Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> skadegörare, på rönn
          Ciczi
          Inlägg 15-04-2007, 17:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Hej

Tittade till min rönn (Sorbus aucuparia) idag och såg att det var något som inte stämde. Bilder finns i mitt nya album i mappen Skadegörare.
          När jag såg skadorna idag började jag att fundera på trädets historia (Jag känner det bara sedan 5 år), men det är ganska gammalt då huvudstammen är i alla fall en 30-35 cm i diameter och det är strax lägre än ett trevåningshus. Förra sommaren 2006, började det att vissna ner i vissa utvalda delar (de som nu är totalt skottlösa och har sprucken bark) lite väl tidigt. Det började att gulna redan i juli medan övriga trädet var fortfarande grönt så länge som det är säsong på det.

Är det någon som kan ge en kvalificerad gissning på vad som står på med min rönn? Kunde inte komma åt att klättra upp och undersöka grenarna speciellt nära eftersom det är ett högt träd och de grenar som är skadade sitter otillgängligt till även om jag bhade haft en stege.

Min egen gissning är att de skadade delarna bör tas ner innan de skadar något annat (bilar, hus osv) men jag har ingen fantasi om vad det är som skadat trädet. Hoppas inte jag behöver ta ner hela trädet, men om det är något som riskerar att sprida sig så är det bara väck med det som gäller...

mvh Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon