Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Potatistråd 2007, Årets knöligaste tråd!
          Virriz
          Inlägg 17-04-2007, 09:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

Usch jag blev nog för ivrig... rolleyes.gif Satte min potatis i helgen (torp i zon 3/4) men jag borde nog väntat...
          Men om de fryser får jag väl sätta nya, har inget jättestort land...
          När vet man om de klarar denna tidgiga plantering?

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          Jonas70
          Inlägg 17-04-2007, 14:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Jag tror att det är så att den är frostkänslig först när blasten börjat titta upp ovan jord, eller har jag fel för mig?

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Malvia
          Inlägg 17-04-2007, 14:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

CITAT (Virriz @ 17-04-2007, 10:17) *
          Usch jag blev nog för ivrig... rolleyes.gif Satte min potatis i helgen (torp i zon 3/4) men jag borde nog väntat...
          Men om de fryser får jag väl sätta nya, har inget jättestort land...
          När vet man om de klarar denna tidgiga plantering?

Lägg fiberduk på.

satte 1 maj förra året, blasten kom upp fint men en frostknäpp kom, Blasten var hängig ett tag men kom sen igen.

I år blir det fiberduk på, allafall på nätterna.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-04-2007, 14:25
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Jonas70 @ 17-04-2007, 15:20) *
          Jag tror att det är så att den är frostkänslig först när blasten börjat titta upp ovan jord, eller har jag fel för mig?

jo blasten tål inte frost , jag ska snart börja lägga över skydd om det blir hård frost för där börjar titta upp saker ur marken

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-04-2007, 16:02
          Länk hit: #25

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (lalli @ 16-04-2007, 18:49) *
          Ni som odlat potatis i en vanlig rund plasthink, sätter ni en knöl i varje hink eller ryms det fler?

Oftast sätter jag 1 knöl i varje hink. Är de små med få groddar slänger jag i 2 ibland. 2 sättpotatisar innebär inte dubbel skörd, men kanske kan man ibland få 50% mer ur samma hink med 2 sättpotatisar än med 1.(gissar lite, brukar inte kolla sådant).

CITAT (marigt @ 17-04-2007, 07:45) *
          Jag trodde jag var för tidig att sätta potäter, Köpte silla för första gången, ville ha en tidig sort,

Silla är bra. Fast jag tycker det är en smula konstigt när den beskrivs som "en gammal nyhet som åter är på väg tillbaka" (eller liknande) i bladen, såå gammal är den inte (registrerad 1983 om jag förstått saken rätt?). Däremot 'känns' den på något sätt gammal, vilket såklart är en komplimang i potatissammanhang smile.gif

CITAT
          Jag letade efter en sort som han sa var bra; snöboll. Är det någon som sett snöbollar nu???? laugh.gif

Här är däremot en gammal skotsk sort (1894), det ursprungliga namnet är British Queen, men i Sverige kallas den Snöboll. 1894 ockuperades fortfarande hela Irland av Storbritannien, så där heter den bara "Queen" och inte "British". Den verkar rätt vanlig i vissa delar av Sverige (Värmland exv), jag har dock aldrig ens sett den. Blommar rikt med vita blommor, är mjölig (vilket jag tycker är bra), och ger stor skörd - fast inte jättetidigt. Finns på exempelvis http://www.larsviken.se eller från Thompson&Morgan :

http://potatoes.thompson-morgan.com/uk/product/zww5035/1

Jag har inte odlat ovanstående, men jag tycker om goda mjöliga potatisar till rätt mat, så om jag stöter på den så kanske det blir ett inköp. Däremot är den svag mot sjukdomar, vad det verkar.

Redigerat av Pirum: 17-04-2007, 16:13

--------------------
          zon2.5

Citera
          Susanna
          Inlägg 17-04-2007, 19:39
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Låter som spännande sorter som du hittat Pirum!

Jag satte mina potatisar för några dagar sedan, har lagt fiberduk på. Fast inte mot frost i första hand utan mot råkorna. För några år sedan tog de all min sättpotatis bara några dagar efter jag grävt ner dem.......

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Preussen
          Inlägg 17-04-2007, 20:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

Får börja med att säga att det är en behövlig tråd och imponerande intresse och kunskap som du Pirum har. Sen gör vi andra den här tråden än mer intressant.

har haft samma problem med råkor när det gäller utsäde. har några höga almar med bon i runt omkring åkern men i år verkar det som det går bra. när det gäller att sätta potatis i för kall jord så ska det kunna påverka uppkomsten av brunröta och mögel.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-04-2007, 20:59
          Länk hit: #28

Validating

Preussen, tack, men jag får nog säga "intresse - ja, kunskaper - nja".

Apropå skadedjur, har någon här haft problem med "mördarsniglar" eller liknande på potatis? När jag läser engelska potatissidor verkar de ha en del problem. "Slug-resistant" kallas en del sorter, etc.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Jonas70
          Inlägg 18-04-2007, 08:31
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Mördarsniglar på potatis låter som något helt nytt för mig. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om förut.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Preussen
          Inlägg 18-04-2007, 14:32
          Länk hit: #30

Medlem

faktiskt inte men det kan nog bero på årsmålet. lite off topic men förra året kalasade de jävlarna på min grönkål, något som aldrig hänt förrut.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-04-2007, 22:24
          Länk hit: #31

Validating

Jahapp, då var en del av årets potatis satt. Hade egentligen tänkt vänta tills lite senare, men nu verkar ju vädret bli bra så imorgon åker resten också i jorden. Mina ambitioner om att ta kort på alla sorter jag satte, och groddarna, kom på skam då jag inte ville jorda ner kameran. Dessutom hade bilderna blivit lite tråkiga. Men, här är ändå några bilder på groddar, och så fuskar jag in några bilder på kul potatis från skörden hösten 2006.

Sorter satta idag, orkar inte skriva så mycket om dem :
          Timo - Tidig finsk sort, tydligen populär där på andra sidan vattenpölen.
          Early Rose - Gammal amerikansk sort, tidig.
          Rutt - Tidig och mjölig norsk sort, rosa skal.
          Cherie - Fast, avlång, rödskalig fransk sort.
          Amandine - Som ovanstående, fast gulskalig
          Red Duke of York - Beskriven lite grand i tidigare inlägg. Gammal skotsk/holländsk sort.
          Aeggeblomme - Gammal dansk sort, tror den ska vara ganska tidig, men vi får se.
          Pink Fir Apple - Likaså denna.
          Lange Røde - Dansk gammal sort. Gav rätt bra skörd i fjol, trots att den planterades sent och sköttes slarvigt. Har förhoppningar om att denna ska gå bra även i år, kanske kan det bli en sort vi kommer att köra i många år.
          Jutlandia - Dansk modern sort, liknar den mer vanliga Sava, men jag inbillar mig att denna är godare.
          Sparrispotatis - Gammal svensk flikig klassiker.
          Marine - Modern fransk sort, sägs tåla en frostknäpp bättre än andra, men fan tro't.
          Tromøypotet - Norsk potät från hedenhös, närapå, den är åtminstone gammal, god och vacker.
          Blå Kongo - Beskrivning behövs nog inte.
          King Edward - Brittisk dryg hundraåring som gör sig extra bra som mos, och i mångt och mycket kan beskrivas som potatisarnas potatis.
          Beate - Vanligaste sena sorten i Norge, växer bra hos oss och är den som vi äter mest av under vinterhalvåret. Rosa skal, ganska mild och mysig smak.
          Pimpernell - Små, röda, ganska hårda och smakrika knölar. Mums smile.gif Att ha till julbordet, om inte annat, då den anses bra till lutfisk, eller, vad som helst nästan. Mycket vackra blommor. Holländsk sort, men vanlig i Norge.
          Röda Krokar - Små och krokiga potatisar, sägs ha odlats en del i Norrland. Jag tycker iaf att de är goda och ser trevliga ut, så det blir några här också.
          Röd Isländsk - Tros härstamma från Alströmers potatis, kallas även Gammal Svensk Röd och importerades till Island troligen kring 1760 (om inte minnet sviker mig).
          Asterix - Vanligaste rödskaliga potatisen i Sverige. Vi kommer nog att få en del skorv på den, menmen, vi har inte odlat den på några år så det var dags att prova igen - vi har harvat upp lite ny potatisåker, kanske går den bättre där.
          Leksands Vit Ny sort för mig i år - skriver mer senare
          Rättviks Röd Ny sort för mig i år - skriver mer senare

Bifogad fil  Aeggeblomme.jpg ( 156.2k ) Antal nedladdningar: 36

Danska sorten Aeggeblomme. Ska vara svårodlad och mottaglig för alla sjukdomar som finns; dessutom är den hypokondriker med somatiska besvär.

Bifogad fil  EarlyRose.jpg ( 148.45k ) Antal nedladdningar: 28

Early Rose, Rosar, klassikern.

Bifogad fil  Leksands_Vit.jpg ( 117.39k ) Antal nedladdningar: 36

Leksands Vit

Bifogad fil  Rauðar_íslenskar.jpg ( 126.23k ) Antal nedladdningar: 30

Röd isländsk

Bifogad fil  Rättviks_Röd.jpg ( 147.93k ) Antal nedladdningar: 30

Rättviks Röd

Lilla röda potatisen Pimpernell blommar 2006.

Sparrispotatis 2006.

Tromøypotet - Gammal norsk sort. God och vacker. Bild från 2006.

Röda krokar 2006 - Gammal svensk sort, Norrland vanligen. Gror rätt sent och klent, vi får se hur det går. Bild från 2006.

--------------------
          zon2.5

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 28-04-2007, 22:43
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Nu är mina första potatisar i fri jorden, sin första tid har de fått tillbringa i mjölkkartonger, utanpå mjölpåsarna.http://good-times.webshots.com/photo/2994103680095713317ESfAal

Eftersom jag har ont om krukor tryckte jag och fick ur dem ur Arla kartongerna som nu återvinns till tomater. Då såg jag hela rotverket och hoppas på potatis, om inte till midsommar så så fort de har lust

Citera
          Preussen
          Inlägg 29-04-2007, 00:30
          Länk hit: #33

Medlem

då hade de första faxe tittat upp ur jorden då.
          om någon som inte sett hur en potatisplanta ser ut så kan bilder skakas fram smile.gif

Pirum
          jag kommer att köpa utsäde av dig nästa år smile.gif

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-04-2007, 07:48
          Länk hit: #34

Validating

Ingrid : Trevliga de såg ut smile.gif Skörd till midsommar, garanterat wink.gif

Preussen : Haha, ja, fast, det finns ju så många andra sorter att prova än just de jag har, redan i år smile.gif Utbudet av sättpotatis på svenska marknaden har väl inte varit större sen kriget höll jag på att säga. Stubbetorps finns lite överallt, sen har väl Weibulls en del sorter spridda ute i butikerna, och så finns i år gamla brittiska potatissorter i "Bo Grönt"-kedjan (som verkar finnas lite överallt ; www.bogront.se).

Tips till alla : gå ihop med vänner och bekanta, köp en hoper olika potatissorter och dela med varandra smile.gif Roligare att sätta 3kg varierande sorter än 3kg Asterix smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Fru Frö
          Inlägg 03-05-2007, 19:04
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 941

Hej hopp!

När ni skriver tidig - när är det?

Jag vill premiär odla i hink i år och har här lärt mej endel så jag hoppas att det blir några pottisar att skörda.
          Om jag inte kommit längre än så här - jag måste alltså köpa sättpotäter och hinkar, om jag sätter i helgen - när kan jag då skörda, om jag väljer en tidig sort?
          Och om jag väljer en senare, när är de klara då???? confused.gif

Har skrivit ner några härifrån (tidiga) - bra val för en sån som jag?
          - Timo
          - Silla
          - Arielle

Soligt? Halvsoligt..?

Citera
          Pirum
          Inlägg 03-05-2007, 22:45
          Länk hit: #36

Validating

"Tidig" är för mig en potatissort som börjar gro tidigt, och som växer till sig relativt fort, och som inte är avsedd att lagras för vintern.

Sorterna du listat är kända och 'ska' vara bra. Timo har jag ingen erfarenhet av, men odlar den i år för första gången. Den har gott rykte i Finland och har vunnit flera smaktester. Silla vet jag är god, för den har vi odlat förut (dock inte i år), Arielle har jag inga åsikter om att odla - men har läst att folk tycker om den. Silla har ett visst rykte att stå emot skadedjur som exempelvis knäpparlarver bra, men det har jag själv inte kollat.

Potatis kan i praktiken inte stå för soligt. Så, massa sol, men se också till att vattna vid torka. Det gäller såklart speciellt hinkar, som snabbare torkar ut.

Odla i hink är en bra metod, men de allra hetaste sommardagarna bör hinkarna skuggas, potatisen vill inte ha det för varmt i jorden. Det bör man tänka på om hinkarna står i växthus också, när temperaturen går över 25C mår potatisen ofta bättre utomhus.

Sätter du potatis nu kan du nog hoppas på en första skörd kring midsommar, men då ganska (väldigt) små potatisar. 2.5 månad är en bra riktlinje för skörd av tidig potatis tror jag, 3.5-4 månader för senare sorter. Men i praktiken upplever jag att de senare sorterna kan skördas rätt snart efter de tidiga, om man acceperar att potatisarna är små alltså. Det skiljer från sort till sort. Vi satte våra midsommarpotatisar kring 11 april, och räknar med att de ska vara ganska små.

Jag tror att det exempelvis på halvtidiga sorten Amandine står (på paketet alltså) att de bör växa i 80 dagar. Men 2 månader, kring 60 dagar, ska räcka för att skörda tidig potatis. Så mitten av juli kanske är ett mer realistiskt skördetips för dig.

Tillägg : Tidpunkt för första skörd kan variera mycket efter jord, sol, etc; jag läste någonstans om att det kunde gå att skörda efter ca 40 dagar, men det låter väldigt lite om det ska vara annat än 'ärtor'. Skulle vara intressant att höra från er andra ungefär hur lång tid er första potatis brukar få på sig innan ni gräver upp den smile.gif

Redigerat av Pirum: 04-05-2007, 00:26

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tobias80
          Inlägg 04-05-2007, 08:25
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 892

Pirum: Vart får du tag i sorter som leksands vit och Rättviks röd??
          Har hört att man är tvungen att vända sig till föreningen sesam..

--------------------
          MVH//Tobbe

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-05-2007, 13:35
          Länk hit: #38

Validating

Sesam, vänner och bekanta, torghandel, Nordiska Genbanken. De där påsarna som finns med på några bilder jag postade kommer från Nordiska Genbanken.

Kanske kan fler svenska gamla sorter komma ut i handeln, flera engelska och skotska har ju kommit i år. Om dessa säljer bra kanske fler handlare får upp ögonen för mindre vanliga sorter. En trend i Storbritannien, kanske även USA, och förmodligen på uppgång här i Sverige är så kallade "heirloom varieties", "heritage"; det gäller både potatis och andra växter. Folk vill ha gamla sorter helt enkelt. Och redskap som ser gamla ut, även om bladen är rostfria. Etc. Man kan notera att efterfrågan på jordig potatis har ökat i Storbritannien, kanske vänder det här också.
          Själv är jag förbålt otrendig hoppas jag, men ibland krockar trenderna med mina intressen.

Kommer inte på någon bra översättning av "heirloom" nu, 'arvegods' etc låter lite krystat. "Mormors blommor" hette en serie fröpåsar, det ligger i samma stil. Termen 'heirloom' används för sorter funna innan (eller ibland under) andra världskriget.

http://potatoes.thompson-morgan.com/list/heirlooms
          http://www.heritage-potatoes.co.uk

etc.

Många äldre sorter är känsliga för sjukdomar, främst bladmögel, men brukar gå bra att odla ickekommersiellt. Detsamma gäller andra vegetabilier, exempelvis äpplen. Finns mängder av supergoda äppelsorter som fasats ut eftersom de vuxit för långsamt, har för kort hållbarhet, eller är för stötkänsliga. Vi har en äppelsort vi tyvärr inte vet namnet på. Jättegod, men helt omöjlig att hantera kommersiellt då den har en hållbarhet på bara några dagar efter man tagit ner dem från trädet. Och de får stötskador av vinden ungefär...

Ok, spårade ur lite nu. Men gamla sorter är roliga. Alla som inte har köpt potatis än, löp och köp smile.gif

Redigerat av Pirum: 04-05-2007, 15:42

--------------------
          zon2.5

Citera
          Fru Frö
          Inlägg 06-05-2007, 20:26
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 941

Jahapp, då vart det en 2 kilos påse "Timo" som fick följa med mej hem från Palantagen.

Men de är ju inte speciellt "groddiga" (?), måste jag vänta på det nu också - jag som bara ville komma hem och stoppa
          ner dem i några hinkar och så vänta bravo.gif

Ska de ligga inne i värmen, hänga ute i solen, ligga inne i solen eller vad gör jag?????? g.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 06-05-2007, 20:31
          Länk hit: #40

Gäster

tänkte berätta hur det går för mig

många har kommit upp ca 2-3cm dock har inte frosten skadat blasten än . men alla lever . och jag måste verkligen gräva upp dom och plantera nån annan stans . men får se vad som händer med dom .

tänkte lägga in en bild också om nån kan ge namn på dom ??!!!

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-12-2025, 06:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon