CITAT (Stiffe @ 30-03-2008, 22:50)

Fru Berglund, intressant det här med vatten... Du säger att ni har haft det torrt. Det har inte vi. Vi lever i ett gungfly av lervälling, och har så gjort se´n förra sommaren. Från min horisont är det tvärtom - rosor hatar vatten. Jag gör högre och högre upphöjda bäddar till rosorna, och bäddarna består till 50% av sand för dräneringens skull. Jag gräver diken runt omkring och kors och tvärs igenom trädgården för att avvattna och dränera undan mesta möjliga vattenmängd. Fortsätter det att regna så får jag nog börja bygga en ark, och kanske plantera en näckros eller två

!
/Stefan
Mitt inlägg var från maj förra året, efter det regnade det hela sommaren. Men det är samma sak i år. I höstas regnade det knappt något här och förutom fukten efter snön som kom för några veckor sen som nu har smält bort så är det torrt i rabatterna här.
Ja, dränering är viktigt. Rosor älskar vatten men inte stående vatten. Inte många växter gillar stående vatten, då ruttnar de eller fryser ihjäl på vintern. Fukt är dock bra.
En ark låter trevligt