Jaha, nu börjar mitt ”stenparti” ta form…..fast det saknas nog 1/3 ännu. På den högra sidan ska det gå en trappa (också den i sten) ner mot båthuset och vi (läs hjärtevännen) har inte kommit så långt med planeringen ännu. Storleken är ungefär 4 x 3 m.
Nästa år ska jag "bygga ut".
Jag hade tänkt att det skulle bli ett planteringsdjup på ca 30 cm…..men det blev det inte på grund av att det fanns så otroligt mycket sten i backen

. Jag skulle ha behövet en grävmaskin för att komma djupare.
Jag grävde bort grässvålen och alla rötter sedan lade jag tidningar som ”isolering” mot rotogräs. Efter det några cm grovt grus, ca 2 dm matjord och koskit som jag blandat ihop. På toppen ligger 2-3 cm grus, gruset lär jag få fylla på eftersom det är korn som slipats runda av havet. Häftiga regn och snösmältning lär väl få gruset i rullning.
Nu finns det där flera olika sorters lewisia (pygmean har redan koppar), 4 olika penstemoner, aubrieta, timjan, några pyttesmå Androsace villosa och en ensam Hansaros. Den fanns där sedan tidigare och har ordentligt med jord under fötterna. I de två hålen så kommer det att planteras två danska klottujor som står i sina krukor på min altan och väntar.
Gruset har jag tagit på vår ö…..det är inte alldeles så rött som bilden visar. Det var nyvattnat när jag tog fotot.
Gruskanten runt om är för att det ska gå att köra klippare.....det ligger markduk under gruset.
Nu är det bara att hålla tummarna att det här ska lyckas.
grusparti2.JPG
grusparti1.JPG /Anki