Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > [ Bilder på exotiska fruktplantor sökes ]
          Anna!
          Inlägg 30-04-2007, 16:27
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem nr: 1 251

Bifogad fil  mandarinkandidat_1.JPG ( 57.66k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  mandarinkandidat_1_igen.JPG ( 65.41k ) Antal nedladdningar: 49

Bifogad fil  mandarinkandidat_2.JPG ( 55.76k ) Antal nedladdningar: 50
          Bifogad fil  mandarinkandidat_2_igen.JPG ( 47.41k ) Antal nedladdningar: 31

Åh!! Jag som trodde ni alla var såna proffs att det var överflödigt! wink.gif

Det var väldigt svårt detta. De två övre är på den ena mest misstänkta mandarinen och de två undre på den andra mest misstänkta. Svårt att få bra bilder dock! Hoppas det duger.

Vilket jättefint mandarinträd förresten! Är det sått från kärna eller köpt??

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-04-2007, 16:45
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Inget av de bladen liknar varken min Citrus citron elle Citrus Mandarin g.gif Men kanske någon annan som läser detta kan identifiera.
          Min Citron o Mandarin är båda köpta "färdiga" sweatingbullets.gif Orkar inte vänta 15 år på frukt......men jag har även en 4 stammars frösådd citrus

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          clivia
          Inlägg 30-04-2007, 20:49
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

Mandarin och citron saknar eller har mycket små "vingar" på deras bladskaft till skillnad från apelsin och grapefrukt. Apelsin har inte så stora "vingar" som grapefrukt men ändå är de synliga. Dina frösådda plantor kan vara hybrider och därför är det kanske svårare att skilja på dem. Men i alla fall som sagt, de bladen som har de smalaste "vingarna" på bladskaftet verkar vara mandarin bladen mellan de fyra plantorna lagda på forumet.

Citera
          Anna!
          Inlägg 01-05-2007, 19:18
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem nr: 1 251

Tack för hjälpen! Man borde ha en liten "ving, tagg och bladguide" när man odlar citrus. Jag tycker annars att mandarinplantor ofta har ett mer busikgt växtsätt och mindre blad än apelsinerna. När det gäller mandarin beror det ju dessutom på vilken typ man pratar om. Själv skiljer jag inte på om jag sår mandarin, clementin eller satsumas och allt vad de nu kan heta. Vet inte skillnaden. Men clementin kanske inte har kärnor förresten så de är nog svåra att så slap.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 03-05-2007, 12:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

Hej allihopa,

det är dags att uppdatera min bildserie om ananasen i lägenheten lite. Jag har tagit några bilder den här veckan så att ni kan se hur "kungen bland alla frukter" mår i en vanlig svensk lägenhet duh.gif :

Lille "prinsen" är större än miniananasen men fortfarande mindre än en vanlig ananas i affären. Varsågod och jämför:Bifogad fil  P4290166.JPG ( 258.74k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  P5020253.JPG ( 268.36k ) Antal nedladdningar: 29

Mitt hjärta tillåter mig inte nono.gif att slänga fina rosetter av de två exemplaren som jag har köpt. Den ena har redan fina rötter och den andra är så fin att de båda hamnar hos mig och vilar nu var i sin kruka d010.gif

utvecklade rötter hos den större ananasen:
          Bifogad fil  ananas_rosett.jpg ( 20.8k ) Antal nedladdningar: 34

miniananas, rosett:
          Bifogad fil  miniananas.jpg ( 31.41k ) Antal nedladdningar: 34

Vila i krukan:
          Bifogad fil  miniananas_i_jorden.jpg ( 55.69k ) Antal nedladdningar: 37

Redigerat av clivia: 03-05-2007, 15:36
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P4270091.JPG ( 261.69k ) Antal nedladdningar: 35

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 01:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon