Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > om de vore val i dag, vad skulle ni rösta på?
          vad röstar ni på?
          Vilket parti skulle ni rösta på om de vore val i dag?
          soialdemokraterna [ 29 ] ** [33.33%]
          vänstern [ 23 ] ** [26.44%]
          miljöpartiet [ 6 ] ** [6.90%]
          centern [ 5 ] ** [5.75%]
          moderaterna [ 16 ] ** [18.39%]
          folkpartiet [ 4 ] ** [4.60%]
          kristdemokraterna [ 2 ] ** [2.30%]
          sverigedemokraterna [ 2 ] ** [2.30%]
          övriga partier [ 0 ] ** [0.00%]
          röstar blankt [ 0 ] ** [0.00%]
          Totalt antal röster: 87
          Gäster kan inte rösta 
          Malvia
          Inlägg 25-04-2007, 11:38
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 12:33) *
          Är det verkligen så svartvitt? Är man antingen girig och skiter i sina medmänniskor (=röstar blått) eller medmänsklig (=röstar rött)?

Vilken enkel och fördomsfull förklaring...

Jag har stött på en drös giriga sossar/v, och mycket medmänskliga alliansröstare.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Tezzla
          Inlägg 25-04-2007, 11:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Malvia @ 25-04-2007, 12:38) *
          Jag har stött på en drös giriga sossar/v, och mycket medmänskliga alliansröstare.

Visst är det så. Det finns inga självklara likhetstecken mellan hur en människa ÄR och politisk hemvist. Däremot finns det olika definitioner på vad som är medmänsklighet flirting.gif Om åsikten att människor själva ska ges möjlighet att skapa sitt liv och själva ansvara för det (istället för att staten går in och tar ett faderligt ansvar) anses "omedmänsklig", ja då är jag väl inte medmänsklig då 000.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Airamya
          Inlägg 25-04-2007, 13:20
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 11:17) *
          Jag tycker det är bedrövligt att tala om fattigdom. Vad innebär det att vara fattig? Är det att inte ha råd att gå på bio? Inte kunna unna sig ett par nya fräcka sommarskor (fast man redan har skor)? Att vara tvungen att välja fläskkarré istället för oxfilé på helgen? Är det att vara fattig? Så länge folk faktiskt har ett hem, har mat att sätta på bordet och råd att klä sig själva och sina barn så är det inte fattigdom! Dålig ekonomi, javisst, det kan jag hålla med om, men fattigdom? Nä, definitivt inte.

Det finns faktiskt folk som inte har råd att köpa kläder, varken till sig själv eller sina barn. Det finns folk som är tvugna att vända o vrida på varenda krona tjugo gånger för att ha råd att köpa mat, och då pratar jag INTE om fläskfilé.
          Jag tror inte du ska prata om fattigdom, nej, framför allt eftersom du tycker att det är så bedrövligt att prata om det. Men jag som vet vad fattigdom innebär kan kanske få göra det?

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Tezzla
          Inlägg 25-04-2007, 13:30
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Airamya @ 25-04-2007, 14:20) *
          Jag tror inte du ska prata om fattigdom, nej, framför allt eftersom du tycker att det är så bedrövligt att prata om det. Men jag som vet vad fattigdom innebär kan kanske få göra det?

Grejen är ju att ingen vet vilka erfarenheter jag har. Men ändå tar folk för givet att med de åsikter jag har så har jag minsann aldrig smakat på att vara utan pengar och jag har garanterat ingen erfarenhet av hur det är att vrida och vända på varenda öre. flirting.gif

Detta är så fel som det kan bli och därför kommer jag fortsätta tycka det är bedrövligt att prata om fattigdom i Sverige. Det finns ett skyddsnät i Sverige. Inga barn behöver svälta eller gå utan kläder.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Björken
          Inlägg 25-04-2007, 13:50
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 14:30) *
          Grejen är ju att ingen vet vilka erfarenheter jag har. Men ändå tar folk för givet att med de åsikter jag har så har jag minsann aldrig smakat på att vara utan pengar och jag har garanterat ingen erfarenhet av hur det är att vrida och vända på varenda öre. flirting.gif

Detta är så fel som det kan bli och därför kommer jag fortsätta tycka det är bedrövligt att prata om fattigdom i Sverige. Det finns ett skyddsnät i Sverige. Inga barn behöver svälta eller gå utan kläder.

Jag håller verkligen med dig. Jag vet också allt för väl hur det är att inte veta från dag till dag hur morgondagen ska sluta. Mat kunde jag i varje fall varje dag sätta på bordet även om det vissa veckor blev havregrynsgröt flera mål om dagen. Men varken jag eller mina barn behövde gå och lägga oss hungriga. De som följt mig här på forumet vet det eftersom jag berättat hur mitt liv varit.

Jag har full förståelse och empati för de människor som har det svårt och jobbigt för jag vet hur kändes då.

Men jag har ändå alltid valt att rösta "blått" för jag tror och har alltid trott på att det är meningen med livet att jag ska kunna leva på den lön jag förvärvar och inte på bidrag.

Lär er också att skilja på när jag säger bidrag och inte dra in sjukersättningar och pensioner av olika slag, ja jag vet att det inte längre kallas pension när man inte är ålderspensionär men jag har inte satt mig in i de olika sättet att benämna den ersättning som utgår när man inte längre kan jobba av ett eller annat själ.

Citera
          herkules
          Inlägg 25-04-2007, 14:26
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 11:17) *
          Jag tycker det är bedrövligt att tala om fattigdom. Vad innebär det att vara fattig? Är det att inte ha råd att gå på bio? Inte kunna unna sig ett par nya fräcka sommarskor (fast man redan har skor)? Att vara tvungen att välja fläskkarré istället för oxfilé på helgen? Är det att vara fattig? Så länge folk faktiskt har ett hem, har mat att sätta på bordet och råd att klä sig själva och sina barn så är det inte fattigdom! Dålig ekonomi, javisst, det kan jag hålla med om, men fattigdom? Nä, definitivt inte.

fattigdom i dag i sverige år 2007 är att inte varje dag kunna ge dina barn en fullvärdig kost.
          det är också att inte ha råd att hyra dig ett ställe att bo på.
          det är att inte få kredit på apoteket så du kan hämta ut din livsviktiga medicin.
          osv osv osv.
          och det är ju precis så det ser ut för många i dag - de har helt enkelt inte råd att leva. fattigdomen är mycket vanligare än vad folk vill tro.

jag är tämligen övertygad om att de svenskar som är avundsjuka på "hundratusentals-kronor-i-månadslön-människorna" är lätträknade OM de bara har sin egen familjesituation tryggad. med tryggad menar jag att man ska ha tak över huvudet och riktig mat på bordet VARJE dag, ha råd att hämta sin medicin även om man är sjuk eller arbetslös!
          personligen skiter jag högaktningsfullt om grannen är miljonär - de blir inte bättre människor för det.

visst gör alliansen det de lovat - gör de rika rikare och det är de fattiga som får betala. sick.gif detta finns det ingen som förnekar (se förhöjda a-kasseavgifter, noll skattelättnader för sjuka och arbetslösa mm)..

Redigerat av herkules: 25-04-2007, 16:17

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Pirum
          Inlägg 25-04-2007, 15:37
          Länk hit: #47

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Finns mängder av undersökningar som visar på att det är relativ fattigdom som är den som känns värst. Helt enkelt att man själv inte kan ge sina barn det som grannen kan, exempelvis, det är sånt som svider och skapar ångest. Att förklara för tonårsdottern att hon nog inte kan få den där språkresan som hon hoppats, eftersom familjen behöver en ny tvättmaskin. Nu ska vi inte förvandla det här till en Monty Pythonsk skryttävlig om "vem som har det värst", men många familjer lever på väldigt små marginaler. Många har inte råd att gå till tandläkaren, oavsett hur de prioriterar. Många är inte kreditvärdiga kunna skaffa bredband eller telefon ens (får klara sig med kontantkort - vilket är dyrare...det är dyrt att vara fattig), så det är väl sällan man hör om dem här på nätet...

Redigerat av Pirum: 25-04-2007, 15:38

--------------------
          zon2.5

Citera
          herkules
          Inlägg 25-04-2007, 16:19
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jo, nog stämmer det att den relativa fattigdomen är den som kan kännas värst, har man ingenstans att bo och inget att äta så är det ju liksom redan kört..

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Preussen
          Inlägg 04-05-2007, 19:49
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

Björken o Tezzla, lättare var det på hungerkravallernas tid. Då tågade pöbeln in i de besuttnas kvarter och tog mat helt enkelt.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Tezzla
          Inlägg 05-05-2007, 09:26
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Preussen @ 04-05-2007, 20:49) *
          Björken o Tezzla, lättare var det på hungerkravallernas tid. Då tågade pöbeln in i de besuttnas kvarter och tog mat helt enkelt.

Ja, usch ja. Och där är vi snart igen -fear-.gif coolgleam.gif

Redigerat av Tezzla: 05-05-2007, 09:27

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-05-2007, 18:19
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Airamya @ 25-04-2007, 14:20) *
          Det finns faktiskt folk som inte har råd att köpa kläder, varken till sig själv eller sina barn. Det finns folk som är tvugna att vända o vrida på varenda krona tjugo gånger för att ha råd att köpa mat, och då pratar jag INTE om fläskfilé.

Tja, jag vet folk som spelar bort sina pengar och liknande saker,
          det finns pensionärer som lapparr och lagar och snålar och tycker livet är gott.
          Det är ganska subjektivt.
          Men tråkiga är, om man har barn och de inte har råd att vara med sina vänner, gå på kalas och liknande.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          KURT
          Inlägg 07-05-2007, 07:11
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 11:33) *
          Är det verkligen så svartvitt? Är man antingen girig och skiter i sina medmänniskor (=röstar blått) eller medmänsklig (=röstar rött)?

Ja verklighet är inte alltid så svår att förstå.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 07-05-2007, 13:16
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (KURT @ 07-05-2007, 08:11) *
          Ja verklighet är inte alltid så svår att förstå.

Och med detta menar du?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          krellus
          Inlägg 09-05-2007, 11:23
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (Gita @ 24-04-2007, 20:21) *
          Det skulle vara kul att veta hur många av dem som uttalar här sig som arbetar, dvs hör till dem som alltid får betala, både för sig själva och andra. För mig är det självklart att det skall vara mer lönsamt att arbeta än att leva på bidrag.Det är ju faktiskt så att inte alla kan leva på bidrag, några måste arbeta för att försörja resten, och då behövs några morötter. Tycker att vi fått litegrann med den nya regeringen.
          Gita

Det hör ju till saken att vi är färre och färre som försörjer landet, dvs betalar skatt.
          Det är ju precis det som alliansen försöker göra något åt även om jag kan förstår att det känns tufft om man är arbetslös och
          drabbas hårdare/gynnas mindre av de skattesänkningar man har utfört hittills.

Många har varit snabba att gnälla men ge alliansen rimlig tid innan du/ni gnäller. Det gäller att hinna se resultat.

Jag hörde en person på tunnelbanan som sa så här:"guuuud va jobbigt. 4 lååånga år kvar till nästa val."

Var lite objektiv. Tänk på oss som har levt med vänstern i 12 år !!!

Redigerat av krellus: 09-05-2007, 11:26

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          krellus
          Inlägg 09-05-2007, 11:29
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 12:33) *

Självklart finns det människor som bryr sig om andra inom samtliga partier men det finns säkert naiva människor som resonerar så där. Skillnaden är väl snarare så att de politiska partierna har olika åsikt om HUR man ska lösa Sveriges problem.

Försök vara objektiv. Prova, det är rätt kul!

Redigerat av krellus: 09-05-2007, 11:29

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 05:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon