Hej!
Har en massa Agapanthus i olika storlekar jag odlat från knölar. Sen en flytt för 4 år sedan har de nästan inte blommat alls och om någon gör det så inträffar blomningen i maj- senast juni.
Jag planterar inte om dem i onödan, ger dem inte en massa näring.
Läste i en reklambroschyr om att man skulle vattna dem sparsamt tills dess att de visar knoppar. Hur sparsamt är det? När knopp syns skulle man försiktigt tillföra dem näring.
Jag frågade också trädgårdsmästaren på en plantskola i Skåne-Tranås, som hade fantastiska exemplar av växten till försäljning, om hur han gjorde. Han sa att det vanligaste var att man "skötte om dem för mycket". Han avrådde egentligen från att ge dem näring överhuvudtaget förrän blomningen var igång och då "aboslut inte blåkorn, hellre då en smula Chrysan".
Problemet är dock att jag fruktar att ingen knopp kommer att visa sig i år heller (förutom i en av krukorna där den första redan är på gång).
Är det vinterförvaringen (för varmt/ ljust)? För mycket vatten nu på vår-sommar? Jag brukar smyga på ett tunt lager ny jord varje vår, i den mån det går. De står ute sedan ett par dagar tillbaka, på vagn ifall frosten hotar.
Tacksam för hjälp!
--------------------
Okunnig entusiast i zon 2
|