Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammal häck av almar - drabbad av almsjukan....
          SWE_Monstro
          Inlägg 08-03-2007, 09:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 8 949

Hejsan...

Jag har precis köpt ett hus nere i Skåne med en tomt på ca 6000 kvm, där man tidigare satt en jäkla massa almar i tomtgränsen som bildar en häck... tyvärr så har dessa drabbats av almsjukan... Vi har börjat att röja upp en del av dem men då blir det ju bara ett stort hål i häcken som kommer att ta år inann den växer igen... och vi vill gärna få lite insynsskydd så fort som möjligt.. men jag har lite idéér som jag skulle vilja få kommenterat...

1. Såga av de gamla almarna till ca 2-2.5 meters höjd, sätta upp lite extra stolpar som stöd, samt plantera en massa snabbväxande klängerväxter, typ pipranka som då förhoppningsvis kommer att utnyttja de gamla almarna som klätterstöd, och till slut ge oss en tät fin vägg..

2. Vi skulle gärna längs en sida av tomten ha en syren häck, hur skall man gå tillväga här... måste man riva bort allt det gamla först innan man planterar!? eller kan man plantera de nya syrenerna precis innanför den gamla almhäcken!?

3. Några andra ideér på att snabbt få en vettig häck, kanske några väldans snabbväxande häckar? helst då utan att man först behöver plocka bort allt i ett första läge... Vill inte heller spika upp plank eller något liknande... Finns det något sätt att bota almsjukan!?

jaja, en massa frågor och funderingar... kanske någon kan hjälpa en vilsen tackare som mig...

--------------------
          Skåne, Östra Vemmenhög, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 05:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon