Hej!
Såvitt jag vet är både perlite och vermiculite rejält värmetåliga - men det är å andra sidan vissa svampsporer också...
Bekämpningsmedel? Jag har läst att det skall fungera att vattna med Atamonlösning. Atamon, som huvudsakligen består av natriumbensoat, kan fungera som "antisvampmedel". Jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket man skulle späda Atamonen...
Jag tror inte att det är så himla käckt att ha kvar svampodlingen i Hoyakrukorna. En Dischidia som jag hade dog för att hela krukan var full av mycel.... URRK! Den hängde i ampel så jag såg inte jorden, eller rättare sagt mycelgeggan, förrän det var försent!
Mitt råd? Byt jord! Det kan säkert funka ganska bra att värma den gamla jorden i ugn, men frågan är om det är värt besväret? Jag har kört plastkrukor i diskmaskin när jag har misstänkt smitta - svampar eller ull-löss, skit samma - och det har fallit väl ut. Keramikkrukor har jag inte testat, dom tål det säkert, men jag mistänker att det kan "gömma sig" sporer (eller lusägg!) i keramiken. Paranoia? Tja...
Hoppas du får ordning på Hoyorna!
Ina