snillan
Jaha, nu gjorde jag det igen, precis som förra året.... Jag är ju ganska ny på att så frön, det är tredje året i år... nu sådde jag mina sommarblommor för ca 2 veckor sedan (fast jag vet att jag borde väntat till slutet av mars början av april, jag har ingen ursäkt blush.gif mer än att jag är värre än ungarna i otålighet tydligen no.gif ), jag sådde bla. buskkrasse 2 olika sorter, luktärt, tagetes, kryddor, zinnia 3 olika sorter och heliotrop.

Jag har dem dels i små plastväxthus i fönstret, dels i ett litet akvarium med lysrör i fönstret, nu har jag flyttat 3 av plastväxthusen under lysrör i köket.

Problemet är att en sorts buskkrasse " gleaming mahogny" har dragit iväg och blivit långa och stora blad, luktärtorna drar iväg i längd inga blad framme ännu bara små bladknoppar, en zinniasort har dragit iväg.

Alla plantor ser friska och fina ut och verkar må jättebra, men vad ska jag göra för att hålla dem nere lite i tillväxt ?

Jag har inget riktigt bra ställe som är svalt, det rör sig nog om 20 grader i temp i huset, ev kan jag hitta någon plats med något lägre temp men då är det i källaren och mörkt inget dagsljus. Jag hade tänkt mig att det skulle bli riktigt sköna dagar ute med vårtemperatur och då ställa ut plantorna i mitt plastväxthus så länge på dagarna men det är ganska kallt ute just nu, hur varmt behöver det vara ute för att det ska funka för plantorna ?

Jag har ju beställt ett "riktigt" växthus från Willab men det kommer inte att vara här och uppe förrän i slutet av maj tror jag.

Kryddorna har knappt grott alls någon enstaka sort kan jag ana är på väg upp men inget mer.

Tacksam för förslag....även om var man kan söka hjälp för sin otålighet med att vänta med frösådd till rätt tidpunkt nästa år shy.gif

Snillan
Jonas70
Tyvärr har du ju inga speciellt bra förutsättningar för att hindra att de växer sig rangliga innan det är dags att flytta ut dem. Du skulle ju kunna pröva att så en ny omgång, men i rätt tid denna gången.
snillan
Jag kom just på att jag såg ett inslag på morgontv för någon vecka sedan, att man kunde plantera om plantan, och plantera ner den djupare så en del av den långa stängeln kom under jord, det hette något fint när man gör så men jag kommer inte ihåg.

Eftersom jag planterade för tidigt förra året med så blev det likadant, Zinnian och krassen tog sig ändå , men jag vill ju helst ha små knubbiga fina plantor...då ställde jag ut dem i mitt plastväxthus och ställde det på verandan där det får lite lä men ändå sol, men det var senare på våren, och jag undrar fortfarande hur varmt det måste vara ute innan jag törs ställa dem i plastväxthuset, jag bara dagtid förstås.

Visst kan jag så nya frön men plantorna ser jättefina ut förutom att de är långa, så jag vill ändå försöka klara dessa, de ser mycket bättre ut i år än förra året, det är ju alltid något... unsure.gif
Snillan
Irene_L
Du kan ju toppa dom. tummenupp.gif
Luktärt går bra toppa. Då förgrenar den sig och blir tätare. Det går bra att toppa tagetes också yes.gif
De andra vet jag inte om de går att toppa men det kanske andra kan upplysa om.
smile.gif
mvh
Irene
kerstin z5-6
fast du kan ju knappast toppa något som ännu inte ens har blad ?

Råd 1
Skaffa armaturer och lysrör -är det tredje året du sår o du har lust att så tidigt alla år -Skaffa lysrör coolgleam.gif
Spelat ingen roll att du får växthus sen . det kan du ju inte sätta igång före mars ändå .. innocent.gif

2. Så perenner jan-mars o ettåringar sista april o framåt -Förutsättning lysrör -då har du att pyssla med från nyårsafton och framåt
Det går att djupplantera vid om plantering anueller -men det är rothalsarna som är för långa hos dej -- mot det hjälper inte mycket ..
Irene_L
Hade dom inga blad? Det missade jag slap.gif

ja lysrör gör en väldig skillnad. De första åren jag sådde hade jag inte det men sen skaffade jag. Det var sen jag började läsa här på Odla och vilken skillnad det blir på plantorna' tummenupp.gif Lysrör är verkligen toppen! yahoo.gif
snillan
OK räcker det med lysrör i akvarium, akvariumen är ju väldigt små det går i ca 8 planteringskrukor i varje ( jag har 2 sådana akvarium), och om jag använder dem, kan jag ställa ner dem i källaren där de inte får dagsljus, men ljus från lysröret i akvariumet, för där har jag det svalare....?

Nästa år ska jag göra som du säger kerstin....så perenner i början av året så håller sig tålamodet i schack tills det är dags att så ettåringarna. blush.gif

Jag får väl be till vädergudarna att det ska bli försommar redan i april.... bravo.gif så löser sig mitt problem kanske .

Sonen vill välja en smiley gubbe åt mig så här kommer den: kompiskram.gif

Tack för era råd....

Snillan
kerstin z5-6
Duger o duger .. de räcker aldrig -du vill ju så INNE i januari -... sånt som gror då
perenn lobelia , lewisia sånt som tar tiiid , men gror fort -Inte klarar du dej med (8x2 krukor ? Vad tror du -att du skulle vara mer motståndskraftig än vi ?? coolgleam.gif Glöm o dröm ...
Jan 2008 sitter du där med 200 olika fröpåsar, en art en påse + fådda + anueller + småkrafs som inte "räknas" -sta frö -de är ju ändå så FÅ i varje påse ....osv osv ...

rtfm.gif .. det blir långt över 2000 plantor .. så ..
Skaffa lysrör kvinna !

whist.gif
Ramoth
platsen räcker ofta så bra till när man har sått i pluggbox eller bredsått i liten box, men sedan.... när allt ska ha riktiga krukor .... å utrymme i ljuset!
Tycker det verkar som om utrymme är något man inte kan få nog av wacko.gif
Å lysrör ser verkligen ut att kunna göra underverk!
Det enda som kommit upp hos mej - än så länge - är vanlig lobelia, men så knubbiga, gröna och fina de är bravo.gif
snillan
CITAT
Duger o duger .. de räcker aldrig -du vill ju så INNE i januari -... sånt som gror då
perenn lobelia , lewisia sånt som tar tiiid , men gror fort -Inte klarar du dej med (8x2 krukor ? Vad tror du -att du skulle vara mer motståndskraftig än vi ?? coolgleam.gif Glöm o dröm ...
Jan 2008 sitter du där med 200 olika fröpåsar, en art en påse + fådda + anueller + småkrafs som inte "räknas" -sta frö -de är ju ändå så FÅ i varje påse ....osv osv ...

rtfm.gif .. det blir långt över 2000 plantor .. så ..
Skaffa lysrör kvinna !

whist.gif

Kerstin z5-6
blush.gif sos.gif Skall strax besöka läkaren i ett annat ärende , måste fråga om det finns något att göra mot denna odlarsjuka som du varnar mig för "Vad tror du -att du skulle vara mer motståndskraftig än vi ?? coolgleam.gif Glöm o dröm ...", det låter farligt och TÄNK....om jag inte lärt mig utan står där med över 2000 plantor för tidigt igen........ då får jag väl införskaffa ett antal solarium för att klara ljuset......

Jaaaaa, jag ska ta tag i min käre make och be honom sätta upp lysrör åt mig så jag kanske klarar av mina små (långa) plantor

Snillan
kerstin z5-6
Fråga om han har nåt recept mot frögalenskap - rotfl.gif skrattar rått ... för det finns inte devil.gif
Däremot kan man om abstinensen blir för svår , med lysrör så i december om man så önskar ..

Skolat ut 50 bergvallmo idag -minst lika många crazy.gif kvar ..
malin72
Skolat ut 50 bergvallmo idag -minst lika många crazy.gif kvar ..
[/quote]

-cry-.gif -cry-.gif du säger det för att retas eller hur a0a.gif slap.gif
sqrulan
naughty.gif rose.gif rose.gif

Ja,det gör hon säkert!!!! flirting.gif flirting.gif rose.gif

Hon är ju så (fruktansvärt elak)))))) whistling.gif

Aldrig hjälper hon oss med något,morrrr.... no.gif

Tänk om man nån gång kunde fråga och

få ett enda vettigt svar,men näää,aldrig. sos.gif sos.gif

Efter 50 vallmo utskolningar o man ser ut så,hur blir det då efter 100 st?????

rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif
sqrulan
CITAT (sqrulan @ 23-03-2007, 01:52) *
naughty.gif rose.gif rose.gif

Ja,det gör hon säkert!!!! flirting.gif flirting.gif rose.gif

Hon är ju så (fruktansvärt elak)))))) whistling.gif

Aldrig hjälper hon oss med något,morrrr.... no.gif

Tänk om man nån gång kunde fråga och

få ett enda vettigt svar,men näää,aldrig. sos.gif sos.gif

Efter 50 vallmo utskolningar o man ser ut så,hur blir det då efter 100 st?????

rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif

Men,va ska vi göra då hon åkert bort???????vem ska vi fråga,då vi inte vet???
sqrulan
kompiskram.gif rose.gif

Bara på skoj! a0a.gif a0a.gif

Vet ej vart du ska
,men jag hoppas o tror att du samlar
många fröer o skott.... 000.gif

Du kan ju svälja o skita sen?????
Är det inte så dom gör,proffsen... sick.gif sick.gif
snillan
hej igen

Doktorn sa igår att det är en obotlig sjuka, finns inget att göra, enda tipset är att be om att få bli inlåst under den period frön finns till försäljning fram till början av juni......men det är ju så ont om sjukhusplatser nu för tiden så det är väl bara att härda ut.....och acceptera odlarsjukan. (sprids den via nätet också ???? crazy.gif )

Lite läskigt är det, dottern är inte alls intresserad av trädgård, bara djur, helst hästar, i sin djurvårdsutbildning har hon dock lite ovetandes hamnat på en kurs som har med trädgårdsanläggning att göra bravo.gif

Idag är hon med klassen på Örebromässan och ringde nyss - hon har köpt en tidig födelsedagspresent till sin mor yahoo.gif
Hon tyckte Örebromässan var ganska liten och berättade att hon får åka till stockholmsmässan nästa vecka med skolan om hon vill- OCH HON VILL crazy.gif - har hon också blivit smittad mån tro ?

Jag har nu fattat..........så frön när det står på påset att så ska ske.....INTE TIDIGARE........LYSRÖR-LYSRÖR-LYSRÖR !!!!!!

Om man törs ställa nästa fråga , varför händer det inget med mina kryddor som såddes samtidigt, några ytterst få....har grott så man knappt ser dem. andra verkar inte komma alls ???

Snillan
kerstin z5-6
CITAT (snillan @ 23-03-2007, 12:13) *
hej igen

Doktorn sa igår att det är en obotlig sjuka, finns inget att göra, enda tipset är att be om att få bli inlåst under den period frön finns till försäljning fram till början av juni......men det är ju så ont om sjukhusplatser nu för tiden så det är väl bara att härda ut.....och acceptera odlarsjukan. (sprids den via nätet också ???? crazy.gif )

Om man törs ställa nästa fråga , varför händer det inget med mina kryddor som såddes samtidigt, några ytterst få....har grott så man knappt ser dem. andra verkar inte komma alls ???

Snillan

Hört talas om Postorder , ex Gardens North säljer i stort sett året runt devil.gif
kryddorna får någon som är bra på sånt svara på .

Sqrulan
Jag ska under större delen av maj månad, begrunda den Moriska influensen på trädgårdsanläggning dvs
se Alhambra och Generalifes rosenträdgård i Granada- Spanien + Några till i Malaga -+övriga andalusien området
Frö tänker jag ta med hem , växter med naughty.gif
Men mest inspiration
Finns så mycket duktigt folk här så nog blir det svar då med smile.gif
skogstroll
finns det nåt som heter fröoholic så håller jag nog på att hamna i riskzonen whist.gif
kerstin z5-6
Jag har i så fall " semenitis obsessiva acutum" crazy.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-03-2007, 14:38) *
Jag har i så fall " semenitis obsessiva acutum" crazy.gif

Översätts ungefär till akut fröbesatthet vilket jag tror äär en felaktig diagnos. Jag tror att Kerstins och fler med hennes tillstånd är kroniskt.

/Anki
sqrulan
yahoo.gif Kerstin!

Men gud va roligt du kommer att ha!

Du har väl en kamera med dej så att vi får
se lite av din resa? 000.gif

Var inne o kollade ditt album i dag,fint har du.

Men gå barfota i djup snön,aj,aj,det vill då inte jag göra!! nono.gif
Fast det var ju kul att se. rotfl.gif rotfl.gif

Siv i Bollnäs
Jag är väl inte särdeles skickad att yttra mig bland dessa duktiga trädgårdsexperter, snarare brukar väl jag be om råd lite då och då. Men för att återgå till den ursprungliga frågan; kanske kan jag i alla fall dela med mig till "Snillan" vad jag brukar göra i samband med sådd och liknande. Varje år när jag sår frön så tar jag fram min "trädgårdspärm" med bland annat papper i som jag skriver datum och vad jag sår. Och var jag gör av det: perenner t ex ute i snön eller i ett kylskåp i gäststugan osv. Sen antecknar jag hur mycket som kommer upp och när, samt när jag skolar om dom. Blir det inget så skriver jag naturligtvis det också. Jag sår ju flera gånger samma år så det blir några blad. Likaså skriver jag ifall varje sorts frö skulle ha såtts t ex en vecka senare - eller tidigare. Året därpå när det är dags för sådd så tittar jag på tidigare års papper och ser om det var lagom att så vid den tidpunkten jag sådde förut eller ej. Man kan ju också titta på fröpåsen - om man har någon! Fast det blir ju ganska approximativt.Tar man frön från egna plantor man köpt tidigare så går det ju inte heller.
I övrigt får man nog säga att odlandet för mig har blivit helt annorlunda i och med att jag skaffat lysrörsarmaturer som jag mixtrat upp på olika ibland ganska osannolika platser! (Tycker nog min man i alla fall! -fear-.gif ) Så jag sällar mig till tidigare inlägg: köp lysrör! Plantorna blir mycket bättre och man kan utnyttja flera ställen än sina fönsterbräden; även om man som jag satt upp extra sådana på varje fönster så räcker dom ju inte!!!

Hälsningar Siv biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon