|
Du kan låta växter göra jobbet i år där du vill plantera nästa år också. Men mullämnen från ko, häst eller annat och lövkompost lär behövas, det kan man gräva ned på hösten. Grus gör också susen i en lerjord, men som sagt det är för det mesta höstjobb det med. En lerjord låter sig inte flirtas med på bara ett år, det tar tid innan den vill blanda sig riktigt men när den gör det är den näringsrik och fuktighetshållande så att man kan slå växtrekord i den. (Har man grävt i morän älskar man också de styvaste lerjordar!)
På mina styvaste lerställen gräver jag ned obrunnen kompost, löv och ködsel på hösten och så mycket grus som jag orkar. Sedan sätter jag potatis, också där jag sedan ska odla blommor. Jordytan täcker jag med gräs, halm eller annat som sedan myllas ned på hösten. Bökandet med jorden och blasten som kommer "gratis" och kan myllas ned på plats är bekvämt, tycker jag.
På mindre styva, inte så packade ställen har jag sått gröngödslingsfrö, finns att köpa färdig bra blandning i trädgårdshandeln. Bra att mylla ned på hösten och gör jorden bättre nästa år.
En lerjord måste täckas, skuggas för att inte torka ihop, så satsa på att odla tuffingar de första åren och täck med mängder av löv, gräs eller annat som du har till hands så slipper du vattna på betong under sommaren.
--------------------
|