Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Potatistråd 2007, Årets knöligaste tråd!
          Preussen
          Inlägg 06-05-2007, 21:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

då har alla potatisar tittat upp då, det är asterix, faxe, bintje och armandine. om en vecka så får de hypas/kupas om.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Jonas70
          Inlägg 07-05-2007, 10:24
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Mina Rocket har tittat upp för snart två veckor sedan, men däremot ligger mandelpotatisen kvar och myser i jorden, men de är väl lite senare?
          Jag har dessutom förodlar ca 10 knölar i mjölkkartonger i växthuset som jag passade på att sätta ut i lande förra veckan. De har kommit rejält mycket längre än de som varit ute i landet hela tiden.
          Så jag hoppas definitivt på potatis till midsommar.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-05-2007, 22:28
          Länk hit: #43

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jaha. Laddade upp en bild till Flickr, varpå mitt långa inlägg raderades eftersom Flickr öppnade en länk i samma fönster som Odla. Nåja, här kommer ett förkortat inlägg :

Mandel är sen ja. Förra året, 29 maj, såg min pallkrage ut såhär :

Men mandeln tog sig ok sen.

Nu till årets läge, bilderna är inte så bra, menmen :

Bifogad fil  RedDuke.jpg ( 122.74k ) Antal nedladdningar: 45

Ett par groddar trillade av en Red Duke-potatis. Så jag satte dem i en kruka. Här är de ett par veckor senare. Har inte bestämt var jag ska plantera dem än.

Nedanstående potatisar planterades i hink för en månad sedan. Bor i orensat växthus, som senare ska rensas och bli hem åt gurkor etc.

Bifogad fil  RedDuke2.jpg ( 126.93k ) Antal nedladdningar: 35

Red Duke of York. Notera den fina färgen på bladen smile.gif Verkar växa kraftigt och fint. (Den är även en av de sorter som kommit upp tidigast i vår åker, efter två veckor sträckte den upp nosen, strax efter Early Rose och Rutt. Något innan Amandine, som är den fjärde som kommit upp.)

Bifogad fil  Kongo.jpg ( 125.87k ) Antal nedladdningar: 43

Blå Kongo. Syns inte riktigt här, men stjälkarna får en vackert mörk färg. Stort bladverk med tiden.

Bifogad fil  Mandel.jpg ( 134.15k ) Antal nedladdningar: 37

Mandelpotatis, en sen sort som vi ändå tänker äta kring midsommar.

Bifogad fil  Ros.jpg ( 122.62k ) Antal nedladdningar: 38

Early Rose. Ska ätas till midsommarafton.

Bifogad fil  Tromöy.jpg ( 88.84k ) Antal nedladdningar: 47

Norska sorten Tromöy. Aningen sen sort, första året jag odlar den "på allvar", förra året var det på prov och den kom sent i jord.

Bifogad fil  Timo.jpg ( 139.99k ) Antal nedladdningar: 42

Finska sorten Timo, första gången vi odlar den, spännande. smile.gif

Bifogad fil  PinkFirApple.jpg ( 110.02k ) Antal nedladdningar: 39

Gamla sorten Pink Fir Apple. Sägs ibland vara tidig, ibland väldigt sen. Jag tror på väldigt sen. Men möjligen kan man äta den tidigt också. Vi får se. smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Jenny & Vilda
          Inlägg 16-05-2007, 11:09
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 619

Tål potatis att odlas i väldigt näringsrik jord? Har just planterat mina knölar i enbart välbrunnen kogödsel, men kom på sen att det kanske de inte alls gillar?

--------------------
          ***Trädgårdsnybörjare i zon IV***

Citera
          sqrulan
          Inlägg 16-05-2007, 12:46
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

smiley_small_hug.gif

Hejsan alla potatis älskare!

Jag har alltid undrat hur sparris potatis smakar,är dom goda?

Jag har sökt med ljus o lykta efter åtminstone en potatis som

jag tänkte plantera,för att få smaka den.Här i norr är dom

inte så vanliga,tror jag.Jag har aldrig sett dom på någon affär.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  mask.gif ( 11.98k ) Antal nedladdningar: 15

--------------------

Citera
          Isabell10
          Inlägg 21-05-2007, 14:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 10 547

Jag undrar med hur man ska odla potatis i kruka?
          Ska det var en i varje kruka eller kan man sätta fler?
          Hur djupt ska dom ner?
          När kan man sätta ner dom i krukor(har inte växthus )utan risk för frost?
          Alla tips råd på krukodlad potatis mottages tacksamt.

Citera
          Pirum
          Inlägg 21-05-2007, 15:20
          Länk hit: #47

Validating

CITAT (Isabell10 @ 21-05-2007, 15:02) *
          Jag undrar med hur man ska odla potatis i kruka?
          Ska det var en i varje kruka eller kan man sätta fler?
          Hur djupt ska dom ner?
          När kan man sätta ner dom i krukor(har inte växthus )utan risk för frost?
          Alla tips råd på krukodlad potatis mottages tacksamt.

Krukorna ska vara ungefär lika stora som en hink, kanske, tja, minst 7-10 liter, och högre än de är breda. Potatisen sätts i lite jord i botten på krukan (kanske 10cm från botten), och allt eftersom den växer så fyller man på med mer jord tills krukan är full. Det går inte att ha en för grund kruka, potatisen-stammen måste kunna få ett par decimeter under jord för att kunna sätta ut potatisar på ett bra sätt. Ju större kruka desto fler potatisar kan man sätta - och få fler, men mindre, potatisar om de trängs. I hinkarna i några inlägg ovanför har jag satt 1 potatis. Men har man exempelvis 3 stora krukor, och 10 sättpotatisar, så kan man nog lika gärna sätta ner alltihop...men då får man många små potatisar, inga bakpotatisar direkt.

Krukorna ska stå soligt, men riktigt varma sommardagar bör krukorna (inte blasten) skyddas för direkt solljus - jorden kan bli för varm annars; potatisen vill absolut inte ha över 30 grader.

CITAT (Sqrulan)
          Jag har alltid undrat hur sparris potatis smakar,är dom goda?

Jodå, de är mycket goda och de smakar som...tja...svårt att säga, som mandelpotatis fast mer kanske.
          Man får tag på dem via fröbytarföreningen Sesam (kanske) eller Nordiska Genbanken (nästa år då förmodligen). Eller på något torg om du har riktig tur.
          Den danska sparrispotatisen, Asparges, som inte ser alls lika rolig ut, är också en god sort förresten, om än inte jämförbar med den svenska varianten av sparrispotatis.

CITAT (Jenny & Vilda)
          Tål potatis att odlas i väldigt näringsrik jord? Har just planterat mina knölar i enbart välbrunnen kogödsel, men kom på sen att det kanske de inte alls gillar?

Kan nog bli för mycket kväve kanske, då sägs det kunna bli mycket blast och lite potatis. Eller vattniga potatisar. Men det kan nog funka ändå, potatis brukar inte vara så kinkig.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Isabell10
          Inlägg 21-05-2007, 15:57
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 10 547

upptäckte att jag redan fått svar på min fråga nyss så jag fick ta bort denna.
          Tack alla som kan detta med att odla sätta potatis mm.
          Jag är själv helt ny på allt som har med trädgård att göra.

Redigerat av Isabell10: 21-05-2007, 16:00

Citera
          sqrulan
          Inlägg 21-05-2007, 23:37
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

thanks.gif Pirum!

Här uppe i norrland brukar vi plantera mandelpotatis,det är väl i stort sett den enda
          potatis som jag tycker om att äta.
          Vi har inte satt våra potatisland ännu,en bit in i juni är det dags för det.
          Men då ska jag försöka få tag på sparrispotatis,vore roligt att jämföra med
          den mandel som jag brukar sätta.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  mask.gif ( 11.98k ) Antal nedladdningar: 11

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 22-05-2007, 15:43
          Länk hit: #50

Validating

CITAT (sqrulan @ 22-05-2007, 00:37) *
          thanks.gif Pirum!

Här uppe i norrland brukar vi plantera mandelpotatis,det är väl i stort sett den enda
          potatis som jag tycker om att äta.
          Vi har inte satt våra potatisland ännu,en bit in i juni är det dags för det.
          Men då ska jag försöka få tag på sparrispotatis,vore roligt att jämföra med
          den mandel som jag brukar sätta.

Vet ju inte exakt var du bor Sqrulan, kanske långt från Norge, men andra sorter som kan vara intressanta att odla 'däruppe' är exempelvis Gullauge (Gullöga), som är en gammal sort som på senare tid återigen blivit populär i Nord-Norge (ovanför polcirkeln), där den säljs som namnskyddad gourmetpotatis och finns att köpa som sättpotatis. Förmodligen är det otillåtet att ta in sättpotatis från Norge till Sverige utan tillstånd. Annars går även den att få från Nordiska Genbanken.

Gulløye er en gammel potetsort uten kjent opprinnelse, en såkalt landsort. Sorten er registrert i Offisiell norsk sortsliste og er tatt vare på i Nordisk Genbank (NGB nr 3175). Gulløye dyrkes i dag kommersielt bare i Nord-Norge og på Island. Sorten har også vært dyrket i nordlige områder i Finland og i Sverige.

Trolig kom Gulløye til Kvæfjord i Troms med svenske rallere i 1905. Allerede fra 1924-1930 var poteten med i sorts- og kvalitetsutprøving på Holt i Troms, men det er først noe senere at den blir en av de viktigste sortene i Nord-Norge. I et skriv fra 1948 (Flovik) omtales Gulløye slik; ”den er en meget god matpotet og er derfor ganske sterkt etterspurt til bruk i privathusholdninger”. Poteten var nå spredt over hele Troms og også i enkelte distrikter i Finnmark. De fleste dyrket poteten til hjemmebruk, men enkelte også for salg. I et skriv fra 1956 (Furnes) omtales Gulløye sammen med Mandel som den mest utbredte kvalitetssort i Nordland.

Gulløye er godt tilpasset vekstvilkårene i Nord-Norge med kjølig klima og sollys døgnet rundt i store deler av vekstsesongen. Gulløye er en halvtidlig sort, og trenger ikke så stor varmesum for å utvikle seg. Dyrket i Nord-Norge gir Gulløye meget bra avlinger og god kvalitet (høyt tørrstoffinnhold). Sorten har meget dårlig resistens mot de fleste potetsykdommer som bl.a. tørråte og potetvirus. Det relativt kjølige klimaet i Nord-Norge hemmer imidlertid forekomsten og smittegraden av disse potetsykdommene, og hittil er det ikke registrert tilfeller av tørråte i Nord-Troms og Finnmark.

Sorten er skjør med hensyn til skader og tilhørende utvikling av sykdommer, og krever erfaring med dyrking og tilpasset dyrkingsteknikk.

Gulløye har god matkvalitet, og er sammen med sortene Mandel og Ottar rangert på topp med hensyn til smakelighet. Gulløye har et omdømme som en spesiell nordnorsk potet og regnes der som selve gourmetpoteten.

Jag odlade Gullauge år 2005 här på västkusten. Den blev mycket god, och då kanske ännu bättre längre norrut.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-06-2007, 22:40
          Länk hit: #51

Validating

Har haft dålig tid att uppdatera...men nu så kommer lite grand.

Förra helgen började Red Duke of York blomma, på en hög och djupt färgad stjälk :

Red Duke of York - 070602

Och nu så blommar även Blå Kongo. Blommorna ser lite bleka ut, men det är för att de tävlar mot himlens färg.

Blå Kongo 070609

Sen lite grand från pallkragarna...tänkte posta en jämförelse med hur de såg ut för två veckor sedan, men då kanske folk får spader på alla bilder. Så nöjer mig tills vidare med följande :

Pallkrage 1 070609

Som synes skiljer det en del i hur de växer. Men det är ganska väntat. Jag kommer att kupa upp potatisen mer efterhand.

Pallkrage 2 070609
          Stackars Leksands Vit verkar helt förtagen här, syns inte ens på bild. Men jag har den i friland också, där är den sen, men inte värre än flera andra sorter.

Överlag verkar potatisen gå rätt bra så långt, även på friland, nästa vecka blommar kanske Red Duke även där. Det verkar vara en tidig potatis, spännande.

Redigerat av Pirum: 22-07-2007, 16:27

--------------------
          zon2.5

Citera
          Preussen
          Inlägg 11-06-2007, 12:27
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

i torsdags 7/6, sattes 2 rader mandelpotatis här i zon 1. mina morföräldrar tyckte att det lät intressant när jag berättade om att på ett byggvaruhus sålde de ut 4kg säckar med sättpotatis mandel för 15 kr. sen berättade de att de vid något år satte pantofflor på midsommarafton och hur naboarna tänkte att de inte var kloka men bra skörd fick de.
          så de kom i jorden smile.gif

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Tosan
          Inlägg 11-06-2007, 12:36
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Skulle vilja veta när ni sätter för att få potatis till midsommar? Och nu förbannar jag mig själv som inte satte i en hink i våras så jag får mina små runda knölar till min franska potatissallad... Brukar jaga runt som en idiot för att få tag i dem. Så nästa år tänkte jag ha lite framförhållning.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          myskmadra
          Inlägg 25-06-2007, 09:54
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Jag förstår att jag är en senfärdig potatisodlare när jag läst tråden i sin helhet!
          Jag som odlar i Stockholm (runt zon 2 sägs det) satte mina pären den 11/5. I min barndom i Västerbotten hade vi
          vare sig nypotatis eller jordgubbar till midsommar. Numer köper jag alltid jordgubbar till midsommar men
          nypotatis är inte så viktigt. Det kan vänta till Augusti.
          Jag har satt följande:
          Blå kongo, mandel, princess, Pentland Javelin, Timo och Minerva. Totalt ca 30 sträckmeter. Gödslade gjorde jag med
          Weibulls potatisgödsel i påse. Jorden på kolonilotten är lucker och lättarbetad. Jag vet inte hur den tidigare är skött.
          Hittills växer det bra - det har varit en del vattning i torkan. Det ser ut som Blå Kongo tänker blomma snart.
          Timo som ska vara en mycket tidig sort har minsta blasten hittills. Har dock inte kollat hur det ser ut på knölfronten.
          När jag begriper hur jag ska föra in bilder från mobilen till datorn kan jag lägga upp bilder.
          smile.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Pirum
          Inlägg 25-06-2007, 23:07
          Länk hit: #55

Validating

Ja, bilder vill man se smile.gif

Timo får ganska låga blast vad det verkar, vi åt sådana i helgen och de gav rätt ok skörd, 1.4kg fördelat på 2 hinkar. Ute i åkern har vi inte skördat Timo än. Timo var ganska god, skulle tro att vi nästa år sätter fler Timo i hinkarna. Och färre av några andra sorter. Men jag återkommer med bilder och tyckande senare i veckan.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Pirum
          Inlägg 21-07-2007, 19:19
          Länk hit: #56

Validating

Vädret, etc, har dämpat min fotograferingsvilja. Dessutom har jag inte så snabb dator eller bredband just nu.

Dock, här kommer en del bilder :

Franska sorten Amandine är blomningssäker. Inte lika frikostig som exempelvis Asterix, men en del blommor blir det alltid.

Franska sorten Cherie, i midsommartid.

Skotsk-holländska sorten Red Duke of York - hinkskörd, kring midsommar. Jag är väldigt nöjd med denna sort - vacker och god.

Gamla norska sorten Tromöy. Ser ut som en inverterad King Edward, enkelt uttryckt - fast knöligare.

Finska sorten Timo - verkar odlingssäker, och är god. Inte spektakulär, men jag tycker nog sorten överlag är ett bra alternativ till Rocket, Swift, etc. Dock blommar den inte något nämnvärt (tillägg : typ inte alls hos oss).

Urgamla sorten Pink Fir Apple, troligen från Frankrike. Här skördad alldeles för tidigt - den är ny för mig i år så jag ville testa. Men gick att äta ändå.

Blå Kongo - borde vara en mer använd sort. Vacker att odla dessutom vad gäller blad och blommor, - men är lite kräsen vad gäller jord vad gäller utseendet på knölarna.

Vanlig mandelpotatis. Borde odlas mer även i syd för jag tycker våra blir väldigt bra.

Franska sorten Marine. God, men jag vet inte hur odlingssäker den är - inne på andra året hos oss nu så vi får se.

Återkommer nog med fler bilder senare ikväll. Nu är det mat och TV som gäller... rolleyes.gif

Redigerat av Pirum: 24-07-2007, 19:18

--------------------
          zon2.5

Citera
          Pirum
          Inlägg 22-07-2007, 16:51
          Länk hit: #57

Validating

Lite mer bilder:

Red Duke of York. Skördad från en plaskblöt och knepig lerjordsåker. Fantastiskt fina biggrin.gif Gav bort ett par plantor av denna sort till en god vän, befarar att den (pga min senfärdighet) inte lyckades lika bra där. MEN, nästa år ska det sättas mängder av denna sort smile.gif

Sorten Valor blommar. Ofta använd i ekologisk odling av potatis - som jag idag på radion hörde minskat väldigt mycket. Trist sad.gif Kommersiellt är potatis så hårt pressad, av priser och sjukdomar, att den ekologiska odlingen är för riskabel för många bönder. Som hobbyodlare är det dock inte lika allvarligt om bladmöglet kommer lite för tidigt - så man får väl hoppas folk fortsätter odla potatis hemmavid, eller helst ökar med det.

Gamla norska sorten Tromöy blommar mycket fint. Kanonsnygg färg på blommorna, snygga potatisar (som skymtats i inlägg ovan) med god smak. Dock växer de inte så kraftigt i denna leriga och blöta jord. Kanske de behöver mer gödning. Sätter sorten på 'utvärdering' ett år till - för jag tycker om den och kan acceptera en lägre skörd så länge de smakar gott och ser ok ut.

Gamla norrländska sorten Röda Krokar - har inte skördat denna än i år, men vet att det är en liten trevlig potatis med säreget utseende. Blommorna är vackra också, på ett 'gammaldags' sätt...på nåt vis...

Samma sak med Röd Isländsk - vacker blomning. Tros ha importerats till Island i mitten av 1700-talet, från Alströmers potatissorter i Sverige.

Holländska sorten Pimpernel. Sen, men god, vi äter den till julbordet. Funkar bättre i sandåker än leråker, åtminstone hos oss. Jag kommer nog att fasa ut den i år från leråkern.

Pink Fir Apple - med ursprung i Frankrike sannolikt. Gammal sort, avlånga små rosafläckiga knölar med god smak. Men sorten verkar mer än lovligt sen, vi får se hur den går.

Norska sorten Beate blommar, medan en spindel tittar på. Denna sort är vår 'huvudsort', tål skorv bra och växer tämligen säkert både i ler- och sandjord.

Blå Kongo är kanske en av de vackraste potatisplantorna.

Holländska sorten Asterix hör till de mer rikblommande.

Redigerat av Pirum: 22-07-2007, 16:53

--------------------
          zon2.5

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 22-07-2007, 18:08
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

NU vill jag komma med en efterlysning! Har någon av er, eller vet var man kan få tag på, sorterna Blå mandel, Snöklocka och en gammal sort som har ljusrosa skal och ljust kött med liten dragning åt rosa (min mamma "ärvde" den av morfar, det är inte Early rose men snarlik)? help.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 22-07-2007, 20:41
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Eva-Helene @ 22-07-2007, 19:08) *
          NU vill jag komma med en efterlysning! Har någon av er, eller vet var man kan få tag på, sorterna Blå mandel, Snöklocka och en gammal sort som har ljusrosa skal och ljust kött med liten dragning åt rosa (min mamma "ärvde" den av morfar, det är inte Early rose men snarlik)? help.gif

BLå mandel kan du säkert få köpa några av min mamma om du är snäll smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 22-07-2007, 23:12
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Tosan @ 22-07-2007, 21:41) *
          BLå mandel kan du säkert få köpa några av min mamma om du är snäll smile.gif

yahoo.gif Jo, jag är sååå snäll så!!! Och du med!!! Jag ska till L-sele en gång i månaden framöver. Skickar dig privat meddelande. thanks.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-12-2025, 06:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon