Jaha, nu gjorde jag det igen, precis som förra året.... Jag är ju ganska ny på att så frön, det är tredje året i år... nu sådde jag mina sommarblommor för ca 2 veckor sedan (fast jag vet att jag borde väntat till slutet av mars början av april, jag har ingen ursäkt

mer än att jag är värre än ungarna i otålighet tydligen

), jag sådde bla. buskkrasse 2 olika sorter, luktärt, tagetes, kryddor, zinnia 3 olika sorter och heliotrop.
Jag har dem dels i små plastväxthus i fönstret, dels i ett litet akvarium med lysrör i fönstret, nu har jag flyttat 3 av plastväxthusen under lysrör i köket.
Problemet är att en sorts buskkrasse " gleaming mahogny" har dragit iväg och blivit långa och stora blad, luktärtorna drar iväg i längd inga blad framme ännu bara små bladknoppar, en zinniasort har dragit iväg.
Alla plantor ser friska och fina ut och verkar må jättebra, men vad ska jag göra för att hålla dem nere lite i tillväxt ?
Jag har inget riktigt bra ställe som är svalt, det rör sig nog om 20 grader i temp i huset, ev kan jag hitta någon plats med något lägre temp men då är det i källaren och mörkt inget dagsljus. Jag hade tänkt mig att det skulle bli riktigt sköna dagar ute med vårtemperatur och då ställa ut plantorna i mitt plastväxthus så länge på dagarna men det är ganska kallt ute just nu, hur varmt behöver det vara ute för att det ska funka för plantorna ?
Jag har ju beställt ett "riktigt" växthus från Willab men det kommer inte att vara här och uppe förrän i slutet av maj tror jag.
Kryddorna har knappt grott alls någon enstaka sort kan jag ana är på väg upp men inget mer.
Tacksam för förslag....även om var man kan söka hjälp för sin otålighet med att vänta med frösådd till rätt tidpunkt nästa år
Snillan