I februari-mars satte jag en massa fina fröer, bland annat basilika, tomat, aubergine och blommor såsom lobelia, aster och ballongblomma. När de alla kommit upp blev de angripna av sorgmyggelarver och jag såg dem dö en efter en. Tillslut blev jag förbannad och sprutade med Pyrex, men med alldeles för hög koncentration! Allt dog förutom paprika och en ynka liten tomat. Nu undrar jag hur det blir när de får frukt - kan man äta den trots att jag sprejade med Pyrex? Det kommer ju vara 4-5 månader sedan då. Och så undrar jag hur sådder klarar av värme. Omskolade mina paprikor och enda tomat idag och satte dem i växthuset. Det kommer inte bli kallare än 15-20 grader där inatt, men det var 30-35 grader under dagen. Och det ska bli varmare de närmaste dagarna här nere i Skåne. Klarar de sådan hetta? Passade också på att sätta nya trevliga fröer idag, blommor och gourds t.ex. Dessa satte jag i växthuset i hopp om att de gror bra i värme. Men måste jag kanske flytta på dem när de börjar sticka upp? Har förstått att många blommor behöver kallare temperaturer när de börjat komma upp. Hur ligger det egentligen till? Tacksam för svar!
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|