Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bekämpa Jättebjörnloka?, vill helst inte spruta kemikalier
          KURT
          Inlägg 23-04-2007, 05:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det kan ju vara bra att ta bort den om man skall gå där eller om man har barn. Men att försöka utrota den är ju meningslöst. En kuriositet är att den verkar kunna utnyttja de långa sommardagarna effektivt. Därför växer den ännu bättre längre norrut, och blir större där. Så i Norge kallas den Tromsøpalme.

Citera
          Boxer
          Inlägg 23-04-2007, 06:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Min mamma plockade hallon i ett snår med några jättebjörnlokor. Hon fick massor stora blåsor på armarna som sedan sprack och blev öppna sår som gjorde jätteont flera månader efter.

Visst är de vackra men de ska utrotas

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-04-2007, 10:06
          Länk hit: #23

Gäster

Jag undrar om det finns flera olika underarter av denna växt. Min far fick en "jättbjörnloka" i present någongång på 60-talet. Den planterades i rabatten i Falun och bildade en planta som återkom varje år och blommade med en 2m hör blomställning. Fröställningen fick sitta kvar hela vintrarna som en jätte-eternell. Aldrig att vi hittade någon fröplanta eller att den spred sig med rotskott. När huset såldes i mitten av 70-talet grävdes plantan upp och flyttades till stugan i Älvdalen. Där står den fortfarande kvar och blommar varje år på samma sätt.
          En jättebjörnloka som beter sig så skulle jag gärna ha i trädgården men då man inte vet vilken art detta är så är det inte lätt. Kanske kan jag ta en rotstickling om jag bara kommer till Älvdalen vid rätt tidpunkt. Min bror äger stugan nu så det är ingen omöjlighet.
          Är det någon av er här som har ytterligare kunskaper/erfarenheter om olika sorter av jättebjörnloka?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-04-2007, 10:20
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det står lite om artförvirringen på Virtuella floran.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-04-2007, 10:38
          Länk hit: #25

Gäster

Jag har läst det där på Virtuella floran förut (en av mina favorit sidor när det gäller växter ) och tyckte det var intressant. Skulle vara roligt att veta om någon mer här har en sån form av "jättebjörnloka" som den jag beskrev i förra inlägget. Kanske kan jag ta frö från den om jag hinner någon gång . Skulle vara roligt om det gick att identifiera arten.

Citera
          KURT
          Inlägg 23-04-2007, 10:49
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 23-04-2007, 10:38) *
          Jag har läst det där på Virtuella floran förut (en av mina favorit sidor när det gäller växter ) och tyckte det var intressant. Skulle vara roligt att veta om någon mer här har en sån form av "jättebjörnloka" som den jag beskrev i förra inlägget. Kanske kan jag ta frö från den om jag hinner någon gång . Skulle vara roligt om det gick att identifiera arten.

Hur tycker du egenligen att den skiljer sig från andra "varianter" av jättebjörnloka? Vad jag vet så sprider sig inte jättebjörnloka så speciellt mycket, den är bara så stor att den uppmärksammas vart den än växer.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-04-2007, 11:49
          Länk hit: #27

Gäster

Den brukar ju beskrivas som "invasiv", vilket för tankarna till att den förökar sig på andra växters bekostnad.
          Citat från Virtuella floran :
          "Naturvårdsverket rekommenderar att arten skall utrotas, inte bara för att dess saft orsakar hudbesvär, utan även för att den på många håll i Sydsverige invaderar naturliga biotoper och tränger ut inhemska växtarter. "

Och det är på den punkten jag tycker att "min" variant skiljer sig, eftersom den inte med bästa vilja i världen kan beskrivas som invasiv, en planta för 30 år sedan är fortfarande en planta, inte ens ett "bestånd". Men det kanske bara beror på att den inte växer i Sydsverige. Å andra sidan beskrivs den liknande i länken om Tromsö-palmen. Eller så är det inte någon "jättebjörnloka" alls (fast den ser ut så) vi har aldrig haft något vetenskapligt namn på den.
          Den finns hos min granne här också. Men i hennes trädgård verkar den ha frösått sig med tanke på spridningen där.
          Så tänkte jag rolleyes.gif

Citera
          sqrulan
          Inlägg 23-04-2007, 12:44
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

smiley_small_hug.gif

Jag tog med mej en björnloka som jag hittade uppe i fjället vid en stor å.Den växte några år med
          bara bladverket stort.

Förra året kom denna jätte blomma 2-3 meter hög,den var sååå fin,men det var en som sade till
          mej att då den blommat kommer den att dö,suck.... -cry-.gif

Jag har ingen aning om villken sorts björnloka det var eller är,hoppas att den lever trots blommningen.

Hur som helst så hoppas jag på en ny planta av catlady.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  grön_mask.gif ( 11.98k ) Antal nedladdningar: 21

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 23-04-2007, 12:56
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (sqrulan @ 23-04-2007, 12:44) *
          smiley_small_hug.gif

Jag tog med mej en björnloka som jag hittade uppe i fjället vid en stor å.Den växte några år med
          bara bladverket stort.

Förra året kom denna jätte blomma 2-3 meter hög,den var sååå fin,men det var en som sade till

Jag har ingen aning om villken sorts björnloka det var eller är,hoppas att den lever trots blommningen.

Hur som helst så hoppas jag på en ny planta av catlady.

Är du säker på att det verkligen var björnloka??? Kvanne eller fjällkvanne, är ju annars vanliga i fjällen. Kvanne går förövrigt utmärkt att äta.

Redigerat av KURT: 23-04-2007, 12:58

Citera
          sqrulan
          Inlägg 23-04-2007, 13:02
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (KURT @ 23-04-2007, 13:56) *
          Är du säker på att det verkligen var björnloka??? Kvanne eller fjällkvanne, är ju annars vanliga i fjällen. Kvanne går förövrigt utmärkt att äta.

Vet ej! Men den hadde platta blomställningar,vita små blommor.Inte runda som kvanne!?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  grön_mask.gif ( 11.98k ) Antal nedladdningar: 10

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-04-2007, 16:48
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (sqrulan @ 23-04-2007, 13:44) *

Vår vanliga björnloka tror jag dör efter blomning. Det gör även kvannen. Men inte jättebjörnlokorna. Om jag nu förstått saken rätt.
          Så - om den lever så är det nog en jättebjörnloka!

Citera
          flaxss
          Inlägg 23-04-2007, 17:05
          Länk hit: #32

Gäster

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/herasph.html
          http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/heraman.html
          här kan man läsa om skillnaden

Citera
          sqrulan
          Inlägg 23-04-2007, 17:28
          Länk hit: #33

Medlem

000.gif

Den såg ut exakt som jättelokan på bilden,det måste ju vara en sån jag hadde/har.

Den ligger under snö ännu,så jag får väl se senare om den lever.

Vad gjorde den där upp vid fjället?Måste ha varit nån fågel som spridit den. g.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  grön_mask.gif ( 11.98k ) Antal nedladdningar: 10

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-11-2025, 21:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon