catlady
24-04-2007, 18:50
I februari-mars satte jag en massa fina fröer, bland annat basilika, tomat, aubergine och blommor såsom lobelia, aster och ballongblomma. När de alla kommit upp blev de angripna av sorgmyggelarver och jag såg dem dö en efter en. Tillslut blev jag förbannad och sprutade med Pyrex, men med alldeles för hög koncentration! Allt dog förutom paprika och en ynka liten tomat. Nu undrar jag hur det blir när de får frukt - kan man äta den trots att jag sprejade med Pyrex? Det kommer ju vara 4-5 månader sedan då.
Och så undrar jag hur sådder klarar av värme. Omskolade mina paprikor och enda tomat idag och satte dem i växthuset. Det kommer inte bli kallare än 15-20 grader där inatt, men det var 30-35 grader under dagen. Och det ska bli varmare de närmaste dagarna här nere i Skåne. Klarar de sådan hetta?
Passade också på att sätta nya trevliga fröer idag, blommor och gourds t.ex. Dessa satte jag i växthuset i hopp om att de gror bra i värme. Men måste jag kanske flytta på dem när de börjar sticka upp? Har förstått att många blommor behöver kallare temperaturer när de börjat komma upp. Hur ligger det egentligen till?
Tacksam för svar!
kerstin z5-6
24-04-2007, 19:16
Rotsystemen hos alla växter dör i grader över 35 .. eller börjar dö .. du har väl vädringsluckor -ett måste ..
dörren öppen från 7 tiden också ? Fläkt? för cirkulation ?
Om du får sorgmygg är det nemablom du ska ha
pyerx ska gå ur plantorna på 6-7 veckor .. det är pyretrin från en växt .. inte jättegiftigt
Värme och ljus hör ihop .. eftersom du sår i växthuset -och det gror där -så behövs inte svalare -de blir inte gängliga i växthus pga ljustillgången .. detta med svalt efter grodd -det gäller innesådder .. men sjunker inte tempen under +20 på natten ens??
catlady
24-04-2007, 19:52
Jo, det blir nog närmare 15 grader i växthuset på natten kanske. Men eftersom vi ska få 21 grader på torsdag, och det blir 10 grader som lägst på natten så kan det nog bli en aning hett i växthuset. Det blir till att öppna dörrarna och fönstrena då!
Bra att veta att jag kan äta det jag odlat! Tack för svar!
kerstin z5-6
24-04-2007, 20:22
aautomatiska öppnare är det första du bör ta in i trädgårdsbudgeteten
catlady
24-04-2007, 21:52
Ja, det är ju så tydligt att jag inte vet något om det här med växthusodling...

Är det dyrt?
kerstin z5-6
25-04-2007, 10:06
ventomax automatisk fönster öppnare kostar tex på willab 199kr st jag rek 2/ per 10 kvm växthus
De kan sitta ute året om
catlady
25-04-2007, 10:17
Det var ju inte så farligt. Tack för svar Kerstin! Har skickat ut gubben till huset för att öppna dörrarna till västhuset idag.

Han gnällde lite och undrade varför jag inte bara kunde ha mina sådder på balkongen... Det ser han när han kommer ut dit!
kerstin z5-6
25-04-2007, 10:22
Nää -de är dessutom värda varenda krona .. de öppnar ju av sig själva , inget spring .. inga glönda fönster om det blir nattkallt
Drivs utan el förstås
catlady
27-04-2007, 18:17
Hur exakt fungerar automatiska fönsteröppnare förresten?
kerstin z5-6
28-04-2007, 14:36
I kolven finns en olja -/gas -som utvidgas vid värme .. luckan öppnas -krymper när tempen går ner igen -luckan stängs
Om man inte spärrar funktionen , utan låter de öppna o stänga som de vill hela den kalla årstiden med-behöver de aldrig monteras ner
catlady
28-04-2007, 18:37
Tack för svar! Har kollat willabgarden och det blir definitivt ett inköp snart. De senaste dagarna med extremvärme har varit svåra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.