Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jordförbättring, lerjord
          Ella
          Inlägg 30-07-2003, 22:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

pH är ett mått på surhetsgraden, ju fler vätejoner ju lägre pH. Jag tycketr inte att man kan jämföra det med att blanda vattenfärger sad.gif
          Ett ämne med pH 6 har 100 ggr så mänga vätejoner som ett ämne med pH 8. Ett ämne med pH 7 har tio gånger så många "fria" vätejoner som ett ämne med pH 8.

Ph är egentligen ganska komplicerat och kanske även egentligen ganska oväsentligt för gemene man men jag kan inte låta bli att svara när jag ser rena sakfel.

Flåt...

--------------------
          Ella

Citera
          Bettson
          Inlägg 06-08-2003, 15:05
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Alldeses rätt Ella. Men jag jämför det fortfarande med att blanda vattenfärger. Det du talar om är att man mäter ph i logaritmer. Helt korrekt.
          Det jag talar om är att man blandar olika komponenter till önskad slutprodukt.Min mening med det hela är att det inte är själva ph-väret som avgör om gödseln brinner eller inte. Det handlar också om kemi där ph-värdet ingår som en del i det hela. Det är kväve i gödseln, kalk, vatten mm som startar en kemisk process. Jag är förmodligen inte så insatt som du men jag har i alla fall för mig att det är dessa tre ingredienser som omvandlas i jonform. Jag läste i årskurs åtta för länge sedan att ämnena är benägna att reagera med varandra när de är i jonform för att de har en öppen bindning. Ju fler öppna bindningar desto reaktionsbenägnare är ämnena. Calcium lär visst ha två så det är väl därför det händer saker. En annan positiv sak att starta förbränning med kalk är att calciumjonerna binder kvävejoner. Inte så mycket kväveförlust i gödseln, det är väl positivt.

Citera
          Magdalena
          Inlägg 07-08-2003, 10:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 813

Hej!
          Jag är helt ny här på kompostsidan och har följt detta inlägg med stort intresse. Har sjäkv en tomt som består av tung lerjord och ar gjort lite tafatta försök till jordförbättring. I höstas skalade jag ca 20 cm av jorden i en rabatt och ersatte med trädgårdsdjord. Det syns ingen verkan, den är lika stenhård som i fjol men det kanske tar längre tid än så?
          Jo, jag undrar om hästgödsel, där jag hämtar den består den till stor del av klippt papper ser det ut som (kanske något de har på golvet i stallet?). JAg använde sådan gödsel i grönsakslandet och det gcik bra.
          Ska jag toppa min lerrabatt med denna och torv?
          Hur bränner man hästgödsel på 3 veckor med kalk och vatten?
          Helt okunnig här.... vad gör själva brinningen eller vad det nu heter unsure.gif Binder kväve som det står ovan eller är det för att inte få för hög temperatur som skadar växterna?
          Tack för alla svar.

--------------------
          Hönan Agda

Citera
          e_sedell
          Inlägg 07-08-2003, 21:09
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Jag har kommit över lite gödsel nu, men det är kogödsel. Det är ju ingen större skilnad. Hur som hällst tänkte jag lägga ut halm i grönsakslandet och sedan gödseln över det. Kanske mad lite kalt, få c. Gör det någonting om det är råkalk eller måste det vara bränd kalk? Ehh... Är det bättre tro om jag lägger gödseln i en hög och har ut den i vår? Jag tror det är bättre, men om det inte är någon större skilnad så är det smidigare att lägga ut den på en gång...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Bettson
          Inlägg 08-08-2003, 13:14
          Länk hit: #25

Medlem

Att bränna gödseln gör jag främst för att bli av med ogräs. Att bränna gödsel med kalk gör jag i en liten "hög på tomten. Grejen med kalk är att det går så himla fort. Jag blandar vanlig trädgårdskalk malen förstås som man köper i trädgårdhandeln. Jag tar ca 1/2 - 1 liter till en kubikmeter gödsel. Kalken slår jag i en hink med vatten rör om några gånger under dagen. Försök att få så mycket som möjligt upplöst i vatten (viktigt). Sedan häller jag alltihopa över gödselhögen. Efter 1-3 dygn sommartid så är det hög värme i högen. Detta dödar ofräsfrön och gör gödseln klar för förmultning dvs färdig kompost. Låt ligga till temperaturen avtagit 1-3 veckor sommartid. Om man vill ha fin färdig kompost som näring så är det nu maskarna skall komma och jobba. Vill man bara strukturförbättra så kan man lika gärna gräva ner altsammans redan nu . Maskarna gör jobbet så småningom ialla fall.
          Vår och höst när utetemperaturen är lägre kan det vara svårare att få igång bräningen. Man kan kompensera med att öka kalkmängden något och eller röra ut kalken i varmt vatten. Ibland låter jag en mindre mängd ligga till fin "färdig kompost" som jag sparar till något speciellt. Men har man en riktig kraftig lera på tomten så går det åt hur mycket jordförbättringsmaterial som helst. Det bara försvinner ner i leran. Därför hinner jag få hem mycket större mängder material på detta sätt. Ingen vill väl ha hela tomten full av komposthögar heller. En liten hög på ca en kubikmeter kan man väl ha rum med och jag hinner bränna 5-6 stycken under en säsong. Tålamod ger resultat.
          Det fina med att man bränner med kalk är att kvävet blir kvar i gödseln och att lukten avtar så snart som temperaturen kommit igång. Hästgödsel luktar ju inte så mycket som kogödsel gör.
          Många hästägare i utkanten av tätorter, man ser vilka det är som har små hagar till sina hästar, har problem med att bli av med gödseln. Åk in och fråga så kan ni säkert med glädje få frakta bort lite. Större hästanläggningar brukar ha krav på sig att ha bortforslandet av gödseln ordnad. Men tro mig häst-skit finns det gott om i Sverige.
          Efter två år så kan jag numera hacka rabatterna utan att fundera på om man skall skaffa lite dynamit för att kunna röra om i jorden överhuvudtaget. Morötterna i trädgårdslandet blev det bara blast av första året. Andra året såg de ut som rödbetor i formen. Nu har vi normalformade morötter, härligt härligt.

Citera
          Bettson
          Inlägg 08-08-2003, 13:17
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (e_sedell @ 07-08-2003, 22:09)
          Är det bättre tro om jag lägger gödseln i en hög och har ut den i vår? Jag tror det är bättre, men om det inte är någon större skilnad så är det smidigare att lägga ut den på en gång...

Det är bättre att bränna i en hög. Ju mera kompakt högen är desto bättre blir temperaturen.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 08-08-2003, 18:31
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Okej, då ska jag göra så! Är trädgårdskalken dyr? Konsument produkter brukar ju vara svindyra, främst gödningen...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-08-2003, 09:19
          Länk hit: #28

Medlem

Kalk är inte speciellt dyrt,billage än gödsel i alla fall. Men var noga med att du får den mjölade sorten så att den löser upp sig fortare. Ös in kanterna på gödsehögen så den blir så kompakt som möjligt. Dvs allt skall bli varmt. Får du inte upp temperauren så vattna lite ifall gödseln är torr och/eller gör om proceduren med kalktillsattsen. Själv använder jag kalk i komposttunnan som kommunen hämtar. Hör och häpna ingen komposterar hushållsavfall i kvarteret. Vi är alla lite rädda för dom där fyrbenta med svans. Tyvärr så frodas flugor stora som reaplan i dessa flugresturanger. Men botemedlet är kalk. Slår man lite kalk i tunnan så minskar både lukt och flugor så det finns många användningsområden.
          Lycka till med den goa värmen

Citera
          Ella
          Inlägg 14-08-2003, 22:30
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Bettson!

Jag tycker inte att vi ska diskutera kemi här av den enda anledningen att det skulle kräva att man går igenom så mycket kemi, olika bindningar, joner gaser, temperatur... Det är så himla mycket som spelar in att det krävs nog en riktig expert på en helt annan nivå på kompostering än nägon av oss. Dessutom så bidrar et inte med något till odlingen

Däremot så tycker jag att det verkar som du har en mycket bra metod med hästgödseln och därför skulle jag vilja fråga om man kan köra din metod typ i höga plast-tvättkorgar med några hål i botten till lakvattnet. Min tomt är så pluttig att även en sån liten enkubikshög hade varit i vägen. Jag har grannarna nära så doften skulle jag behöva bli av med även om ogräset går att hantera i denna pytteträdgård.

Magdalena
          Kolla så att inte pappersremsorna har blankt tryck. De glansiga trycksakerna kan innehålla sånt som är giftigt i alla fall för maskarna kanske till och med tungmetaller. Är det bara vanliga dagstidningar så går det utmärkt att odla med det. Jag har till och med täckodlat med tidningar, naturligtvis med annat över så att de inte syntes. Det gick utmärkt det höll ett par år sen hade maskarna även grävt ner gruset som låg där för att hålla dem på plats...

--------------------
          Ella

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-08-2003, 08:21
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Är det kalken som ger den höga förbränningen?

Jag har också hög temperatur i komposterna utan att använda kalk, och det får jag både med och utan häst- eller kogödsel. Blandar jag i färskt gräs och vattnar i får jag också hög temperatur, men det tar några dagar. Lägger jag i färsk hästgödsel och vattnar får jag hastigt en hög temperatur.

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-08-2003, 09:22
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Cilla @ 15-08-2003, 09:21)
          Är det kalken som ger den höga förbränningen?

Jag har också hög temperatur i komposterna utan att använda kalk, och det får jag både med och utan häst- eller kogödsel. Blandar jag i färskt gräs och vattnar i får jag också hög temperatur, men det tar några dagar. Lägger jag i färsk hästgödsel och vattnar får jag hastigt en hög temperatur.

Kalk är bara ett sätt av många sätt. Förvarar man en tillräcklig stor gödselhög och håller lagom fuktigt så brinner gödseln av sig själv. Detsamma gör gräset i din kompost om organiska ämnen ( allt som kommer från levande materia) finns och andra komponenter som kan starta en förbränning. Jag är tydligen förbjuden att använda ordet kemi men det är fortfarande det det handlar om. Det kan vara kväve,kalk eller vatten som ju består av kväve och syre.
          Ett gammalt knep är att be gubbarna gå ut och kissa på en gräshög. Då är det kvävet i urinen som startar förbräningen om gräset är lagom fuktigt.
          Kalken är en snabb metod och när det gäller gödsel med torvströ så är en av mina avsikter med det hela att jag inte vill sänka ph med min jordförbättring, för torv är sur. Ph värdet har betydelse. Både gubben min och jag själv har gjort några riktigt rejäla misstag genom åren.(Ni skulle bara veta, efteråt skrattar man gott åt sig själv)
          Observera att jag inte är ute efter att göra en färdig kompost utan vill ha en billig strukturförbättring eftersom min lera är så tung och tomten är stor.
          Men att "så" ogräs genom strukturförbättringen avstår jag gärna ifrån.

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-08-2003, 09:37
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Ella @ 14-08-2003, 23:30)
          Däremot så tycker jag att det verkar som du har en mycket bra metod med hästgödseln och därför skulle jag vilja fråga om man kan köra din metod typ i höga plast-tvättkorgar med några hål i botten till lakvattnet. Min tomt är så pluttig att även en sån liten enkubikshög hade varit i vägen. Jag har grannarna nära så doften skulle jag behöva bli av med även om ogräset går att hantera i denna pytteträdgård.

Visst går det. Men ju större behållare desto lättre. Lagom mängd vatten och luft är också viktigt. För luftigt så kan gödsel bli torr och det brinner sämre. För fuktigt så är det för lite syre. Kan hända behöver du röra om eller lättast ösa över det hela i en annan behållare. Är lukten problem eftersom du har grannar nära så luktar olika sorters färsk gödsel i ordning så här:
          Hönsskit: Olidligt
          Svinskit: strax under olidligt
          Koskit:luktar rejält
          Hästskit: kan man stå ut med.
          Det är kvävet som luktar. Kalken neutraliserar lukten så den avtar ganska fort men inte förrän du har fått upp värmen. Min gödsel luktar blöt jord och torv efter ca tre dygn och inte speciellt mycket innan. Lycka till

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon