som om Fiffiga Frun och jag har ungefär samma idéer när det gäller utformandet av detaljerna. När man håller på och gräver lägg in el ORDENLIGT det kostar inte mycket extra att få en kabel in med dubbla faser, dvs att du kan ha två fläktar på 2000 W gående om du skulle behöva det.
          I garaget där utgående vatten och el kommer ifrån finns ett elmanöveringsskåp där den ena fasen går direkt ut till växthuset så att man kan koppla på vad vad önskar direkt i växthuset, fläkt m.m. Den andra fasen har en klocka och om den är inkopplad styr jag belysning och en eventuell andra fläkt som har lägre natttemperatur om jag vill.
          Så har jag värmekabel i vattentillförsel till huset. Men dessutom så har jag sett till att jag kan blåsa ur vattnet vintertid med en enkel luftpump (Claes Olsson) så sparar jag pengar med uppvärmingen.

När väl växthuset går i vintervila så blåser jag ur vattnet ur ledningen och tidig på våren innan tjälen gått sätter jag i gång värmen och kopplar på vattnet.

När jag ändå grävde för vattnet så gav allt det andra sig självt.
          Så mycket enklare att fästa bubbelplast i trästrukturen än att köpa speciella fästanordningar för detta. Men å andra sidan lockar ju en fästanordning som heter Deibele från Tyskland som nog är det bästa jag sett med kostar naturligtvis därefter.
          Som den religiösa sa, min tro är ju den bästa, men jag är i alla falll jättenöjd med vad jag har.
          MVK
          Kenneth

--------------------
          "Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."

Citera
          kollba
          Inlägg 14-03-2007, 23:04
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

Visst är trähus vackra och flera inlägg har påpekat att det inte är besvärliga underhåll men...
          Alla trähus jag har sett (inte minst bilderna på Florums växthus) har en massa reglar och tvärslån som, förutom att de är fler, dessutom är tjockare än aluminiumlister och det måste rimligtvis betyda mindre ljusinsläpp på vår o höst när man vill ha mycket ljus. På sommaren spelar det rimligtvis ingen roll...

Citera
          Anders Myrberg
          Inlägg 11-06-2007, 09:00
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 10 977

[attachment=3876:V__xthuset_1.jpg]
          CITAT (snillan @ 06-03-2007, 23:35) *
          Hej
          Jag fick idag tipset om att kolla in växthus från " Florum", via en annan tråd i forumet, och undrar om någon av er har erfarenhet av deras växthus eller hört något om dem?

Jag var in på deras hemsida och de ser ju jättfina ut, har mailat om prisuppgift men ännu ej fått svar,
          Annars har vi kollat på Willabs Euro Serre 4, sen har jag också kollat på Classicum, men jag stör mig på att de tar så mycket betalt för att få färg på växthuset, det blir många tusenlappar enbart för det, och när det finns, så vill jag gärna ha det, eftersom huset är tänkt att användas som kombinerat växthus/uterum och skall ligga väldigt nära huset och vår entré.

Har ni andra förslag på växthus är jag tacksam för tips ( har även kollat in Skånska byggvaror, som verkar vettigare i pris än Willab men de är lite lägre). Växthuset skall vara ca 10 kvm och behöver vara stabilt eftersom det kommer att så så att det utsätts för vind.

Snillan

Vi har haft vårt Florumhus i ett år nu, och det är paradiset personifierat. Högt i tak och vackert.
          Servicen från Florum är exemplarisk. Några småsaker var fel, men dom var oerhört hjälpsamma och smidiga. Ångrar det inte för en sekund. Finns ingen skugga i den här kåken inte. Perfekt för frukost också:-)

Snart-klart1.jpg

På-plats.jpg
          Vaxthuset.jpg

Redigerat av Anders Myrberg: 11-06-2007, 09:09
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  V__xthuset_1.jpg ( 254.57k ) Antal nedladdningar: 30

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 11:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon