Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver man kompostkvarn?, För och emot, alternativ, köpa eller hyra?
          Tullia
          Inlägg 02-05-2007, 15:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 942

Är lite sugen på kompostkvarn.

Har en stor gammal komposthög i trädgården, men de gamla ägarna verkar ha slängt nästan allt (!) i denna. Allt plastmaterial är inte det värsta. Funderar på om det kan finnas mer "farliga" saker där också. I vilket fall har jag börjat på ny kula. Det enda som jag har en hel del av är ris och grenar, och det tar ju tid för dem att förmultna... Jag letar desperat i trädgården efter lite "naturlig" jord att varva i varmkomposten så att den ska trivas bättre. Är kanske bara otålig. (Har bara komposterat i några veckor....)

Får kanske köpa lite spån eller annat som ni har tipsat om här i olika frågor.

Nu till min efterlysning om tankar om kompostkvarn. Med tanke på allt som ska köpas till ett nytt hus kanske jag ska vänta?

Hur tänker ni?

Hur gör ni?

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 02-05-2007, 15:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Vänta!!!
          Du har ju säkert en massa plantor du måste(!) köpa osv.

En kompostkvarn för ett oherrans liv och man använder den ganska sällan. Hyr, eller gå ihop med grannar om en.
          Vänta i alla fall några år och känn om du vill ha.
          Du kan köpa mycket spån på Granngårn för vad en kompostkvarn kostar, om det är kompostströ du är ute efter..

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          olgak
          Inlägg 02-05-2007, 15:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag har inte så bra erfarenhet av kompostkvarn. Vi har en här (bostadsrättsförening) och den har inte varit så effektiv. Dvs man får hålla på väldigt länge, för en ganska liten rishög, och det har fastnat mycket i maskinen när färska grenar "klibbat" ihop och så går säkringen osv. Men det finns säkert andra med bättre erfarenheter! Och visst är det frestande att slippa bränna eller köra bort allt ris som blir.

Håller med Eva i Västerås. Vänta ett tag och se. Kompostera annat material du har, köp strö eller se om du kan få gammalt hö från någon bonde om du har såna känningar, det kan man också varva med i komposten.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          Tullia
          Inlägg 02-05-2007, 16:28
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för era tankar!

Jag väntar nog. Verkar klokast. Har någon tankar om vad man ska göra av alla grenar ock ris då? Känns onödigt att elda upp något som jag vill ha tillbaka till jorden. Bryta och trampa ner så gott jag kan och bara låta det ta tid (i en stoooor ny hög)?

Citera
          olgak
          Inlägg 02-05-2007, 16:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Hm, jag skulle nog hellre elda upp det. Lite ris och grenar använder ju vissa för att grunda komposten med, så att det är luftigt i botten, men resten... Men man kan lägga askan i komposten! (Läste här någon gång att det kan bli frätande att strö aska direkt på sina rabatter.) Så då tar man det ju tillvara på så sätt.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          Tullia
          Inlägg 02-05-2007, 17:22
          Länk hit: #6

Medlem

Får kanske bli en brasa så småningom i alla fall... g.gif

Citera
          Tullia
          Inlägg 02-05-2007, 20:34
          Länk hit: #7

Medlem

Eller vänta...

Jag sparar alla stora grenar till kojbygge. Då gör de ju också nytta i trädgården! tummenupp.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-05-2007, 20:47
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Klipp mindre grenar och ris i ca 10 cm bitar så bryts de snabbt ner i en bra kompost. Lite grövre grenar blir en perfekt botten i en ny kompost.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 02-05-2007, 20:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Har förståelse för att en kompostkvarn inte är något av det första man köper men nog tycker jag att det är en bra investering och mina erfarenheter av dem - vi är inne på den andra, är goda.

ingrid

Citera
          Gurkan
          Inlägg 02-05-2007, 21:35
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Jag gör som Fenja, klipper några extra gånger i det tunna riset med sekatör eller häcksax (en del kör över riset med gräsklipparen) och blandar i komposten. Grövre pinnar eldar jag med (i kaminen eller grillen).

Kommer definitivt att skaffa en bra kvarn till nästa trädgård som lär ge betydligt mer ris än där jag bor nu.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Tullia
          Inlägg 03-05-2007, 08:25
          Länk hit: #11

Medlem

Ok, tror att jag vet hur jag gör.

Det allra grövsta (inte mycket) får bli ved. Sedan blir det till kojbygge. Därefter trampar och bryter jag. Det som funkar att köras över med gräsklippare får processas den vägen. Nästa säsong gör jag ett nytt övervägande om kompostkvarn. Blir jag desperat innan dess så får jag elda.

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 03-05-2007, 09:32
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

Jag har köpt en kompostkvarn i år (att jag inte har gjort det tidigare)
          Hittade en ny modell som inte dånar eller skvätter
          Ett bättre köp är svårt att hitta tummenupp.gif

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          ktw
          Inlägg 03-05-2007, 18:59
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 10 154

Hej allihop, jag är helt färsk här => alien.gif.

Ewa, kan du avslöja vilken modell du har köpt som inte dånar eller skvätter???

Har nämligen en sådan som dånar och skvätter (med knivar, där det alltid fastnar och man får hålla på och skruva av den där jämrans kåpan under längre tid än man tillverkar flis) som jag skulle vilja byta ut...

--------------------
          ... Kjell zon 2-3 (tror jag)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 03-05-2007, 20:18
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (ktw @ 03-05-2007, 19:59) *
          Har nämligen en sådan som dånar och skvätter (med knivar, där det alltid fastnar och man får hålla på och skruva av den där jämrans kåpan under längre tid än man tillverkar flis) som jag skulle vilja byta ut...

Svar från en annan Eva... flirting.gif

Känner igen mig precis! Jag har visserligen använt min under många år, men denna vår fick jag nog.
          Köpte en Bosch med "fräsvals" ( AXT 2200 HP) på Mässan och har nu provkört den. Vilken skillnad! Tyst, man behöver inte öronskydd, lugn och fin, den matar in själv, så medans den tuggar på kan man plocka ihop nästa "knippe". Den kostade betydligt mer (3744kr) än den gamla men jag känner att det är det värt. Skulle något fastna (har inte hänt än) så kör man bara valsen baklänges. Inget mer öppnande på kåpan alltså.
          tummenupp.gif

Citera
          evely
          Inlägg 03-05-2007, 21:57
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

Ett gammalt knep som jag har hört om, men dock inte använt; Är att gräva en grop och sen lägga grenarna där ngt år. Efter ett år tror jag det var så ska de ha börjat brytas ner och blitt lättare att bryta. Gissningsvi så vågar jag nog påstå att det inte verkar vara en så bra ide om man har ren sandjord men i lera skulle det ju kunna funka.

Finns det någon här som har gjort så? Erfarenheter!

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 04-05-2007, 06:31
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 03-05-2007, 21:18) *
          Svar från en annan Eva... flirting.gif

Känner igen mig precis! Jag har visserligen använt min under många år, men denna vår fick jag nog.
          Köpte en Bosch med "fräsvals" ( AXT 2200 HP) på Mässan och har nu provkört den. Vilken skillnad! Tyst, man behöver inte öronskydd, lugn och fin, den matar in själv, så medans den tuggar på kan man plocka ihop nästa "knippe". Den kostade betydligt mer (3744kr) än den gamla men jag känner att det är det värt. Skulle något fastna (har inte hänt än) så kör man bara valsen baklänges. Inget mer öppnande på kåpan alltså.
          tummenupp.gif

andra Ewa

min är nog en modell mindre Bosch AXT 1600 HP

har haft den en månad och underbart att slippa klippa allt

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          ktw
          Inlägg 04-05-2007, 17:10
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 10 154

Tack Eva och Ewa!

Jag har sneglat på 2200 HP och tyckt att den verkar bra. Men ack! så dyr...
          Som jag förstått det så har 2200 valsfunktion medan 1600 har spiralkniv.

Matar 1600 också själv?

Blir fliset grovt eller fint (båda modellerna)?
          Då resultatet mest kommer användas som "uppsugare" i hushållskomposten spelar det ingen större roll, men om jag får för mig att använda det som gångmaterial någonstans är det en gnutta intressant smile.gif

Råvara finns det VÄLDIGT gott om...

--------------------
          ... Kjell zon 2-3 (tror jag)

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 04-05-2007, 18:06
          Länk hit: #18

Medlem

1600 fungerar på samma sätt, sen beror det väl på hur tjockt materal man stoppar i. Jag gav 1995 kr

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          Dealer
          Inlägg 04-05-2007, 19:00
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 153
          Medlem nr: 9 268

Det är nog så att man inte ska vara snål (som jag) thumbdown.gif . Jag köpte en "billig" kompostkvarn för jag trodde jag behöved en sådan. Den har jag använt en gång. Efter att fått skruva isär var femte minut för att rensa har den stått -cry-.gif . Den har knivar som skär men en vals som tuggar är säkert mycket bättre tummenupp.gif . För mig hade det varit billigare och elda upp riset och köpa bark/spån.

Min "kvarn" heter Alko men har ingenting med mitt tillstånd att göra yahoo.gif

--------------------
          zon 3-4
          Gutta cavat lapidem, non vi sed saepe cadendo

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 04-05-2007, 19:36
          Länk hit: #20

Gäster

CITAT (ktw @ 04-05-2007, 18:10) *
          Jag har sneglat på 2200 HP och tyckt att den verkar bra. Men ack! så dyr...
          Som jag förstått det så har 2200 valsfunktion medan 1600 har spiralkniv.

Blir fliset grovt eller fint (båda modellerna)?
          Då resultatet mest kommer användas som "uppsugare" i hushållskomposten spelar det ingen större roll, men om jag får för mig att använda det som gångmaterial någonstans är det en gnutta intressant smile.gif

Du har rätt i att de båda modellerna har olika "skärteknik" den billigare har " Spiralknivvals" och den dyrare (som jag har nu) har "fräsvals". Enligt broshyren jag läste blir matrialet mer finfördelat i fräsvals-modellen, grenarna liksom krossas. det blir något grövre än jag fick förut med min gamla kvarn med knivskiva. Jag blev mycket imponerad på mässan när försäljaren utanvidare stoppade ner ett kvastskaft i kvarnen och den tuggades till flis ....
          Bosch hemsida kan man jämföra dem.
          Betydligt dyrare var min, så man får väl fundera vilka behov man har. Jag vet att jag kommer att använda min jättemycket och ofta har lite grövre grenar så jag valde denna trots priset...

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 18:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon