Förra året sådde jag i toarullar och det blev blandat resultat. Kan hålla med om att de möglar och torkar ut fort, inte särskilt stabila heller. I år virade jag tidning runt ett av min sons glas i barnstorlek, tejpade ihop och fick en lite större "så-kruka" till mina luktärter. Det finns en artikel om det här på Odla. Perfekta till luktärter, tar lite mer plats men å andra sidan så har fröna bättre volym jord att utveckla rötter i.
Mina tidningskrukor funkar bättre än toarullarna, torkar inte ut på samma sätt och mögel har jag knappt sett röken av. Jag har krukorna i godislådor och täcker dom med tidning tills dom visar sig. Tror att tidningen som lock håller fukten utan att det blir för varmt och gosigt så krukorna möglar men det är bara mina egna spekulationer.
Läste på ett annat forum att ett bra ställe att ha sina luktärter på när dom gror är i kallväxthuset, de stora skillnaderna mellan dag och natttemperatur efterliknar mycket deras ursprungsmilöj på Sicilien. Men om det stämmer vet jag inte. Jag har haft mina i rumsptemeratur, i källaren där det är runt 16 grader (kallare på natten) och i växthuset, det har funkat vilket som.
Sen är inte luktärter så frostkänsliga som man tror, dom klarar ett litet frostnyp i kinden, men så klart ska dom vara ordentligt avhärdade precis som andra plantor man börjar ta ut. Jag satte luktärter på växtplatsen tidigt förra året (platsbrist inne, ni vet hur det är...

), någon gång i slutet av april. Provade efter reglen "GSG"="Går det Så Går det", och just någon dag efter kom en frostnatt på lite under nollan men det fixade luktärterna fint!