|
pusillus
19-03-2007, 14:27
Tänkte att mitt stora projekt i sommar ska bli ett litet stenparti. Därför undrar jag nu om någon vill vara snäll o dela med sej av lite foto eller en hemsida kanske. Att välja växter ser jag inte som ett problem alls, utan det är själva uppbyggnaden som jag tycker verkar knepig. Kan jag som ensam tjej utan överdrivet stora muskler, klara detta? Några växter har jag redan sått...jaa, det gäller ju att börja i rätt ände!!
kerstin z5-6
19-03-2007, 15:06
Järnspett är inte dumt att ha , visst kan du fixa ett stenparti själv -lite tungt jobb , men det går Kolla på hur stenar i slänt ligger i naturen -de flesta ligger inte #ovanpå " utan delvis dolda av jord Sätt dem oregelbunder inte i rader , plantera vid stenarna låt växterna välla över dem Blir säkert jättesnyggt! Ligger det i sol eler skugga ? Kolla Alpiner i Halmstads hemsida -han/de har snygga stenplanteringar/partier:)
Va kul pusillus, mitt sommarprojekt är också sten/grusparti och även jag börjar från "rätt ände" med en del redan sådda växter. Vi får väl hjälpas åt med råd och peppning när blåsorna i händerna gör allt för ont och ryggen skriker efter nåd. /Anki
Alpiner i Halmstad
19-03-2007, 15:26
Vi har under åren samlat på oss många kantiga stenar. Vi försöker efterlikna naturen, som Kerstin skriver. Alplandskap i en villaträdgård..Välkommen och se, Du kanske hittar något korn. M.v.h. Bernt
pusillus
19-03-2007, 16:56
Ja då, välanvänt spett finnes! Och envis som en åsna är jag också Det utänkta läget är syd/väst,Uppe på en liten slänt kulle,där blir aldrig något vatten stående till skillnad mot övriga delar av trädgården. Vad roligt Anki- vi kan lära av varandras misstag o framgångar! Kanske törs vi visa lite bilder under arbetets gång också? vore roligt att se liknande projekt i uppbyggnadsfasen. (nu kom jag på Anki...det var ju du med rosgropen som jag läste så mycket om förra sommaren, jag är så dålig på namn o komihåg! Du är ju ingen vanlig människa, dig kan man ju inte byta några misstag med;) Bernt, du har ju en fantastisk trädgård! Dig skulle jag gärna låna hem i sommar Men jag undrar ...hur började du? Har du inga bilder på hur det var innan det blev sådär fint?
Christina i Småland
19-03-2007, 18:57
Här skulle jag också vilja hänga på och få lite råd. Har oxå tänkt bygga ett sten/grusparti i sommar och har som ni andra lite frösådder på gång. Vi (dvs min man) har murat upp en sockel av lecasten, som vi satt växthuset på, och i söderläget ska vi fylla upp mot växthuset och i den slänten ska det bli. Jag har skrivit ut en artikel av Sylvia Svensson om att bygga ett stenparti, den verkar bra. Ska man använda sprängsten eller bör det vara naturlig sten med lite mjukare linjer?
/Christina
 Och jag som är en alldeles ovanligt vanlig människa, kanske bara lite envisare än genomsnittet. Jag brukar lite försiktigt försöka kallar det målmedvetenhet…….familjen kallar det tjurskallighet. Till envisheten så kan jag lägga lite händighet men sedan är det stopp. Jag har ”noll koll” på färg och form och knökar ner allt i rabatterna lite hipp som happ. Det finns ingen plan i det som såtts i år heller utan jag har beställt utifrån vad jag tyckte var fint i frökatalogerna. När jag tittar i Pusillus album så ser jag en riktig trädgård, hos mig så finns det rabatter så jag har någonstans att göra av det jag sått…… så jag är rädd att misstagen att dela med mig av kommer att dugga tätt här uppe i Norrland Lite då och då är jag är inne och kikar beundrande på Alpiner i Halmstads hemsida. Vilket jobb som lagts ner. Vad som är lite oroande är all denna täckning mot vinterfukt. Jag har sått några olika sorters Lewisia och naturligtvis funderar jag nu om jag ska räkna den som ettåring eller om tjälen här uppe räcker som skydd. Det finns inga planer att jag ska klara av att täcka så där ordentligt på sommarstugetomten. De små vinterhusen på bergen i Halmstad. /Anki
malin72
19-03-2007, 23:03
hm fnular fnular vill också göra ett litet stenparti........ har inte heller någon koll på vad som behövs
kerstin z5-6
19-03-2007, 23:14
Hm .. nu har ju vi den fördelen att vi har snö .. alpiner och Lewisia , bergvallmo, Saxifraga Gentiana mm är vad vi BORDE odla..men inte ,, vi odlar rosor -i Halmstad odlas alpiner  Du behöver öht inte täcka dina Lewisia i ditt klimat Anki .. de går tom att plantera platt i vanlig rabatt .... De mår bra i stenparti men är hungriga -Vinterfukt innebär en hel vinter med regn -har du det Skulle inte tro det nej
wolkenkrabber
19-03-2007, 23:42
kul kul med en tråd som denna.. har planer för att påbörja ett litet stenparti i sommar med  hoppas man kan få lite inspiration av varandra här
pusillus
20-03-2007, 10:15
[attachment=604:stenpar__254.JPG] Här är det tänkt att bygget ska ske, bakom enestörarna är det en upphöjd nivåskillnad med slipers på ca60 cm. Grönsaksodlingen i pallkragarna får nog flytta på sej, sedan växer det massor av olika perenner och clematis längs med störarna. Trädet till höger är nysatt, en gulbladig pelarbok.
[attachment=605:sten253.JPG] Här är från en annan vinkel.
kerstin z5-6
20-03-2007, 11:51
 För många runda tror jag blir sämre än varierat o mest kantiga ?
Vad kul  Jag har också tänkt anlägga stenparti under våren/sommaren. Rättare sagt maken får bära och gräva, jag planerar och planterar Har tänkt med att detta ska ligga i lite vandrande skugga, egentligen i söder men har lite äppelträd som skuggar också. Tar gärna emot tips på vilka växter som kan passa till detta. Roligt att flera har samma planer, det är alltid roligare om man kan utbyta lite erfarenhet och dela med sig av sina misstag /Cathis
pusillus
20-03-2007, 15:21
Hade nog tänkt kantiga stenar, om man kan hitta med lavar på är ju det jättefint, så dom inte är nyuppbrutna. Måste givetvis kolla mad markägaren först, men eftersom svärfar har skogsmark så går det nog bra där. Det blir till att gå på stenjakt Men vad ska det vara för grus? Vet du Kerstin vad ditt heter? det var snyggt! Cathis, apropå dela med sej,,,,kanske din man kan komma o gräva o bära här också
Jag har också tänkt mig kantiga stenar, så jag får väl också prata lite väl med markägare här omkring  Tanken var också att stenpartiet skulle löpa utmed en gång i sten från altanen och ner mot infarten. Det blir till att fundera lite på den planeringen. Tycker också att Kerstins grus var snyggt. Det ser så naturligt ut. Pusillus, vi får se om maken har någon rygg kvar lite längre fram /Cathis
kerstin z5-6
22-03-2007, 17:32
Tack hehe Gruset heter: Prima rullstensnaturgrus från n Haralds grus-ås i Kvarnriset...-så det ser naturligt ut eftersom det är direkt från naturen -har lyckan att ha grannar med varierande trädgårdstilskott , naturgrus hos en ,kodynga hos en annan  Fast det är förenat med kommentarer vad ska du ve henna ? -En rabatt , grusodling he gar int odla i grus begrip du väl ..
Jaha, nu börjar mitt ”stenparti” ta form…..fast det saknas nog 1/3 ännu. På den högra sidan ska det gå en trappa (också den i sten) ner mot båthuset och vi (läs hjärtevännen) har inte kommit så långt med planeringen ännu. Storleken är ungefär 4 x 3 m. Nästa år ska jag "bygga ut". Jag hade tänkt att det skulle bli ett planteringsdjup på ca 30 cm…..men det blev det inte på grund av att det fanns så otroligt mycket sten i backen  . Jag skulle ha behövet en grävmaskin för att komma djupare. Jag grävde bort grässvålen och alla rötter sedan lade jag tidningar som ”isolering” mot rotogräs. Efter det några cm grovt grus, ca 2 dm matjord och koskit som jag blandat ihop. På toppen ligger 2-3 cm grus, gruset lär jag få fylla på eftersom det är korn som slipats runda av havet. Häftiga regn och snösmältning lär väl få gruset i rullning. Nu finns det där flera olika sorters lewisia (pygmean har redan koppar), 4 olika penstemoner, aubrieta, timjan, några pyttesmå Androsace villosa och en ensam Hansaros. Den fanns där sedan tidigare och har ordentligt med jord under fötterna. I de två hålen så kommer det att planteras två danska klottujor som står i sina krukor på min altan och väntar. Gruset har jag tagit på vår ö…..det är inte alldeles så rött som bilden visar. Det var nyvattnat när jag tog fotot. Gruskanten runt om är för att det ska gå att köra klippare.....det ligger markduk under gruset. Nu är det bara att hålla tummarna att det här ska lyckas. grusparti2.JPG grusparti1.JPG /Anki
kerstin z5-6
10-06-2007, 20:04
Åhh.. ett helt bord med smågodis! Jättefint -nu är du fast ska du se .. har mycket bra överlevnadsprocent efter dennna horribla höst o vinter -då så mycket annat är dött -tex lever min Gyllenlönn och har dubbelt så stora blad i år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|