Jahapp. Då är äntligen årets första potäter i jorden. Än så länge bara i hinkar, för att bli färdiga lagom till midsommar, men snart blir det sättning på allvar. Har en hel hoper på groning
Jag tar mig friheten att skapa en Potatistråd även för 2007, så att jag inte svamlar för mycket och bifogar för många bilder i alla andra trådar

Dessutom är det enda sättet för mig att ha någorlunda koll på årens potatisar.
Alla är såklart välkomna att posta i denna tråd, ju fler potatisar desto bättre
Jag har försökt lägga lite band på mig i år...flera av fjolårets potäter sätter jag inte i år, men samtidigt blir det såklart några sorter jag inte provat förr. Tycker generellt sett det är roligt med gamla sorter, och accepterar gärna en aningen mindre skörd.
Nedanstående potäter har jag satt i hinkar i växthus. Hinkarna är vanliga trädgårdshinkar, med borrade dräneringshål i botten. Sen lägger jag ett par centimeter småsten i hinkarna, nån decimeter jord, och så i med en potät som täckes med lite jord. Efter hand som plantan växer upp fyller jag på med mer jord tills hinken är full. Klantigt nog har jag inga foton på hinkarna, men jag har några foton på potatisarna jag satte. Har dem som bifogade filer, men kommer nog i fortsättningen att lägga upp dem på Flickr och länka in dem här.
Hur som helst, här är potatisarna jag satt hittills, och några snabba tankar om dem:
Kongo.jpg ( 105.85k )
Antal nedladdningar: 102Blå Kongo. Gammal sort, okänt ursprung. Egentligen inte en tidig potatis, men den växer kraftigt och ganska snabbt. Väldigt vacker planta, med stora starka blad och fina blåvioletta blommor. Är nog den potatissort vi haft som breder ut sig mest, både till blast och hur potatisarna växer under plantan. De starkt färgade potatisarna är ett trevligt och pittoreskt inslag på midsommarbordet, speciellt kanske för barnen. Jag tycker egentligen den funkar bättre som sommarpotatis än som lagrad potatis hos oss, färgen är jämnare innan de vuxit riktigt stora. Dock är smaken mycket god även efter lagring, påminner om King Edward tycker jag; åt lagrad Kongo för några veckor sedan, som potatismos, mums
Sorten växer starkt på de flesta jordar, däremot tycks den känslig mot bland annat skorv tycks det som. Ätbar ändå givetvis, men den förlorar sin vackra blålila lyster. Jag har köpt den som sättpotatis för några år sedan, vet inte om den finns som sättpotatis numera?
cherie.jpg ( 100.6k )
Antal nedladdningar: 121Cherie. Modern sort, 1997. Just detta exemplar är ganska runt, men annars påminner den om Amandine och annan mandelpotatis till formen. En vacker rödrosa potatis, tämligen fast. Om man läser 'reklambladen' så är det en salladspotatis som är tänkt att ätas när den är ganska liten. Men jag tycker smaken blir bättre senare på sommaren, när den vuxit till sig. Påminner om systersorten Amandine på många sätt. Vackra blad med rätt mörk grön färg. Är en medeltidig sort, men den står bra hela sommaren som sagt. Går ganska bra att lagra också. Marknadsförs som delikatesspotatis, men ger ändå rätt ok skörd, om än inte som mer traditionella "matpotatissorter". Tålig mot exempelvis skorv, hos oss har den varit en av de friskare potäterna. Går såvitt jag vet bara att köpa i Gourmetpack (4 sorter), men någon annan kanske sett dem i separata förpackningar?
mandel.jpg ( 81.3k )
Antal nedladdningar: 66Mandel. Vanlig hederlig Mandelpotatis. Gammal sort, har odlats (främst i Norrland) sedan åtminstone 1800-talet. Bland de mer långsamma sorterna att växa, men som vi alla vet är det en väldigt god potatis. Att den har lätt att koka sönder, ja, det ger väl lite mer spänning i tillvaron

Blir bättre längre norrut sägs det, men jag tycker då den går rätt bra i våra magra jordar med mycket ljus. Övriga kommentarer överflödiga. Finns att köpa som sättpotatis lite överallt.
Marine.jpg ( 105.1k )
Antal nedladdningar: 54Marine. Modern sort, 1994. Ursprung Frankrike, Normandie tror jag. Sägs ha vunnit ett par smaktester, och den är god, men inte spektakulär. Sägs även tåla frost och kyla bra, vilket är en av anledningarna till att jag provade den förra året. Helt ok sort som sagt, men vi fick en smula skorv på några av dem. Annars är de fina, lätt gulaktiga i skal och kött, relativt fasta. Runda, lättskalade. Blåaktiga blommor. Tror den bara finns i 4-pack, Gourmetlådan.
ros.jpg ( 95.27k )
Antal nedladdningar: 103Early Rose. Gammal amerikansk sort, registrerad 1861. Har odlats i Sverige som tidig potatis i rätt stor omfattning förut, åtminstone här i Västsverige verkar det som. Kallas ofta "rosar" eller liknande. Har en svagt rosafärgad ton som inte framgår av denna potäta som mer är grön i anletet. Får tidigt många och starka groddar, även om dessa sett för lite ljus. Mycket god potatis, smakar äkta färskpotatis på alla sätt och vis. Känslig för bladmögel, men det är vanligt bland tidiga potäter. Likaså en smula känslig för skorv, men äter man dem tidigt så är det ju oftast inga problem. Blommar vitt och relativt sparsamt. Verkar inte gå att köpa i affärer, men kanske kan man köpa den på torg senare i sommar.
Tromöy.jpg ( 99.74k )
Antal nedladdningar: 73Tromøypotet. Gammal (>200 år förmodligen) norsk potät som odlats på nån avlägsen ö eller liknande. Kul. Säreget utseende, den är liksom rödlätt med gula fläckar, en slags omvänd King Edward, lite enkelt uttryckt. Mycket god smak, blommar finfint med blålila blommor. Ganska frisk, men jag har bara odlat den i 1 år och då bara några enstaka plantor. Går ej att köpa i affärer.
timo.jpg ( 86.56k )
Antal nedladdningar: 84Timo. Finländsk sort, medelålders (från sena 1960-talet tror jag). Den mest odlade tidiga sorten i Finland, och den verkar även placera sig högt i smaktester där. Har aldrig satt denna sort förut, spännande. Blommar blått (tillägg : verkar blomma mycket sällan - och inte hos mig). Finns att köpa som sättpotatis på många ställen i år.
Hm, sådär...jag noterar att jag inte satt några Amandine inför midsommar, men, jag kommer att sätta sådana i åkern och kanske pallkragen. I övrigt återkommer jag med mer...såhär i början blir det tyvärr tråkiga bilder, sättpotatisar ser ofta rätt tråkiga ut
Kom igen nu, skriv vilka sorter ni hittat och ska sätta i år, var man kan köpa dem, etc

Ovanstående sorter (Cherie, Marine, Mandel, Timo) finns på Bauhaus, Coop Forum. Kongo har funnits på Coop Forum, men jag hittade inga där i år.
Folk som har för mycket tid över kan kolla i föregående års trådar, där man även kan se en del blommor och skördade potäter.
Potatistråd 2006 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=40604Potatistråd 2005 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=31766
Redigerat av Pirum: 27-03-2014, 10:35