Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Döda rosor?, Totaldöd av rosor
          renate
          Inlägg 26-05-2007, 19:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Alla mina rosor klarade vintern,utom Boule de Neige trodde jag, klippte ner den helt och idag såg jag att det kom nyar skott ner ifrån,såååååååå glad jag blev för den rosen vill jag inte vara utan.Den fryser ner mycket varje vinter men inte som i år, jag hade inte kupat och täckt den.Några minirosor är död men de ersätter jag med nya,billiga.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          aj62
          Inlägg 29-03-2008, 12:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 10 085

Det blev så att en av Erotica rosorna överlevde, de 2 andra dog tillsammans med alla 3 Gripsholm. Därför får det bli ettt nyinköp i år, men vet inte om jag vågar med samma sorter. Det vill jag dosk helst för de var så otroligt fina.

Citera
          Bassam
          Inlägg 30-03-2008, 01:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker att säga, att rosorna vakna tidigt om dem fick varm klimaten och det är risken för att komma kyla igen och attackera dem.
          Lycka till, H: Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-03-2008, 01:43
          Länk hit: #24

Gäster

alla mina rosor lever och ser friska ut ,, lite bruna blad bara . men inte frusit ner än .

Citera
          renate
          Inlägg 30-03-2008, 16:45
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Oj en fjolårstråd.denna vinter var snällare,min Boule de neige som frusit ner helt vintern 2007 ser frisk ut i år,jag kupade upp jord kring rötterna i höstas.Jag har inte kollat så noga nu efter påskens köldknäpp men jag tror alla har klarat sig.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Stiffe
          Inlägg 30-03-2008, 21:50
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Värst vad ni är tidigt ute. vintern har ju precis släppt (igår!). Än ligger det lite snö här och där. Innan vintern kom förra veckan så var det mesta på G. Ni vet - allt ifrån små knoppar till halvutslagna blad, beroende på växt/ros. Nu är det bara att invänta skaderapporterna, men minst en månad till får man vänta innan det går att avgöra vad vinterns fula eftersläng ställde till med. (Det borde vara rött kort på livstid för sån´t, men jag är väl en av de få som helt egoistiskt ser fram emot att växthuseffekten ska leta sig hit devil.gif ).

Fru Berglund, intressant det här med vatten... Du säger att ni har haft det torrt. Det har inte vi. Vi lever i ett gungfly av lervälling, och har så gjort se´n förra sommaren. Från min horisont är det tvärtom - rosor hatar vatten. Jag gör högre och högre upphöjda bäddar till rosorna, och bäddarna består till 50% av sand för dräneringens skull. Jag gräver diken runt omkring och kors och tvärs igenom trädgården för att avvattna och dränera undan mesta möjliga vattenmängd. Fortsätter det att regna så får jag nog börja bygga en ark, och kanske plantera en näckros eller två duh.gif !
          /Stefan

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-04-2008, 20:26
          Länk hit: #27

Gäster

hos mig i dag full sol och i skuggan +13c och i solen upp till +20c nog är det inte vinter här hos mig .

Citera
          fruberglund
          Inlägg 01-04-2008, 21:02
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Stiffe @ 30-03-2008, 22:50) *
          Fru Berglund, intressant det här med vatten... Du säger att ni har haft det torrt. Det har inte vi. Vi lever i ett gungfly av lervälling, och har så gjort se´n förra sommaren. Från min horisont är det tvärtom - rosor hatar vatten. Jag gör högre och högre upphöjda bäddar till rosorna, och bäddarna består till 50% av sand för dräneringens skull. Jag gräver diken runt omkring och kors och tvärs igenom trädgården för att avvattna och dränera undan mesta möjliga vattenmängd. Fortsätter det att regna så får jag nog börja bygga en ark, och kanske plantera en näckros eller två duh.gif !
          /Stefan

Mitt inlägg var från maj förra året, efter det regnade det hela sommaren. Men det är samma sak i år. I höstas regnade det knappt något här och förutom fukten efter snön som kom för några veckor sen som nu har smält bort så är det torrt i rabatterna här.

Ja, dränering är viktigt. Rosor älskar vatten men inte stående vatten. Inte många växter gillar stående vatten, då ruttnar de eller fryser ihjäl på vintern. Fukt är dock bra.

En ark låter trevligt tummenupp.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Stiffe
          Inlägg 05-04-2008, 19:56
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Ooups. slap.gif Jaha, så kan det gå efter några timmars sen kvällssurf... /S

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-11-2025, 00:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon