Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det som skulle ha varit vit bergvallmo...
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 01-05-2007, 14:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Spännande biggrin.gif tycker den liknar lite Cisanthe eller Lychnis-Klätt av någon sort g.gif

ser du någon likhet eller???

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Anki V
          Inlägg 01-05-2007, 17:17
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

[

ser du någon likhet eller???
          [/quote]

Nja g.gif , vissa likheter finns men mina har inte en lika grov nervpå baksidan av bladen.

Tack för försöket! thanks.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Gåsis
          Inlägg 01-05-2007, 18:24
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Man får gissa hur många gånger som helst hoppas jag, utan att ha rätt en enda dunno.gif
          Då gissar jag någon sorts tjärblomster, är det en klätt av något slag tro? Jättespännande det här tummenupp.gif

/Åsa

Citera
          Anki V
          Inlägg 20-07-2007, 21:22
          Länk hit: #44

Medlem

Det kan vara så att vi aldrig får veta vad det var i påsen med vit bergvallmo. Plantorna har utvecklats fint men så i början av förra veckan så började de att långsamt vissna ner, alla tre samtidigt….. Kan det vara så att den går i väldigt tidig ”vintervila”?

Bifogad fil  okänd_2.jpg ( 215.38k ) Antal nedladdningar: 34

I alla fall så kommer nog inte nästa uppdatering förrän (i bästa fall)nästa år.

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Mollis
          Inlägg 21-07-2007, 08:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Anki V @ 20-07-2007, 22:22) *
          Det kan vara så att vi aldrig får veta vad det var i påsen med vit bergvallmo. Plantorna har utvecklats fint men så i början av förra veckan så började de att långsamt vissna ner, alla tre samtidigt….. Kan det vara så att den går i väldigt tidig ”vintervila”?

Bifogad fil  okänd_2.jpg ( 215.38k ) Antal nedladdningar: 34

I alla fall så kommer nog inte nästa uppdatering förrän (i bästa fall)nästa år.

/Anki

På den här sista bilden ser dom ut som mina tjärblomster....

//Mollis

Citera
          Anki V
          Inlägg 21-07-2007, 20:33
          Länk hit: #46

Medlem

Ja, kanske tjärblomster, Gåsis var ju inne på det redan tidigare. g.gif
          CITAT (Gåsis @ 01-05-2007, 19:24) *
          Då gissar jag någon sorts tjärblomster, är det en klätt av något slag tro? Jättespännande det här tummenupp.gif

/Åsa

Men är det tjärblomster så är det säkert kört nu, veckan efter midsommar gödslade jag lite innocent.gif .
          Det här jar jag "saxat" ur http://www.sbf.c.se/GABS/Viscaria.pdf "Gästriklands flora"

Ekologi/biologi
          Tjärblomster är en flerårig art med basala rosetter och kraftig pålrot. Den har i regel god
          fröproduktion men verkar sakna frövila. Enskilda plantor kan föryngras genom sidoskott (?)
          Arten är sol- och värmeälskande och klarar inte att växa i skog eller högvuxen
          markvegetation. Den är känslig för näringsbelastning och försvinner om markerna gödslas.

Tack all ni som ar hjälp till smiley_small_hug.gif
          /Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 25-07-2007, 20:10
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (Anki V @ 20-07-2007, 22:22) *
          Det kan vara så att vi aldrig får veta vad det var i påsen med vit bergvallmo. Plantorna har utvecklats fint men så i början av förra veckan så började de att långsamt vissna ner, alla tre samtidigt….. /Anki

Detta läste jag och Gillan g.gif ............vi bestämde vi oss att detta MÅSTE vi kolla om det stämmer shy.gif
          Ingen av oss visste exakt var hon bodde dunno.gif Men eftersom att åtminstonde Gillan befann sig ca 70 mil närmare än normalt så bestämde vi oss för att i göra ett försök att hitta till Anki V:s paradis. Vi letade och letade sweatingbullets.gif Knackade på stuga efter stuga........men ingenstans öppnade någon som ville erkänna att hon hette Anki V nono.gif .............Vi hade faktiskt gett upp hoppet att finna henne o hennes paradis -cry-.gif Vi började att åka "hemmåt" Men så bestämde vi oss för att pröva en sista stuga........och där öppnade en mycket vänlig dam som visserligen inte hette Anki V blush.gif men hon kunde berätta var Anki bodde yahoo.gif Yuippe!

Vilket underbart ställe hon har Anki wub.gif Att få se allt detta var värt all "letning" Och vi kan härmed dementera att alla "vit bergvallmo" plantor har vissnat ned

Bifogad fil  DSC00333.JPG ( 410.71k ) Antal nedladdningar: 33

så här ser ena plantan ut idag yes.gif Och den kommer nog att klara sig hoppas vi
          thanks.gif Anki V för att du visade oss allt de vackra du har i din trädgård

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Gillan
          Inlägg 26-07-2007, 19:14
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Kan bara instämma med föregående talare! Klart den inte är död! Bara vilar lite.......

Anki hade en av de underbaraste trädgårdar jag sett..................Den flöt helt ihop med naturen omkring.............all denna sten, tillsammans med en del trä, gav det hela en så naturlig prägel...............Tack Anki!, säger jag med wub.gif ..................(kommer tillbaka om jag får tillfälle).

Redigerat av Gillan: 27-07-2007, 07:06

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Gåsis
          Inlägg 26-07-2007, 22:06
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Det är inte riktigt rättvist i den här tråden...jag som bor så nära och som ändå inte fått se.

Kan du inte bjuda in lite så kommer jag som ett skott, men jag lovar ingen identifiering tyvärr. Jag kan ta med lite frösådder kanske...

/Åsa

Citera
          Gillan
          Inlägg 27-07-2007, 07:09
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Gåsis @ 26-07-2007, 23:06) *
          Det är inte riktigt rättvist i den här tråden...jag som bor så nära och som ändå inte fått se.

Kan du inte bjuda in lite så kommer jag som ett skott, men jag lovar ingen identifiering tyvärr. Jag kan ta med lite frösådder kanske...

/Åsa

trostar.gif .............Nästa gång letar vi reda på dig också whist.gif giggle.gif .....................(då kan du följa med ninja.gif )

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          inger1
          Inlägg 27-07-2007, 08:50
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 10 994

Hej.
          Förstår din frustration. Har själv samma "problem" med egenhändigt plockade och sådda rhoddisfrön.
          Nu är det bara det att det är absolut inte några rhod.plantor som växer i krukorna. Vad det är har jag inte en aning om.
          Helt klart väldigt irriterande. confused.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 29-07-2007, 12:55
          Länk hit: #52

Medlem

Milde tid så kul det var att få ”främmande” men jag blev så chockad och förvånad att jag inte var riktigt tillräknelig. Bl.a. så såg jag senare att det stod kvar minst en ”mördarakleja” i rabatten som jag vill/måste bli av med slap.gif . Jag kommer inte ens ihåg om jag försökte pracka den på Ladyn eller om hon tackade nej. Nåja, Ladyn kommer jag med all säkerhet att söka upp för ett studiebesök bland citrus och ”miniänglar”.

Men lite bekymrad blir jag nog allt…..Damerna behöver uppsöka en ögonläkare eller i alla fall en bra optiker…….Något fel på deras syn måste det vara. I mitt ”paradis” är det lång kvar tills man kan kalla det för trädgård (idogt arbete pågår). Speciellt inte när man tittar i deras album och ser allt det vackra. Hos mig finns en ”rosgrop”, lite jordgubbar och nyanlagda rabatter med egna frösådder där flera inte har börjat blomma ännu + en del ”fulhörn” där arbetet inte ens är påbörjat. shy.gif

Gåsis du är så välkommen. wub.gif Det finns ju en hel del växter hos mig som har sitt ursprung i Östersund
          Vet du om att du vägarna förbi Högakusten så släng i väg ett PM så får du en noggrann vägbeskrivning tillbaka. Nu när Lady Hamilton och Gillan har sett hur jag har det kanske jag vågar visa det för fler. Det gäller väl att våga ”komma ut…” g.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 29-07-2007, 13:15
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (Anki V @ 29-07-2007, 13:55) *
          ........stod kvar minst en "mördarakleja" i rabatten som jag vill/måste bli av med slap.gif . Jag kommer inte ens ihåg om jag försökte pracka den på Ladyn eller om hon tackade nej. (nej du frågade inte giggle.gif men jag skulle gärna ta emot en) Nåja, Ladyn kommer jag med all säkerhet att söka upp för ett studiebesök bland citrus och "miniänglar". (kom gärna å hälsa på men gör dig inga stora förväntningar blush.gif )

Men lite bekymrad blir jag nog allt…..Damerna behöver uppsöka en ögonläkare eller i alla fall en bra optiker…….Något fel på deras syn måste det vara. (detta är INTE sant nono.gif Du har visst ett PARADIS redan)
          .....Nu när Lady Hamilton och Gillan har sett hur jag har det kanske jag vågar visa det för fler. Det gäller väl att våga "komma ut…" g.gif (DU har ju mera att visa än "vissa kända" trädgårdar som dessutom tar inträde naughty.gif )
          /Anki

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          malin72
          Inlägg 19-08-2007, 15:56
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

ja nu har man ju rest runt lite i sommar whist.gif och vi hamnade ju hos Anki giggle.gif eller ju vi fastnade visst där i 4 timmar rotfl.gif jo men så hade vi trevligt med wub.gif jätte fint ställe tummenupp.gif och vet ni jag kom hem men en av dom vita bergvallmon som nu är den vita.....och hennes vita mördarakleja ninja.gif och 2 andra som jag glömt vem som var vad men men det är ju jag i ett nöt skal slap.gif
          hm men nu ser inte den vita glad ut längre...trots att den sitter sandblandat och vad jag tror bra drenerat hm jaja jag hoppas att den tar sig igen -cry-.gif

men tack så mycket för våran titt hos dig kompiskram.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Anki V
          Inlägg 19-08-2007, 16:09
          Länk hit: #55

Medlem

Det var bara roligt att få besök smiley_small_hug.gif

När det gäller bergvallmon så tror jag att det måste vara "stockholmsluften" den inte tål. Ladyns var enligt henne själv helt opåverkad av flytten och hennes lila som fick flytta till mig ser också ut att trivas.

Skämt å sido.....Den har väl fått vatten och du.....skulle den inte klara sig så går det fler tåg.

Hur mår mördaraklejan då? Den hade väl intet emot att flytta? De andra växterna du fick var en Gentiana asclepiadea, klippgentiana och en
          Gentiana cruciata, korsgentiana. De svenska namnen är jag lite osäker på. tongue.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          malin72
          Inlägg 19-08-2007, 16:32
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

Skämt å sido.....Den har väl fått vatten och du.....skulle den inte klara sig så går det fler tåg.

Hur mår mördaraklejan då?

jo då den har fått vatten...kan den fått för mycket tro g.gif mördar aklejan klippte vi ner ganska mycket och den vissnar men lite grönt har den tummenupp.gif ........men dom kankse inte gillade bussresan hem mm det var ju ganska vart i bussen unsure.gif äsch jag håller tummarna

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 20-08-2007, 09:51
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Men vad är en mördarakleja???? smile.gif dunno.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 20-08-2007, 10:46
          Länk hit: #58

Medlem

Kolla den här länken får du se laugh.gif
          Akleja

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 01:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon