Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bli inte sjuk på en måndag om du bor i Malmö, - patienter avvisas av väktare
          Netha
          Inlägg 13-03-2007, 08:47
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Kathy @ 13-03-2007, 08:42) *
          Generösa? Nej, de gör bara sitt jobb. yes.gif

Ja så kan det vara... men som sagt. smile.gif

CITAT (bejron @ 13-03-2007, 08:43) *
          Välkommen till akuten för så är det. Nu söker man för halsont sen i går kväll men ingen feber - man har ju sportlov. Man söker akuten för att medicinen man tagit i tre år tagit slut just nu och att receptet gått ut har man ingen aning om. Vrickade fötter och skidåkning, sök ortoped, ont i magen sedan tre veckor då söker man helst en natt man ändå inte kan sova även om det inte är värre. Man söker tom för simpel magsjuka. Alla vet väl vad det är men hur många söker akuten? Jo, många för dom måste jobba dagen därpå. Människor vet att det finns möjligheter och om man bara står på sig ska det nog gå. Det alla inte förstått är att somliga saker läker ut av sig själv. Vilka som kommer i kläm? Dom som är verkligt sjuka men inte gör något väsen av sig förstås.

Så sant.

Citera
          Rossi
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Netha @ 13-03-2007, 08:23) *
          Visst haltar sjukvården, men just köer på akuten beror nog mest på att stor del av dem som kommer dit, eg inte är i behov av akutvård
          utan borde kontakta primären istället.
          Fast där har man dragit ner så mycket att folk kan få vänta i veckor på att få komma till doktorn.
          Rundgång alltså... men fel att skylla på akuten.

Fast detta rör sig inte om akuten utan om en vårdcentral som har jouröppet på kvällarna för att avlasta akuten.

Redigerat av Rossi: 13-03-2007, 08:47

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Gillan
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Okej Netha! Jag lade bara ihop vad sjukvårdupplysningen i Värmland sa på radion igår med vad jag läste i artikeln. Och fick det till att det var ungefär liknande problematik. Dumt av mig kanske. Att det sen finns folk som kanske inte måste ha akut hjälp har ju inte med situationen att göra. De som är i behov av hjälpen måste ju få den. Det är i alla fall min tanke.

Och det där med att svullna upp i ansiktet pga allergi...........kan verkligen bli allvarligt. Det vet jag av erfarenhet. Vår dotter hade svår gräsallergi när hon växte upp........svullnade upp i hela ansiktet och spred sig ner på halsen. Hon hade inte andnöd, men sjukvården sa alltid att vi skulle skynda oss pga att man aldrig kan vara säker. Det skulle kunna vända och gå inåt.

Men samtidigt så är det ju inte ett specifikt fall som hela problematiken handlar om. Det handlar ju om hela sjukvårdssituationen.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Netha
          Inlägg 13-03-2007, 09:02
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Gillan @ 13-03-2007, 08:47) *
          Okej Netha! Jag lade bara ihop vad sjukvårdupplysningen i Värmland sa på radion igår med vad jag läste i artikeln. Och fick det till att det var ungefär liknande problematik. Dumt av mig kanske. Att det sen finns folk som kanske inte måste ha akut hjälp har ju inte med situationen att göra. De som är i behov av hjälpen måste ju få den. Det är i alla fall min tanke.

Och det där med att svullna upp i ansiktet pga allergi...........kan verkligen bli allvarligt. Det vet jag av erfarenhet. Vår dotter hade svår gräsallergi när hon växte upp........svullnade upp i hela ansiktet och spred sig ner på halsen. Hon hade inte andnöd, men sjukvården sa alltid att vi skulle skynda oss pga att man aldrig kan vara säker. Det skulle kunna vända och gå inåt.

Men samtidigt så är det ju inte ett specifikt fall som hela problematiken handlar om. Det handlar ju om hela sjukvårdssituationen.

Precis... så skrev jag ju också i första inlägget... Sjukvården haltar och det saknas resurser i Primärvården alltså blir det rundgång.

Ang svullet ansikte... jo vi har fem st i familjen som råkat ut för detta många ggr så jag är väl medveten om att sådant kan men behöver inte bli så allvarligt att det kräver ambulanstransport.

Citera
          Gillan
          Inlägg 13-03-2007, 09:06
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Netha @ 13-03-2007, 09:02) *
          Precis... så skrev jag ju också i första inlägget... Sjukvården haltar och det saknas resurser i Primärvården alltså blir det rundgång.

Ang svullet ansikte... jo vi har fem st i familjen som råkat ut för detta många ggr så jag är väl medveten om att sådant kan men behöver inte bli så allvarligt att det kräver ambulanstransport.

tummenupp.gif yes.gif kompiskram.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Netha
          Inlägg 13-03-2007, 09:10
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (Gillan @ 13-03-2007, 09:06) *
          tummenupp.gif yes.gif kompiskram.gif

kompiskram.gif

Citera
          faith
          Inlägg 13-03-2007, 14:16
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

Välkommen till akuten för så är det. Nu söker man för halsont sen i går kväll men ingen feber - man har ju sportlov. Man söker akuten för att medicinen man tagit i tre år tagit slut just nu och att receptet gått ut har man ingen aning om. Vrickade fötter och skidåkning, sök ortoped, ont i magen sedan tre veckor då söker man helst en natt man ändå inte kan sova även om det inte är värre. Man söker tom för simpel magsjuka. Alla vet väl vad det är men hur många söker akuten? Jo, många för dom måste jobba dagen därpå. Människor vet att det finns möjligheter och om man bara står på sig ska det nog gå. Det alla inte förstått är att somliga saker läker ut av sig själv. Vilka som kommer i kläm? Dom som är verkligt sjuka men inte gör något väsen av sig förstås.

Sant. Tyvärr, måste jag tillägga.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-03-2007, 16:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Apropå det så har jag bl.a haft en patient som kom in akut på natten med ambulanshelikopter för ett bensår som han haft i flera år. confused.gif Sen har vi ju alla som blir inskjutsade akut av anhöriga när det börjar närma sig storhelger och de ska resa bort....causa soc kallas den diagnosen.

Och apropå hot, så är det inte särskilt kul att jobba på akuten på helger och nätter. Det händer att folk röjer omkring och hotar personalen med krossade flaskor om de inte får de läkemedel de vill ha. Det är inte kul för de andra patienterna heller ska jag väl tillägga. I somras hade jag en herre med hjärtbesvär som hamnat mitt i ett glaskrossningsinferno o blivit kvar på akuten extra länge p.g.a att personalen var tvungen att hantera det. sad.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 13-03-2007, 16:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Magdis @ 13-03-2007, 16:12) *
          Sen har vi ju alla som blir inskjutsade akut av anhöriga när det börjar närma sig storhelger och de ska resa bort....causa soc kallas den diagnosen.

sad.gif sad.gif sad.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 13-03-2007, 16:24
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Sen har vi ju alla som blir inskjutsade akut av anhöriga när det börjar närma sig storhelger och de ska resa bort....causa soc kallas den diagnosen.

[/quote]

När vi var i Kina och Tibet i somras så berättade reseledaren att de hade varit tvungna att porta vissa resenärer eftersom det fanns anhöriga som ständigt skickade senildementa släktingar på resa under jul och nyår för att slippa ta hand om dem själva. De här senildementa resenärerna ställde till det för övriga resenärer och blev ju en belastning på resan trots att de inte kunde hjälpa det. De visste inte var de befann sig, vilket rumsnummer de hade, när de skulle samlas etc. etc. Lite jobbigt på långa rundresor om man säger så.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-03-2007, 16:30
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Rossi @ 13-03-2007, 16:24) *
          När vi var i Kina och Tibet i somras så berättade reseledaren att de hade varit tvungna att porta vissa resenärer eftersom det fanns anhöriga som ständigt skickade senildementa släktingar på resa under jul och nyår för att slippa ta hand om dem själva. De här senildementa resenärerna ställde till det för övriga resenärer och blev ju en belastning på resan trots att de inte kunde hjälpa det. De visste inte var de befann sig, vilket rumsnummer de hade, när de skulle samlas etc. etc. Lite jobbigt på långa rundresor om man säger så.

Jamen jösses, stackars människor! Då är det ju trots allt bättre att lämna dem på akuten..då hamnar de iallafall i trygga händer. Hur sjutton kan nån komma på tanken att skicka sina senildementa släktingar på utlandsresa?? mad.gif crying.gif

Citera
          Margaretha
          Inlägg 13-03-2007, 17:09
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Så hårresande med de gamla som skickas iväg! Man hade tydligen inte hört allt ändå - fast man trodde det!

Vårdcentralerna i Malmö har det jättetufft, och går man någon gång till jourcentralen en kväll -öppnar 17.00 - så är där proppfullt av nya svenskar med barn. Ibland tre, fyra stycken var. Jag tror att det ligger mycket i det sköterskan säger angående barn och feber. Tre dygn har jag fått lära mig att barnet kan ha hög feber - om inget tillstöter - och det har alltid gått bra - utom när vi fått åka in för krupp och öroninflammationer. Efter dessa tre dygn brukar den ju börja sjunka.

Har man inte den kunskapen, så blir man naturligtvis orolig om febern går upp till 39,9. Så det kanske vore en uppgift för barnavårdscentralerna att lära ut egenvård. Vi väntar ju 20000 flyktingar till, så situationen lär ju knappast bli bättre. Sjukvården i Malmö är inte dimensionerad för så många.

Citera
          Kathy
          Inlägg 13-03-2007, 19:29
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

S:t Görans akutmottagning har halverat väntetiderna för akut sjuka.
          Istället för att först träffa en sjuksköterska då patienten kommer in, så får de istället träffa en läkare som bedömer åtgärder för patienten.
          De patienter som inte tillhör de svårt skadade eller akut sjuka kan få prata med en rådgivningssjuksköterska för att slippa vänta i onödan.
          Rådgivningssjuksköterskans uppgift är att hitta hjälpa till att hitta bra alternativ till att vänta på akuten.

Källa: ABC-nytt

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 13:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon