Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > stelkramp, brukar ni vaccinera er mot stelkramp
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-03-2007, 22:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag fick mot difteri pga att man upptäckt att min åldersgrupp hade mycket dåligt skydd mot denna sjukdom och att det just då fanns ett stort utbrott med difteri i ryssland och det är inte ovanligt med ryska turister i stockholmstrakten + många åkte till ryssland och baltikumoch gör det fortfarande på semester. Bor man i stockholmstrakten är ryssland och baltikum ganska nära. Så det spelar ingen roll om sjukdomen är vanlig i sverige är den vanlig i länder nära finns det risk för smitta.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 16-03-2007, 22:09

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Netha
          Inlägg 16-03-2007, 22:08
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (ingrid fuxwall @ 16-03-2007, 22:06) *
          Har inte samma tilltro till sjukvåden, kan inte tänka mig att det finns pengar till att påminna om att stelkramps skyddet gått ut.

ingrid

I detta fall har jag stor tilltro till sjukvården, eftersom jag har ett antal läkare i familjen och ingen av dem vaccinerar sig regelbundet. smile.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-03-2007, 22:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Fast som sagt enligt mitt tidigare inlägg vi är ganska globala nu och reser, tror inte att läkare alltid har rätt. Bara för att sjukdomen är ovanlig i sverige kanske den inte är ovanlig i landet vi åker på semester till eller turister som kommer hit kan ha smitta vi inte tror är så vanliga i sverige, antibiotika och dyl. är ju ingen mirakelmedicin längre de har ju förlorat effekt p.g.a felaktig användning.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Netha
          Inlägg 16-03-2007, 22:16
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-03-2007, 22:13) *
          Fast som sagt enligt mitt tidigare inlägg vi är ganska globala nu och reser, tror inte att läkare alltid har rätt. Bara för att sjukdomen är ovanlig i sverige kanske den inte är ovanlig i landet vi åker på semester till eller turister som kommer hit kan ha smitta vi inte tror är så vanliga i sverige, antibiotika och dyl. är ju ingen mirakelmedicin längre de har ju förlorat effekt p.g.a felaktig användning.

OK... ang förekomst i andra länder, har jag ingen åsikt.
          Mitt svar var baserat på undran som Merlin hade och det gällde "påta i jorden" hemma i Sverige.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 17-03-2007, 10:22
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Någon information utgår inte utan det är var och ens egna skyldighet och intresse att hålla koll på sin egen vaccination precis som så mycket annat. Ja det är ju inte alls många som drabbas men visst finns det en och annan och de flesta är sådana som petar och påtar i jorden. Finge jag välja mellan att vaccinera mig med 10 år mellanrum eller genomgå en intensivvårdssväng så väger sprutan lättast.

Citera
          Berith
          Inlägg 17-03-2007, 10:30
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Kom ihåg den här tråden med liknande diskussion.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-03-2007, 10:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag borde nog ha varit död vid det här laget efter alla år som florist och jobb i handelsträdgård och den egna trädgården utan några stelkrampssprutor. Det enda som hände var att jag utvecklade allergi mot en del lökväxter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 17-03-2007, 10:59
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Stintan43 @ 17-03-2007, 10:54) *
          Jag borde nog ha varit död vid det här laget efter alla år som florist och jobb i handelsträdgård och den egna trädgården utan några stelkrampssprutor. Det enda som hände var att jag utvecklade allergi mot en del lökväxter.

Men har du fått några inflammerade sår då? Det är väl det man ska hålla koll på. unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-03-2007, 11:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

massor med småsår

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-03-2007, 12:32
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Tetanus -omvaccinering rek vart 10 år
          Antibiotika har tveksam effekt om man får sjukdomen
          Intensiv vård och andra läkemedel kan bara ta patienten genom förloppet inte bota
          Clostridium tetanii finns i jord , drabbas man är såret ofta så litet att man inte märkt det
          Bra grundskydd + skydd -återvaccinering gör att vi har få fall i Sverige
          Är man orolig och arbetar mycket med gödslad jord räcker grundskydd + omvaccinering bra

(Jag kan inte säga att jag varit jättenoga smile.gif å andra sidan fick jag hästdoser som barn och lär ha ett mycket utökat grundskydd..)

Redigerat av kerstin z5-6: 17-03-2007, 12:34

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          emas
          Inlägg 17-03-2007, 12:57
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 1 325

När man får ett djupt sår och tror att det kan ha kommit in smitta i det via tagg, spik etc så kan stelkrampsspruta ges på sjukhuset. Sätter igång kroppens immunförsvar. Enklast är dock att vara vaccinerad från början - då behöver man ju inte fundera på att åka in till sjukhuset för att man trampat på en spik och undrar hur långt in den egentligen kom och om det kan ha smittat ... ja, jag provade förra sommaren :)

Citera
          Gåsis
          Inlägg 17-03-2007, 16:18
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag trodde man rekommenderade tetanusvaccin tre doser, samt en fjärde efter tio år. Efter fjärde sprutan väntar man upp till 30 år innan man tar en ny igen. Har fått lära mig att man inte tar tetanus vart tionde år hela livet.

/Åsa

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 17-03-2007, 17:21
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Jag hoppas bara att jag aldrig mer behöver ta en stelkrampssruta i medvetet/vaket tillstånd! Den förra fick jag för kanske 11 år sen, och det var det värsta jag varit med om -cry-.gif . Svullnaden var lika stor som ett rejält kaffefat, hela armen värkte och själva sticket ska vi inte ens prata om... Om vaccinationen inte vore så nödvändig skulle den klassas som tortyrmetod angry.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          catlady
          Inlägg 17-03-2007, 17:28
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Finns ju en anledning till att vi inte ser mycket av sådant som stelkramp, polio och mässling nuförtiden, och det är just vaccineringen av alla skolbarn. De har haft dödliga fall av just mässlingen i t.ex. USA nyligen, då föräldrar till barnen tyckt att det liksom inte var något att oroa sig för längre efetrsom de aldrig hört någon som haft det, utan istället hört att vaccinet skulle vara farligt och därför valt att inte vaccinera. Och vips så är mässlingen tillbaka som dödlig sjukdom!
          På sjukvårdsupplysningen svarade de att stelkrampsvaccinets effekt varar i 30 år, men inte vet jag. Har också funderat på att förnya den nu när man hanterar katter, smutsiga verktyg och annat.

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-03-2007, 17:45
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

30 år gäller bara om
          "Den skadade har tidigare fått fyra injektioner stelkrampsvaccin eller fler

Vaccin (0,25 ml DT) ges bara om lång tid (minst 30 år) förflutit sedan senaste vaccininjektionen.
          Efter detta behöver inga ytterligare vaccininjektioner ges. (soc styrelsen )

Så det beror ju på vilka inj personen fått tidigare . Men diskussioner pågår om skyddet är tillräckligt
          Å andra sidan ges ju till : Patient som tidigare fått 3 eller 4 doser Tetanusvaccin:
          Mer än 10 år efter senaste Tetanusinjektionen:
          – boosterdos med DiTeBooster 0,5 ml i.m.
          min slutsats är att man kan känna sig säker även vid trädgårdsarbete om man har grundskyddet i minst 10 upp till 30 år
          Skadas man efter det och har grundskyddet ,kan man behöva fylla på.

Redigerat av kerstin z5-6: 17-03-2007, 18:04

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 04:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon