Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hösthallon & Björnbärs Hjälp!
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-04-2007, 17:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Magic Sphere @ 28-04-2007, 14:15) *
          Hej!

Tänkte oxå på det, har läst det någonstans. Men hur stora hinkar har du? Och blir dina hallonskördar då?
          Jag har redan tre buskar, och enligt mannen jag köpte dem av så hette de bara hösthallon. Men nu efter att ha läst lite mer, så ser jag ju att alla hallon som mognar på hösten heter så, som grupp. Men sen har ju alla ett eget namn. Han kanske inte visste/kom ihåg vad de hette helt enkelt confused.gif

Men det jag läst om krukodling, så stod det ju oxå bara hösthallon. Så då ska väl sorten inte spela nån roll antagligen! De skrev att de inte skulle hinna mogna innan frosten, om man bodde högre upp än zon 3.
          Ja du, jag är väl inte direkt någon gröngöling när det gäller trädgårn, ocg sånt. Men dessa två växter har jag aldrig haft förr.

De flesta hinkar är vanliga 10 liters plasthinkar som jag gjort dräneringshål i, men jag har även en fd. papperskorg som är något större än de vanliga hinkarna men 10 liter räcker. (jag brukar plantera om dem på våren och då kan man dela de plantor som blivit ganska stora och så får man ännu flera plantor)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Cassandra
          Inlägg 29-04-2007, 02:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 188
          Medlem nr: 9 959

CITAT (Magic Sphere @ 28-04-2007, 14:24) *
          Hejsan!
          Jag har heller aldrig sett björnbär vilt då jag bodde uppe i Höga Kusten. Och nu bor jag i Järvsö, Hälsingland sen tre år. Har aldrig haft turen att stöta på dem här heller. Är lite av en naturfreak yes.gif som gillar att vara ute å fiska, vandra, plocka bär å så.

Är du ute till havs också? Vi mumsar vildbjörnbär tills vi storknar ute på skärgårdsöar längs kusten utanför Hälsingland och angränsande län. Så mycket bär och så få som plockar. Har frysen full sedan i somras, fortfarande!

--------------------
          Zon 4

Citera
          Magic Sphere
          Inlägg 03-05-2007, 00:48
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 9 978

CITAT (Herbert Arvidsson @ 28-04-2007, 15:54) *
          Först av allt tackar vi Åsa i Mälardalen, som är sak kunnig på trädgård och som rekommenderar Allgold Risarp och som också har erfarenhet av att odla dem i hink. Hösthallon kan man säga, när inte man vet vad man har för sort, och som vi också har träffat på, när vi besökte en växtloppis här utanför Halmstad, en man sålde hösthallon. Allgold Risarp ger bär från augusti och till frost och snö kommer. Zefa Herbsternte är en annan sort som vi också har väldigt bra erfarenhet och har blivit godkänd av oss. Det finns många olika sorters hösthallon, Diana , Boheme Carmen, men vi håller oss bara med de sorter som vi har och vill sälja. Så alltså är det inte lätt att veta vad som är härdigt där du bor,hösten måste vara lång och mild .Med vänlig hälsning Ingeborg vid datorn

Hejsan Ingeborg!
          Tack för ditt svar. Ja, då är det bara att vänta och se. Jag har ännu en gång kontaktat personen jag köpte hallonbuskarna av, men namnet på dem var bortglömt, tyvärr sad.gif Jag får hoppas att det är en bra sort för mig. Rik skörd skulle den i alla fall ge.
          Jag bor ca 6 mil från havet, bilvägen. Men fågelvägen är det mycket minder, så klimatet här påverkas av havet, det har jag sett på andra växter. Och höstarna har varit milda sen jag kom hit.
          Så jag kanske provar att gräva ner dem trots allt. Och ångrar man sig kan man väl sätta dem i hink över vintern. biggrin.gif
          Med vänlig hälsning
          Magic Sphere

Citera
          Magic Sphere
          Inlägg 03-05-2007, 00:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 9 978

CITAT (Cassandra @ 29-04-2007, 02:35) *
          Är du ute till havs också? Vi mumsar vildbjörnbär tills vi storknar ute på skärgårdsöar längs kusten utanför Hälsingland och angränsande län. Så mycket bär och så få som plockar. Har frysen full sedan i somras, fortfarande!

Hejsan Cassandra!
          Jo, det händer väl ibland att jag är ute vid havet. Fast inte så ofta som när jag bodde uppe i Höga Kusten, då var det jätteofta men dök aldrig på några björbär -cry-.gif Det skulle ha varit toppen det! För jag älskar wub.gif allt vad bär heter.

Men då får jag sondera terrängen här i Hälsingland, så kanske jag hittar lite vilda jag med, om mina buskar ger lite i år, eller inte trivs på den plats jag tänker ge dem.

Men när brukar de vara mogna då, kommer du ihåg det?
          Skulle bli väldigt glad för svar.

Med vänlig hälsning
          Magic Sphere

Citera
          Cassandra
          Inlägg 04-05-2007, 01:15
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Magic Sphere @ 03-05-2007, 01:56) *
          Men när brukar de vara mogna då, kommer du ihåg det?
          Skulle bli väldigt glad för svar.

Med vänlig hälsning
          Magic Sphere

Ifjol båtluffade och campade vi i skärgården sista veckan i juli och då var där fullt. Så jag svarar slutet av juli, månadsskiftet jul/aug, beroende på väder.

--------------------
          Zon 4

Citera
          signe
          Inlägg 04-05-2007, 15:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 5 251

Björnbär finns inte vilt i norra Sverige. Men de går bra att odla. Jag bor i zon 4 och mina har aldrig frusit bort. Däremot kan de vissa år ha svårt att hinna mogna. Det kan vara bra att ge dem en tidig start genom att ha plast över. Jag klipper bort alla gamla skott på våren när snön försvunnit (handskar, långärmat!) och därefter binder jag upp varje kvarvarande gren på klassiskt hallonhäckvis. Då blir det så mycket lättare att plocka bären på hösten. Finaste bären (och tidigast) får jag från en planta som står i växthuset men den måste man hålla efter annars kan man snart inte gå in. Annars trivs de bra mot en södervänd vägg, ett plank eller en stenmur.

Jag glömde säga att i växthuset mognar de hos mig i juli, ute i mitten på augusti.

Citera
          Cassandra
          Inlägg 04-05-2007, 23:06
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (signe @ 04-05-2007, 16:33) *
          Björnbär finns inte vilt i norra Sverige.

Det var då själva...inte längst norrut i Sverige men väl i delar av Norrland.

--------------------
          Zon 4

Citera
          Cassandra
          Inlägg 01-06-2007, 10:47
          Länk hit: #28

Medlem

Nu har jag kollat upp vad våra olika björnbärssorter heter. Förutom nämnda Thornless evergreen ( vackraste bladen!) har vi armenska björnbär och Black satin. Vilka fler sorter säljs i Sverige? Har någon sett den sibiriska björnbärsbusken här någonstans?

Vad heter Blackberry yellow på svenska, har det gula björnbäret något svenskt namn? En sådan buske har vi också. Plus tayberries. Är de senare detsamma som loganbär?

--------------------
          Zon 4

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-06-2007, 10:54
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag köpte min björnbärsbuske från bakkers förra våren, taggfri, och den har då klarat vintern här i Lycksele iaf, mitt på gräsmattan, täckt med lite löv. Den hann få två små kartar förra sommaren dessutom så i sommar hoppas vi på en liten skörd.
          Men den ska alltså klättra på nåt? Jag får nog fixa det snarast...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-06-2007, 12:06
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag har haft björnbäret Douglas som verkar vara en vanlig sort här, jag fick sällan bär eftersom björnbär inte sätter bär på årsskotten och Douglas frös i stort sett ner helt varje år och skickade upp nya skott som inte överlevde nästa vinter osv.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 04:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon