Jahapp, då var en del av årets potatis satt. Hade egentligen tänkt vänta tills lite senare, men nu verkar ju vädret bli bra så imorgon åker resten också i jorden. Mina ambitioner om att ta kort på alla sorter jag satte, och groddarna, kom på skam då jag inte ville jorda ner kameran. Dessutom hade bilderna blivit lite tråkiga. Men, här är ändå några bilder på groddar, och så fuskar jag in några bilder på kul potatis från skörden hösten 2006.
Sorter satta idag, orkar inte skriva så mycket om dem : Timo - Tidig finsk sort, tydligen populär där på andra sidan vattenpölen.
Early Rose - Gammal amerikansk sort, tidig.
Rutt - Tidig och mjölig norsk sort, rosa skal.
Cherie - Fast, avlång, rödskalig fransk sort.
Amandine - Som ovanstående, fast gulskalig
Red Duke of York - Beskriven lite grand i tidigare inlägg. Gammal skotsk/holländsk sort.
Aeggeblomme - Gammal dansk sort, tror den ska vara ganska tidig, men vi får se.
Pink Fir Apple - Likaså denna.
Lange Røde - Dansk gammal sort. Gav rätt bra skörd i fjol, trots att den planterades sent och sköttes slarvigt. Har förhoppningar om att denna ska gå bra även i år, kanske kan det bli en sort vi kommer att köra i många år.
Jutlandia - Dansk modern sort, liknar den mer vanliga Sava, men jag inbillar mig att denna är godare.
Sparrispotatis - Gammal svensk flikig klassiker.
Marine - Modern fransk sort, sägs tåla en frostknäpp bättre än andra, men fan tro't.
Tromøypotet - Norsk potät från hedenhös, närapå, den är åtminstone gammal, god och vacker.
Blå Kongo - Beskrivning behövs nog inte.
King Edward - Brittisk dryg hundraåring som gör sig extra bra som mos, och i mångt och mycket kan beskrivas som potatisarnas potatis.
Beate - Vanligaste sena sorten i Norge, växer bra hos oss och är den som vi äter mest av under vinterhalvåret. Rosa skal, ganska mild och mysig smak.
Pimpernell - Små, röda, ganska hårda och smakrika knölar. Mums

Att ha till julbordet, om inte annat, då den anses bra till lutfisk, eller, vad som helst nästan. Mycket vackra blommor. Holländsk sort, men vanlig i Norge.
Röda Krokar - Små och krokiga potatisar, sägs ha odlats en del i Norrland. Jag tycker iaf att de är goda och ser trevliga ut, så det blir några här också.
Röd Isländsk - Tros härstamma från Alströmers potatis, kallas även Gammal Svensk Röd och importerades till Island troligen kring 1760 (om inte minnet sviker mig).
Asterix - Vanligaste rödskaliga potatisen i Sverige. Vi kommer nog att få en del skorv på den, menmen, vi har inte odlat den på några år så det var dags att prova igen - vi har harvat upp lite ny potatisåker, kanske går den bättre där.
Leksands Vit Ny sort för mig i år - skriver mer senare
Rättviks Röd Ny sort för mig i år - skriver mer senare
Aeggeblomme.jpg ( 156.2k )
Antal nedladdningar: 36Danska sorten Aeggeblomme. Ska vara svårodlad och mottaglig för alla sjukdomar som finns; dessutom är den hypokondriker med somatiska besvär.
EarlyRose.jpg ( 148.45k )
Antal nedladdningar: 28Early Rose, Rosar, klassikern.
Leksands_Vit.jpg ( 117.39k )
Antal nedladdningar: 36Leksands Vit
Rauðar_íslenskar.jpg ( 126.23k )
Antal nedladdningar: 30Röd isländsk
Rättviks_Röd.jpg ( 147.93k )
Antal nedladdningar: 30Rättviks Röd

Lilla röda potatisen Pimpernell blommar 2006.

Sparrispotatis 2006.

Tromøypotet - Gammal norsk sort. God och vacker. Bild från 2006.

Röda krokar 2006 - Gammal svensk sort, Norrland vanligen. Gror rätt sent och klent, vi får se hur det går. Bild från 2006.