|
|
  |
Mats Odell coh våra pengar, verklighetsfrämmande politiker ute o snurrar nu igen |
|
|
|
05-05-2007, 09:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Pirum @ 05-05-2007, 09:04)  Undrar om vi någonsin haft en impopulärare regering än nu? Vore det val idag skulle S ensamt få fler platser än de 4 borgarpartierna. Tror definitivt inte denna regering är mer impopulär än andra. Det är bara det att de som "gnäller" hörs. För övrigt vill jag påstå att det det finns en stor grupp människor som alltid gnäller, oavsett regering, och detta baserar jag bl.a på att ha besökt många fikarum inom den kommunala sektorn genom åren  Där har det gnällts ständigt och jämt och det har inte spelat den minsta roll vilken regering som suttit vid makten, det har alltid varit fel på allt. Vad man då undrar är om detta "gnäll" är baserat på kunskap och ställningstagande eller om det bara är gnäll?
Redigerat av Tezzla: 05-05-2007, 09:32
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
05-05-2007, 09:34
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Att gnälla är ofta konstruktivt och bra, även om gnället i sig inte alltid innehåller konstruktiva eller bra lösningar... Jag syftade mest på att ca 40% stödjer "alliansen" i diverse opinionsundersökningar, det är sällan S (tillsammans med stödpartier) har fått så lågt stöd. Kan inte komma på när det hände senast. Opinionssiffrorna är dessutom mycket lägre än vid riksdagsvalet. Jag tolkar detta som delvis pga Godsägar Persson, som många tyckte illa om pga hans (i deras mening) ohyfsade beteende. Många proteströster i förra årets val.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
05-05-2007, 16:17
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Även om du inte har råd att pensionsspara så är det väl inte fel att du får information om i vilka fonder man rekommenderar att satsa sina PPM-pengar i eller sin tjänstepension som de flesta arbetsgivare betalar in.
Själv är jag väldigt intresserad och informerad när det gäller att investera sina pengar väl men alla är ju inte det och vissa kan säkert ha hjälp av den här informationen.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
05-05-2007, 18:29
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Om jag ändå aldrig får råd---så vilken nytta har jag av upplysning? Blir ju bara ännu lessnare!
|
|
|
|
|
06-05-2007, 12:42
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Men tycker ni verkligen att man ska undvika all upplysning bara för att inte alla tycker att de kan tillgodogöra sig den? Hänger inte med riktigt här...varför är det fel att upplysa folk om hur de ska pensionsspara?
|
|
|
|
|
06-05-2007, 15:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
Den nyliberala ideologin förutsätter att individer gör rationella val på en fri marknad, och att alla eventuella problem löses med mera information och mindre myndighetsstyrning. Därmed är förslaget helt i linje med nuvarande regerings politik i övrigt. Om inte alla har råd att spara till pensionen, trots informationskampanjen, så ser vi fram emot en informationskampanj som ska informera alla i låglönebranschen att det finns bättre betalda jobb, för då kommer dom att vara så rationella att dom skaffar sig ett sådant. Eller hur?
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
06-05-2007, 16:00
|

Validating

|
Mmm, den osynliga handen ska guida oss rätt. Tyvärr är den inte utrustad med ögon eller öron, menmen...
Jag trodde den här historien, Teliafiaskot alltså, skulle explodera i media förresten, men det verkar finnas annat viktigt att skriva om tydligen. Manchester United hotas exempelvis av poängavdrag.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
06-05-2007, 17:58
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Magdis @ 06-05-2007, 13:42)  Men tycker ni verkligen att man ska undvika all upplysning bara för att inte alla tycker att de kan tillgodogöra sig den? Hänger inte med riktigt här...varför är det fel att upplysa folk om hur de ska pensionsspara? Därför att det är de som inte har råd att pensionsspara som får vara med och betala för informationskalaset!!!! Det kostar ju att ta fram och få ut informationen. De pengarna är vi alla med och betalar. Det finns väl bättre sätt att sätta sprätt på skattepengar?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
06-05-2007, 18:08
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Pirum @ 05-05-2007, 09:04)  Undrar om vi någonsin haft en impopulärare regering än nu? Vore det val idag skulle S ensamt få fler platser än de 4 borgarpartierna. Minnet är kort. Förra regering startade med privata kräftskivor på skattebetalarnas kostnad, och massa annat.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
06-05-2007, 18:11
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (mamamaggan @ 06-05-2007, 18:58)  Därför att det är de som inte har råd att pensionsspara som får vara med och betala för informationskalaset!!!! Det kostar ju att ta fram och få ut informationen. De pengarna är vi alla med och betalar. Det finns väl bättre sätt att sätta sprätt på skattepengar? Okej, ja då förstår jag ju lite mer om varför det blev sånt motstånd mot det. Men så är det ju med mycket annan information också...den gäller inte alla.
|
|
|
|
|
06-05-2007, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (mamamaggan @ 06-05-2007, 18:58)  Därför att det är de som inte har råd att pensionsspara som får vara med och betala för informationskalaset!!!! Det kostar ju att ta fram och få ut informationen. De pengarna är vi alla med och betalar. Det finns väl bättre sätt att sätta sprätt på skattepengar? Men om du inte har råd att pensionsspara är det ju ännu viktigare att du får information om hur du bäst ska förvalta t.ex. dina PPM-pengar. Hur låg lön du än har så går en viss del av lönen till PPM. Och de flesta arbetsgivare betalar in tjänstepension till dig och en bit av den tjänstepensionen får de flesta själva välja hur de vill placera. Ju mindre pengar du har desto viktigare att du får ut så mycket som möjligt av dem.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
06-05-2007, 18:58
|

Validating

|
CITAT (Rossi @ 06-05-2007, 19:15)  Ju mindre pengar du har desto viktigare att du får ut så mycket som möjligt av dem. Hm, ja, till viss del. Ju fattigare man är desto mindre risker har man råd att ta. Därmed får man nog rådet att satsa mer i säkra värdepapper, vilket visserligen innebär att man nog inte får så mycket, men å andra sidan inte heller riskerar att bli riktigt riktigt fattig. Dvs, som fattig kan man mer eller mindre tvingas att göra sämre val eftersom man inte har några marginaler att spela med. Det är som sagt dyrt att vara fattig. Dessutom, personer som får socialbidrag får en del spar- och investeringsmöjligheter stängda - eftersom de inte får ha sådana tillgångar. Angående regeringens impopularitet så stämmer det att förra regeringen också var impopulär, men jag tror jag släpper den diskussionen. Det är överlag enklare att vara i opposition.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
06-05-2007, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
håller inte med om att det är lättare att vara i opposition. politik handlar väldigt mycket om att ha makt att påverka. en duktig opposition kan påverka besluten eller göra så att besluten inte går att genomföra. S sitter och väntar in nästa val och ger lite löften. dessa löften är oftast vaga och väldigt oppurtuna såsom att a-kassan ska vara 80%. De är kanske nöjda med att slippa ta de beslut som alliansen genomför?
--------------------
|
|
|
|
|
06-05-2007, 22:38
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 06-05-2007, 19:15)  Men om du inte har råd att pensionsspara är det ju ännu viktigare att du får information om hur du bäst ska förvalta t.ex. dina PPM-pengar. Hur låg lön du än har så går en viss del av lönen till PPM. Och de flesta arbetsgivare betalar in tjänstepension till dig och en bit av den tjänstepensionen får de flesta själva välja hur de vill placera. Ju mindre pengar du har desto viktigare att du får ut så mycket som möjligt av dem. Jovisst men ju lägre lön ju mindre till PPM och tjänstepension och desto mindre chans att göra något bra av dem. Den som inte har råd att förlora något tar inga stor risker med de få kronor man har. Och när ska t ex en ensamstående förälder ha tid ?!!! Om man är så intresserad av sina pengar så finns det all möjlig information att tillgå idag utan att det ska behöva slösas med skattepengar till det. Sedan glömmer du alla t ex arbetslösa , sjukpensionärer m fl. De har varken det ena eller andra. För min del vore det bättre att satsa på att alla ska få det drägligt och inte att en del ska ha allt medan andra knappt har mat och husrum. Det finns ju många som tvingas leva på socialbidrag, gör något för att de slippa det. Arbete med löner som det går att leva på vore ju inte så tokigt. Det finns folk som arbetar heltid för 13.000:- före skatt på delvis obekväm arbetstid , finns säkert de som måste klara sig t o m på ännu mindre. Jobb och dräglig lön borde vara en självklarhet i ett samhälle som vårt samt att regeringen gör allt för att lösa de problemen med de resuser som finns och inte slösa på våra skattepengar på onödiga saker.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
07-05-2007, 14:09
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Om vi nu skall prata pensionsförsäkringar och orättvisor. Är det någon som undrar vad det finstila innebär när tex Alecta informerar om tjänstepension och säger "vi gör en bedömning av förväntad livslängd" ? Jo, det betyder att kvinnorna får lägre tjänstepension än männen eftersom vi lever längre! Det, mina vänner, är orättvist! Jag har haft denna fråga under luppen i flera år. Två gånger har jag skrivit till Jämo; ena gången var det Neuman, andra gången var det Winberg, och frågat om rimligheten. Vid båda tillfällena har jag fått svaret att det är under utredning. Första gången jag hörde av mig var tidigt 90-tal... Det händer inget! Det är exakt samma med privata pensionsförsäkringar, därför pensionssparar jag inte. Om maken och jag sätter in samma summa så får han ut en högre pension än jag. Sparar vi däremot i vilken annan fond som helst så får vi samma avkastning. Jag tycker det här är en viktig fråga som Mats Odell gott kunde prata mera om!!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
07-05-2007, 15:29
|

Validating

|
Det är ju lagligt att diskriminera efter kön, ålder, boende, etc, när det gäller försäkringslösningar. Jag har exempelvis betalt väsentligt högre bilförsäkring eftersom ett litet fåtal unga män kör som idioter.
Jag tycker som sagt att vi bör ha en statlig pension, lika för alla, och så bör vi sluta subventionera privata försäkringslösningar.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
07-05-2007, 21:22
|

Medlem

|
CITAT (Bee @ 07-05-2007, 15:09)  Om vi nu skall prata pensionsförsäkringar och orättvisor. Är det någon som undrar vad det finstila innebär när tex Alecta informerar om tjänstepension och säger "vi gör en bedömning av förväntad livslängd" ? Jo, det betyder att kvinnorna får lägre tjänstepension än männen eftersom vi lever längre! Det, mina vänner, är orättvist! Jag har haft denna fråga under luppen i flera år. Två gånger har jag skrivit till Jämo; ena gången var det Neuman, andra gången var det Winberg, och frågat om rimligheten. Vid båda tillfällena har jag fått svaret att det är under utredning. Första gången jag hörde av mig var tidigt 90-tal... Det händer inget! Det är exakt samma med privata pensionsförsäkringar, därför pensionssparar jag inte. Om maken och jag sätter in samma summa så får han ut en högre pension än jag. Sparar vi däremot i vilken annan fond som helst så får vi samma avkastning. Jag tycker det här är en viktig fråga som Mats Odell gott kunde prata mera om!! För några år sedan ringde jag runt till alla försäkringsbolag för att höra om dom har könsneutrala pensionsförsäkringar. Då vidade det sig att KP försäkringar hade det. Det knasiga är att det man redan har betalt in till ett bolag går inte att flytta till ett annat. Pirum, du menar inte att det är olika bilförsäkringspremie beroende på person?!  Om man är flera i familjen, har det då betydelse för premien vilkens namn försäkringen står på. Verkar helknas......
Redigerat av Sommartorparn: 07-05-2007, 21:22
--------------------
|
|
|
|
|
07-05-2007, 22:22
|
Medlem

|
" Diskrimineringen" bygger på statistik. Att vi kvinnor får lägre pension på samma insats av pengar beror just på att vi lever längre . Det är likadant när det gäller PPM . Värdet på min totala summa är obetydligt mindre än min mans men det skiljer på prognosen 3000:-/ mån i pension. Han kan få betydligt mer än mig trots att jag kanske t o m går om honom i totalt inbetald summa.
Alla försäkringar bygger på statistik. Kvinnor lever längre , alltså ska pengarna räcka längre. Det blir ju också fler kvinnor kvar som ska ha ut sina pengar och alla försäkringar bygger också på hur många som ska dela på insatta pengar.
Det är likadant med bilförsäkringar , naturligtvis. De som är under 25 år är mer inblandade i olyckor alltså högre premie . Så har det ju alltid varit.
T ex hemförsäkringenspremien beror ju på var du bor. Ett område med mycket inbrott ger högre premie.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
08-05-2007, 05:40
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Och den här typen av statistik kommer nu att ligga till grund för alla nya försäkringar som vi kommer att få. Redan nu i Juli börjar ju den nya trafikförsäkringen, nästa år kommer den obligatoriska A-kassan (den som jobbar inom ett yrke med "risk" för arbetslöshet kommer att få betala mycket). Efter att sjukhusen har privatiserats kommer det sjukförsäkringar, de kommer att bli mycket dyra för alla som har någon sjukdom.
|
|
|
|
|
08-05-2007, 07:51
|

Medlem

|
Visst, och den bakomliggande principen bakom alla dessa förändringar är att risktagandet ska flyttas nedåt i näringskedjan.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|