Full version: Svamp?
josefin
Hej!
Jag har den senaste veckan blivit överraskad när jag tittat till mina hoyor och funnit att det växer svampar i jorden! Det är någon skivlingsvampsvariant skulle jag tro, bruna och relativt stora för att hittas inomhus i en kruka. Jag kan tänka mig att de följt med naturtorven jag använder, men är det farligt för hoyorna? Jag har tagit bort dem genast, men sporerna lär ju leva kvar.

Hur blir jag av med dem? Fick tipset att slänga all jord och alla krukor, samt spola av rötterna på växterna, men finns det något bekämpningsmedel som fungerar? Eller kan jag värma jorden i ugnen för at på det sättet döda sporerna? Hur reagerar perlite och vermiculte på värme?

Josefin
Ina
Hej!
Såvitt jag vet är både perlite och vermiculite rejält värmetåliga - men det är å andra sidan vissa svampsporer också... sad.gif

Bekämpningsmedel? Jag har läst att det skall fungera att vattna med Atamonlösning. Atamon, som huvudsakligen består av natriumbensoat, kan fungera som "antisvampmedel". Jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket man skulle späda Atamonen... unsure.gif

Jag tror inte att det är så himla käckt att ha kvar svampodlingen i Hoyakrukorna. En Dischidia som jag hade dog för att hela krukan var full av mycel.... URRK! Den hängde i ampel så jag såg inte jorden, eller rättare sagt mycelgeggan, förrän det var försent! mad.gif

Mitt råd? Byt jord! Det kan säkert funka ganska bra att värma den gamla jorden i ugn, men frågan är om det är värt besväret? Jag har kört plastkrukor i diskmaskin när jag har misstänkt smitta - svampar eller ull-löss, skit samma - och det har fallit väl ut. Keramikkrukor har jag inte testat, dom tål det säkert, men jag mistänker att det kan "gömma sig" sporer (eller lusägg!) i keramiken. Paranoia? Tja... wink.gif

Hoppas du får ordning på Hoyorna!
Ina rolleyes.gif
josefin
Problemet är väl att jag tror att sporerna kommer ifrån någon av alla de jordpåsar jag använder till blandningen sad.gif

Sedan fick jag tipset att lägga krukorna i kokande vatten, men om sporerna nu tål så pass mycket värme... Suck. Har ingen som helst lust att byta ut jorden på trettio krukor och köpa nytt. Är det risk att det finns mycel även om det inte kommer någon synlig svamp?
KURT
Det finns svampsporer överallt i luften, om man tillämpar normal hygien , dvs tvättar ur så räcker det. Orsaken till att svampsporerna börjar växa i blomjorden är snarast att den är ALLTFÖR steril! Den har ingen konkurrens från bakterier eller andra svampar utan kan breda ut sig fritt.
josefin
Det där lät väldigt bra i mina öron (ögon smile.gif)! Hur pass säker är du på det? Någon annan som säger samma sak?
Ina
Dom flesta organismer, oavsett vi pratar svampar, ogräs eller människor, är opportunister, d v s dom breder ut sig där det finns plats. wink.gif laugh.gif

30 krukor... det är en hel del, ja... OK, vi kör kompromissernas julafton!!! "Bråka" med svamparna - plocka bort alla hattar som dyker upp, luckra jordytan i krukorna och var lite snål med vattningen!
Lyft upp alla rotklumpar och kolla - är det massa gult mojs bland jorden (eller i stället för jord) så spola rent och plantera om i ren kruka och ny jord, ser det ok ut så låt jorden vara kvar.
Köp kanske nån näring typ Biobact med "levande" gödsel och bakteriekultur så att äckelsvamparna får lite konkurrens...
Vänta med Atamonvattning och stora jordbytet!

Ina rolleyes.gif
josefin
Det där lär underbart! Tror till och med att jag har lite biobac ngnstanns... Ska genast sätta igång och rädda mina stackars skyddslingar! smile.gif
Ina
smile.gif

Du får väl rapportera om du lyckas få ordning på det hela!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon