Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rustas växthus
          Cassandra
          Inlägg 09-05-2007, 23:47
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 188
          Medlem nr: 9 959

Jag köpte objektet iallafall idag eftersom Rusta här bara hade ett kvar och inte får hem fler. Monterade växthuset på en timme ikväll, lätt som en plätt bortsett från att jag gjorde det helt ensam. Delarna satt ju inte ihop så bra innan plasten sattes på och stabiliserade huset. Jag är nöjd med resultatet.

--------------------
          Zon 4

Citera
          Jonas70
          Inlägg 10-05-2007, 08:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Det här verkar ju vara en bra och billig lösning, men inte alls jämförbart med ett traditionellt växthus. Men jag tror inte att man ska försöka sig på det heller med tanke på den stora prisskillnaden.
          Däremot tror jag man på egen hand måste jobba på att förbättra en del saker på detta billiga lilla hus. Det måste ju förankras på något sätt ananrs lär man ju få leta efter huset inne hos grannen om det börjar blåsa. Dessutom verkar ventilationen vara alldeles för dålig för att fungera under perioder av mycket sol.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          marskattan
          Inlägg 10-05-2007, 11:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 6 987

CITAT (Cassandra @ 10-05-2007, 00:47) *
          Jag köpte objektet iallafall idag eftersom Rusta här bara hade ett kvar och inte får hem fler. Monterade växthuset på en timme ikväll, lätt som en plätt bortsett från att jag gjorde det helt ensam. Delarna satt ju inte ihop så bra innan plasten sattes på och stabiliserade huset. Jag är nöjd med resultatet.

Jag tycker du ska vara nöjd! Det är helt klart prisvärt, och du vet ju själv att det inte lär hålla i 100 år så du blir ju inte lurad. Dessutom är det ett bra sätt för dig att testa vad du vill ha i framtiden. Kanske denna storleken är lagom till dig, eller så upptäcker du att du får köpa grannens tomt att ha växthus på *ler*

Så grattis till ditt inköp! Jag ser fram emot att få se bilder på det, både med och utan innehåll!
          // Agge, vars första växthus var Rustas modell "mini". Jag har det fortfarande kvar och det är inne på 3:e säsongen

(edit: Stavfel)

Redigerat av marskattan: 10-05-2007, 11:09

--------------------
          Agge/
          Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.

Citera
          Christina i Smål...
          Inlägg 14-05-2007, 20:42
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 362

Jag har också köpt växthuset för ett par veckor sedan. Jag tror att det kostade 746 kr eller däromkring. det var iaf nersatt med 25%. Satte upp växthuset häromdagen. Jag använder det som mellanstation från mitt "riktiga" växthus till utplantering. Mitt vanliga växthus är på 10 kvm och är alldeles för trångt. Övervintrare och perennsådder fick flytta över. Dom klarar sig utan värme med täckning av fiberväv om frosten skulle slå till. Än så länge fungerar det bra.
          I beskrivningen till växthuset står det att det inte ska stå ute över vintern. Ska alltså endast användas under sommarhalvåret.

/Christina

--------------------
          Christina, zon 4-5

Citera
          Tesa
          Inlägg 15-05-2007, 21:36
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

...i blåsten igår så kantrade mitt Rustaväxthus och det blir nog aldrig som det var igen..det har nästan benen i kors.. blink.gif
          Tur att det var tomt... sweatingbullets.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Cassandra
          Inlägg 16-05-2007, 09:28
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Tesa @ 15-05-2007, 22:36) *
          ...i blåsten igår så kantrade mitt Rustaväxthus och det blir nog aldrig som det var igen..det har nästan benen i kors.. blink.gif
          Tur att det var tomt... sweatingbullets.gif

Haha, ditt också! Jag fick ta ner mitt växthus helt, rena rama plockepinnsynen mötte mig. Plasten for upp i skyn som en lyftballong trots förankring. Natten före regnade det 19 mm så benen (som stod på träplankor) hade sjunkit ner dessutom. Ska sätta upp det stadigare till helgen, letar armeringsjärn nu. Tror ni det räcker om jag förankrar det med dessa en halvmeter ner i marken, eller ska jag satsa på en...två meter..? wink.gif

Åh mitt var inte tomt men en granne såg vad som höll på att hända och räddade det mesta innan jag kom dit. Gårdagens hjälte den grannen!

Redigerat av Cassandra: 16-05-2007, 09:29

--------------------
          Zon 4

Citera
          Jonas70
          Inlägg 16-05-2007, 10:24
          Länk hit: #27

Medlem

Låter ju inte helt bra, men det är ju helt klart att man får vad man betalar för. Och ibland kan ju ett billigt alternativ var fullt tillräckligt för att täcka ens behov.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-05-2007, 11:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Cassandra @ 16-05-2007, 10:28) *
          Haha, ditt också! Jag fick ta ner mitt växthus helt, rena rama plockepinnsynen mötte mig. Plasten for upp i skyn som en lyftballong trots förankring. Natten före regnade det 19 mm så benen (som stod på träplankor) hade sjunkit ner dessutom. Ska sätta upp det stadigare till helgen, letar armeringsjärn nu. Tror ni det räcker om jag förankrar det med dessa en halvmeter ner i marken, eller ska jag satsa på en...två meter..? wink.gif

Åh mitt var inte tomt men en granne såg vad som höll på att hända och räddade det mesta innan jag kom dit. Gårdagens hjälte den grannen!

Jag lade betongplattor runt mitt längst ner på plastkanten som man kan vika ut. Det stod hela vintern utan att lätta!! En annan femma är att plasttältet inte är riktigt väderhärdigt och skiktar sig...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Irene_L
          Inlägg 17-05-2007, 10:13
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag har också betongplattor runt om växthuset, på plastkanten längst ner. tummenupp.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Cassandra
          Inlägg 17-05-2007, 22:38
          Länk hit: #30

Medlem

Jag hade stenar tyngre än betongplattor men vad hjälpte det när vinden tog tag i överdraget och dragkedjan slets sönder. Plasten lyfte som en luftballong och pinnarna ramlade isär. Vindstyrkan var ordentlig! Rusta har skickat efter ett nytt plastöverdrag till mig eftersom det var sista växthuset de hade hemma här. Inga problem att byta ut det mot ett helt.

Idag har jag skaffat ordentliga lastspännen också. tummenupp.gif

--------------------
          Zon 4

Citera
          kricke1
          Inlägg 19-05-2007, 12:49
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 8 278

CITAT (sofiaa @ 19-04-2007, 00:39) *
          Funderar på att köpa Rustas växthus (5 kvm). Har någon av er ett sådant och är ni nöjda med det?

Tacksam för svar!

skit växthus, plasten håller inte och man bör nästan sätta fast huset i betong för att det inte ska blåsa bort

Citera
          Cassandra
          Inlägg 19-05-2007, 21:16
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (kricke1 @ 19-05-2007, 13:49) *
          skit växthus, plasten håller inte och man bör nästan sätta fast huset i betong för att det inte ska blåsa bort

SÅ illa är det verkligen inte. Idag har det blåst rejält här längs ostkusten och mitt växthus stod kvar denna gång.

--------------------
          Zon 4

Citera
          Kristina*
          Inlägg 20-05-2007, 21:45
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 10 565

CITAT (sofiaa @ 19-04-2007, 00:39) *
          Funderar på att köpa Rustas växthus (5 kvm). Har någon av er ett sådant och är ni nöjda med det?

Tacksam för svar!

VARNING!!!

Jag har har ett av Rustas växthus. Jag var så glad när jag monterade upp det. Det var ganska enkelt, och drog sedan duken över alltihop. Jag förankrade det i backen med de tältliknande pinnarna som följde med. Allt var frid och fröjd. Vilken lycka! Jag ställde ut alla mina förkultiveringar + alla mina änglatrumpeter. Alla var stälda på brickor som var namnade. Seda stängde jag med blixtlåset och åkte till affären. När jag var i affären började det blåsa och när jag kom hem - låg mitt växthus opp och ner. Allt var förstört! Mina änglatrumpeter såg ut som krossad spenat, krukor med frön var tömda. Själva stommen var helt sned. Nu har jag gjort ett nytt försök:Jag har böjt rätt stommen och benen till växthuset är fastskruvade i långa plankor, på plankorna ligger mycket tunga trädgårdsplattor. Men tyvärr läcker taket in fastän det inte är hål i det. Plasten är alltså inte vattentät så plantorna blir rejält dränkta med vatten. För vattnet samlas i taket som buktar sig ner och det strilrinner ner över krukorna. Dessutom blir jag duschad inne i växthuset när det blåser och den blöta duken skakas till av vinden. Så nej, spara hellre ihop till ett riktigt växthus. Det gör ialla fall jag nu.

kristina

Citera
          Cassandra
          Inlägg 20-05-2007, 21:48
          Länk hit: #34

Medlem

Det kom då inte in en droppe när det regnade totalt 25 mm här tidigare i veckan och inget vatten stannade på taket. Det gäller bara att du spänner plasten ordentligt.

--------------------
          Zon 4

Citera
          Helleborus
          Inlägg 21-05-2007, 00:06
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 10 111

Jag har ställt växthuset emot en vägg. I väggen sitter krokar. Två uppe, två nere. När det blåser som värst drar jag två rep om hela växthuset. Då står det så stadigt så. tummenupp.gif

--------------------
          Å regnet det bara öser ner.

Citera
          Jonas70
          Inlägg 25-05-2007, 12:54
          Länk hit: #36

Medlem

Låter som om man får jobba rätt mycket för att förankra huset ordentligt vid blåst.
          Jag har ju ett Willab-växthus och skulle definitivt inte vilja byta ut det mot Rustas, men det kan ju ändå fungera för de som inte kan eller vill lägga ner pengar på ett "riktigt" växthus.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon