Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jordförbättring, lerjord
          e_sedell
          Inlägg 18-06-2003, 21:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Hur ska man förbättra en riktigt tung lerjord? Jag har funderat på organsikt material, att till och börja med täcka med gräs. Jag har upphöjda odlingsbäddar så jag tror inte fuktigheten ska bli något problem. Samtidigt som jag täcker med gräs tänkte jag tillsätta lite maskar för det är det ont om.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-06-2003, 07:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Gräs är bra -maskarna kommer nog av sig själva -Ännu bättre är Kodynga ,eller häst dito som innehåller rikligt med mullämnen.Grovt grus är en annan komponent som lerjord blir bättre av -Ta inte sandlådesand -! leran blir till cement av sådan .
          Gräv ner ovanstående och luckra jorden ,lerjord är näringsrik så den går fint att odla i när man förbättrat mullhalten laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          e_sedell
          Inlägg 20-06-2003, 15:58
          Länk hit: #3

Medlem

vad ska jag ta för sand då? ljutsand? Ännu grövre? Jag ska de till att få dit lite kodynga i höst sen tror jag blir bra...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          SannaM
          Inlägg 23-06-2003, 14:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 1 103

Jag är inte bäst i världen på lerjord eftersom jag är lyckligt försedd med sandjord idag (myror, myror, myror men lättgrävd o snäll) Har dock vuxit upp på lerjordstomt som föräldrar svurit över i alla tider... Näringsrik men TUNGGRÄVD. Gjutsand tror jag är för finkorning. Faktum är att det mesta av sand man tillsätter bara "försvinner i leran". Kompost i oändliga mängder är det enda jag sett lyckas förbättra en lerjord. Hade jag haft lerjord idag skulle jag nog testa konceptet "odla i sand" m gräsklipp o så ovanpå befintlig jord...
          Lycka till!
          SannaM

Citera
          e_sedell
          Inlägg 23-06-2003, 19:45
          Länk hit: #5

Medlem

Okej, det låter lite krångligt, men det kanske inte är. Kompost i stora mängder säger du. Det låter som om jag har mycket jobb framför mej. Men det ska nog gå =)

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 23-06-2003, 19:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Tänk på att lerjord är den mest näringsrika jorden som finns!

Bäst för att addera textur till lerjord( jag har ju också lerjord!) är hästdynga!
          Och räkna med en tre till fem år - sedan är jorden kalas.
          I helgen har jag grävt en sparrisbädd där ju jorden är hälften hälften. Tog 0-8 mm sand till jorden och det var hemskt bra det - vi vattnade efetråt och vattnet bara försvann!!!!!!

Hälsar ingrid

Citera
          e_sedell
          Inlägg 23-06-2003, 20:45
          Länk hit: #7

Medlem

Det låter bra. Altså, mycket hästdynga, kompost och lite sand. Man kanske ska börja planera för höstens underverk rolleyes.gif Men än är det tid kvar....

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Katrina
          Inlägg 23-06-2003, 21:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 44

Hästdynga, kompost, barkmull och grus - det blandar jag i min betonglera!
          Och du må tro att det växer i de rabatterna!!! biggrin.gif

--------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~
          Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-06-2003, 22:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

fast jag tycker att ko är minst lika bra laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          det beror på vad man har mest lättillgängligt.jag odlar på gammal sjöbotten blålera alltså

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ella
          Inlägg 26-06-2003, 22:55
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Jag tror att ditt eget koncept + grovt grus är det bästa om du har tid att vänta!

Jag förbättrade min lerjord genom att täcka med hemmaflisad flis! Maskarna är ena fantastiska underjordiska småfräsar! Den enda nackdelen är att det tar tid, men efter en två tre år har du en fantastisk fin lättgrävd mylla!

Jag känner mig lite som kärringen emot strömmen men det funkade ju så bra för mig så hur ska jag kunna låta bli att råda andra att göra likadant!

wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Ella

Citera
          Cilla
          Inlägg 27-06-2003, 00:00
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Sand i tung lerjord har en tendens att bli cementaktig... Blanda i grovt grus de första åren, därefter kan du använda sand.

En tung lerjord förändras inte på ett år även om man blandar i mängder av annat material. Det tar flera år för leran, humusen och övrigt man blandar i att blanda sig ordentligt och göra leran mindre kompakt.

Det är som om leran har integritet. Tar en tid för annat att komma in i den.

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-06-2003, 18:04
          Länk hit: #12

Medlem

okej, då får det bli ett långtidsprojekt =/. Men, men hoppas det blir bra tillsist.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-07-2003, 02:50
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har närapå tömt mitt lilla odlingsland som för åtta år sedan var en lerkaka. Nu behövdes jorden på andra ställen. Efter all jordförbättring med grus och oändligt många famnar löv, kompost och hästgödsel upptäckte jag hur lätt jorden blivit. Alltför lätt för fruktträd, där många vill ha ca 30% ler!

Och genast började jag tänka på hur jag skulle kunna blanda in lite ler. Av allt en jord behöver kan man göra det mesta själv och hitta det som behövs; grus, sand, humus, aska, kompost, gräsklipp etc.

Ler kan man inte tillverka själv, är betydligt svårare att köpa (köpejordar i påse har oftast ingen alls) och mycket jobbigare att gå efter (havsbotten, släpa tung ler från andra tomter...).

Hädanefter ska jag vara mycket glad för den ler jag har!

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 12-07-2003, 11:01
          Länk hit: #14

Medlem

Jag kan ju anbpassa det jag odlar också... Men fröodligng får jag nog lägga ner. I stället så funderar jag på perenn förökning.... den som lever får c =)

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 14-07-2003, 21:18
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

hur ska man förbättra jorden där man har perenner växande då? där kan man ju inte gräva på samma sätt...? unsure.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          Bettson
          Inlägg 19-07-2003, 19:42
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Ljusalfheim @ 14-07-2003, 22:18)
          hur ska man förbättra jorden där man har perenner växande då? där kan man ju inte gräva på samma sätt...? unsure.gif

Viktigt att inte tillföra nya ogräs. Annars är det ingen skillnad tar bara lite längre tid. Lägg humus och grus(inte sand) runt dina perenner så gräver maskarna åt dig.
          Har du surjordsperenner så kör direkt med torvmull.
          I övrigt är hästdynga eller annan dynga baserad på torv kanon. Låt gödseln brinna lite snabbt med hjälp av kalk och vatten. Klart på ca tre veckor. Då är de allra flesta ogräsen borta.
          Denna brunna gödsel blir som ett lager mörk papp när du lägger runt perennerna om det inte regnar extremt mycket hos dig. Fröogräs gror inte så gärna i sådant avvisande ytskikt. Fröogräs från rabatten under sticker inte heller så gärna upp. Rotogräs rår dock detta lager inte på. En positiv faktor är att man sparar på vatten. Avduntningen minskar så perennerna har gott om fukt både länge och väl när man vattnat. Det ser lite prydligt ut också.
          Hos mig har det i alla fall funkat kanon. Tillgången på hästskit är större än du tror. Åk in vid närmsta hästhage och fråga.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 21-07-2003, 19:13
          Länk hit: #17

Medlem

Det ska vara ph 5-6, då fungerar komposteringen som bäst, så kalk är inte alltid så bra...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-07-2003, 12:35
          Länk hit: #18

Medlem

Ph är ju ungefär som att blanda vattenfärger. Blått + gult = grönt.
          Vilken grön färg beror väl på hur mycket blått respektive gult man har i.
          Ogödslad torv(surt) + lagom mängd kalk (basiskt) ger ditt efterfrågade ph.
          Ju mer organiskt material (mull) desto lättare kommer förbränningen igång.
          Vill man bara jordförbättra i en perennrabatt man inte så gärna kan gräva utan man får vänta på maskarna så kan man ju välja mellan okalkad och kalkad torv beroende på vilka växter man har och vad de gillar för ph.
          Inte vet jag vad det kan bero på, kankse långvarig träning i jordblandning men hos mig får man hög ogräsdödande temperatur med kalk på torv och hästdynga inom 1-2 dygn. Beroende på yttertemperatur och fukt är det sommartid brunnet färdigt på 1-3 veckor. Det tar dock längre tid att förmultna eftersom jag är så lat (läs ont i ryggen) så att jag inte orkar röra i soppan. Eftersom det redan är så ogräsrent som det kan bli gräver jag sedan ner det hela på en gång. Det växer så det knakar.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 30-07-2003, 18:46
          Länk hit: #19

Medlem

Är hästskit surare än 5,5?!

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-07-2003, 21:28
          Länk hit: #20

Medlem

Har faktiskt ingen aning om vad hästskit har för ph. Oftast så är det mera strömedel än gödsel åtminstone om hästen är någorlunda bra skött.
          Därför är det mestadels strömedlet som avgör vilket ph det hela har.
          Spån innehåller mycket terpentin och det skall man akta sig för. Spånen tar lång tid att bryta ner. Terpentinen gillas inte av växterna heller.
          Torv.Sur och innehåller mycket mull. Bryts ned relativt fort.
          Halm: tar gärna med sig mycket ogräsfrö om man in låter det brinna ordentligt. Fördelen med halmgödsel kontra torvgödsel är att halmgödseln stimulerar microlivet i marken på ett bättre sätt. nackdelen förutom större ogräsrisk är att en viss kvävebrist kan uppstå om man gräver ned stora halmmängder. Det åtgår en viss mängd kväve för att starta nedbrytningnen av halmen som innehåller en del vedartade ämnen. Efter att nedbrytningen kommit igång så frigörs kväve ur halmgödseln. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.
          Det finns fördelar och nackdelar med allt. Visst är det skönt med lite valfrihet.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-01-2026, 05:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon