Full version: skadegörare
Ciczi
Hej

Tittade till min rönn (Sorbus aucuparia) idag och såg att det var något som inte stämde. Bilder finns i mitt nya album i mappen Skadegörare.
När jag såg skadorna idag började jag att fundera på trädets historia (Jag känner det bara sedan 5 år), men det är ganska gammalt då huvudstammen är i alla fall en 30-35 cm i diameter och det är strax lägre än ett trevåningshus. Förra sommaren 2006, började det att vissna ner i vissa utvalda delar (de som nu är totalt skottlösa och har sprucken bark) lite väl tidigt. Det började att gulna redan i juli medan övriga trädet var fortfarande grönt så länge som det är säsong på det.

Är det någon som kan ge en kvalificerad gissning på vad som står på med min rönn? Kunde inte komma åt att klättra upp och undersöka grenarna speciellt nära eftersom det är ett högt träd och de grenar som är skadade sitter otillgängligt till även om jag bhade haft en stege.

Min egen gissning är att de skadade delarna bör tas ner innan de skadar något annat (bilar, hus osv) men jag har ingen fantasi om vad det är som skadat trädet. Hoppas inte jag behöver ta ner hela trädet, men om det är något som riskerar att sprida sig så är det bara väck med det som gäller...

mvh Ciczi
Piccante
Sitter ändå och bläddrar i: Insektsgnag i bark och ved, av Ehnström Bengt & Axelsson Rune, SLU/Artdatabanken. De har en bestämningsnyckel till insektsangrepp på träd och eftersom du uppskattade diametern på hålen i grenen du sågade av så kan man åtminstone gissa sig fram till några arter. Egentligen behöver man även veta om angreppen (larvhålen) uppkom i levande, döende eller död ved men det är ganska få arter på Rönn som har så små gångar så man kan begränsa sig ändå. I nyligen döda grenar och stammar med smala larvgångar 0,5- 1,5 mm utan modergång så är det splintvivlar av släktet Magdalis.

Den nakna grenen utan bark med "knottror" liknar fruktkroppar av någon kärnsvamp (pyrenomycet), men har ingen aning om vilken art eller om det är svampen som dödat grenen eller om svampen är nedbrytare på redan döda grenar?

Kan vara svampangrepp som får trädet att dö? eller kombinationen skalbaggar och svamp?
Gossen Ruda
Honungsskivling! Särkilt barkskadorna vid grenen är typisk. Kolla in i mitt gamla album. Hittar du dom platta rhizomorferna under den flagnande barken så är det bara nedsågning som gäller. Rönnen kan visserligen klara sig några år till men eftersom svampen ger sig på rötterna kan trädet blåsa omkull när som helst.
Ciczi
Okej, tack för svar.

Gossen, kan honungskivlingen sprida sig till andra träd på samma tomt (15 och 20m bort från rönnen sett)? Eftersom det bara är en av flera stammar som är kass på rönnen, måste jag ta ner hela då eller?

Nu när jag tänker efter är det faktiskt tre träd som gått hädan på sistone och de stod/står i linje sett från rönnen på ett avstånd om cirka 5 meter mellan varje. De andra träden var barrträd och det har gått åt ett om året ungefär... Det första föll av sig själv, dock ingen rotvälta.

Ska fråga min lärare i skadedjur och svampar i morgon om vad de tror.

mvh Ciczi
Gossen Ruda
Rötan finns nog i hela trädet. Hur långt den kan sprida sig kommer jag inte ihåg, såg någon uppgift på nätet för ett tag sen men minnet skall räcka till för så mycket. Hos mig är rönnen det trädet som drabbas mest av honungsskivling.
Ciczi
Min lärare i svampsjukdomar sa att det mer påminde om Nectria - lövträdskräfta. Ska ut och kolla efter symptom strax.

Ciczi
Gossen Ruda
Leta efter rhizomorfer, hittar du det är det inte lövträdskräfta.
Ciczi
Hittade vare sig rhizomorfer eller de typiska runda sporkropparna (för Nectria) Däremot hittade jag något vitt luddigt som jag skrapat av och ska ta med för analys i mikroskop. Min skadedjurslärare menade att bilderna tydde på att det var svamp av något slag som var primära skadegöraren och att larverna kommit när trädet varit i dålig kondition. Nåt fuffens är det i alla fall.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon