Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Agapanthus, Blomningsproblem
          flaxss
          Inlägg 01-05-2007, 12:25
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Blomstersmurfen @ 01-05-2007, 05:30) *
          Oj då!

"Den andra agapanthusen tappar alla sina blad trots att den övervintras på samma sätt, och har nu 15 cm blad ungefär. " gäller visst inte längre, drygt 30 cm när jag tittade på den nyss. Full fart, får nog flytta ut snart.

den som är vintergrön då är nog dom som bara klarar -3c -6c eller va det var dock va dom två sorterna ovanliga att hitta hos oss , men i söder läge i zon1 ute så skulle även -6c plantan klara sig . säkert du inte hittar det latinska på din ??

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 02-05-2007, 06:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Otroligt!!! Det tog 20 sek att hitta lappen! coolgleam.gif Och jag som trodde att jag aldrig skulle hitta den!

Det står faktiskt Agapanthus africanus på lappen. När jag köpte den stod den bland perennerna på Gustavshills handelsträdgård, men när jag frågade om härdigheten på sorten så flyttade de återstående plantor därifrån, och sade att den inte är härdig att stå ute på vintern. Den är ljusblå med vita inslag i blommorna, till skillnad från den andra (den som tappar bladen på vintern) som är mörkblå.

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          flaxss
          Inlägg 02-05-2007, 16:58
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Blomstersmurfen @ 02-05-2007, 07:10) *
          Otroligt!!! Det tog 20 sek att hitta lappen! coolgleam.gif Och jag som trodde att jag aldrig skulle hitta den!

Det står faktiskt Agapanthus africanus på lappen. När jag köpte den stod den bland perennerna på Gustavshills handelsträdgård, men när jag frågade om härdigheten på sorten så flyttade de återstående plantor därifrån, och sade att den inte är härdig att stå ute på vintern. Den är ljusblå med vita inslag i blommorna, till skillnad från den andra (den som tappar bladen på vintern) som är mörkblå.

nån av dom här två ?? då alltså

http://davesgarden.com/pf/go/139/
          http://davesgarden.com/pf/go/64493/

i söder i väldränerad jord och så om du kupar över ko skit på hösten sen hoppas på mycket snö så kan den nog klara sig. min är inte denna sort

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 03-05-2007, 06:08
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Ser ut att vara den första länken. Tänker inte pröva att plantera den ute. Med tanke på rapporterna att den klarar sig i California, tycker jag att det är för mycket att utsätta den för vår hemska vinter.

Däremot åker den andra ut i år. Lider av stor utrymmesbrist vintertid... Undrar om det går att dela den när jag tar ut den ur den sprängfyllda krukan? Jag hoppas på det i allafall.

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          wonderboy
          Inlägg 04-05-2007, 22:08
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 10 039

Jag tänker nog allt testa en "utomhusare" i år. Har sett lappar märkta "frilandsagapanthus" under ett par somrar hos en del plantskolor. På min fråga har dock personalen alltid sagt att det inte går utan att den skall behandlas som andra Agapanthus. Jag tänker dock göra ett försök om jag hittar någon i år.

Dock var jag precis ute och "gjorde kvällen" för mina "avhärdare". Jag noterade då att två av mina Agapanthus hade fått varsitt blomskott! Precis som andra år - antingen går de i blom innan frostrisken är över eller inte alls! Vad kan detta bero på?

--------------------

Okunnig entusiast i zon 2

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 19:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon