Pesco
Efter 4 år är marken fortfarande stenhård. Gav bort en planta till grannen och den blev genast 3 ggr så stor. De har iofs jordförbättrat årligen i 20 år, men ändå.

Tänkte köpa jord till gräsmattan om nåt år. Frågan är om man kan lägga på ett fett lager i rabatterna? En Bauhaus påse hit el dit är att pissa i oceanen.

Klarar de av att växa igenom 5 cm extra? Eller 1 dm?

Kanske måste man stacha och lägga på pö om pö en hel säsong?

Som sagt är det fin lera. Torv och sandblandning eller ska man ha nåt annat också, nån grövre partikel för att det inte ska bli cement?
Fenja
Perenner växer utan problem genom 10 cm som du lägger på om våren. Styv lerjord behöver massor av mullämne (torv, gräsklipp, sönderklippta höstlöv, halvbrunnen kompost, häst- eller kogödsel) grus är ofta bättre än sand.
Mvh
Fenja
Eva i Västerås
Inte torv där du har fuktigt bara. Det binder fukten ännu mer!

Där är bark (grov eller mull) och grov sand/grus bättre.
Eva i Höga
Försök att täcka dina rabatter med gräsklipp. Jag har också styv lera på vissa ställen och där täcker jag rejält med gräsklipp på hösten. Har gjort detta under några år och det har gjort susen.
Eva 33c
CITAT (Pesco @ 03-05-2007, 21:42) *
Tänkte köpa jord till gräsmattan om nåt år. Frågan är om man kan lägga på ett fett lager i rabatterna? En Bauhaus påse hit el dit är att pissa i oceanen.

Tänkte bara säga att om man beställer "gräsmattejord" hos "min" jordleverantör så får jag en ganska lerig jord. Kanske inte vad du vill ha till dina rabatter? Jag brukar med några års mellanrum köpa ett lass av lite finare jord som man har mullberikat. Den använder jag som stomme i nya rabatter. Sedan får man ju jordförbättra kontinuerligt på olika sätt. Som flera av de andra här gett förslag på.
Pesco
Nä precis, i början köpte jag planteringsjord, men sen barkmull eller till och med täckbark. - Brukar sno grus på gatan på våren.
- Lägger gräsklipp (fast det gillar ju sniglarna).
- Komposterar (mat) själv, fast det blir så lite.
- Hela trädgårdens löv brukar jag täcka med på hösten.

Jag har aldrig arbetat ned det, det fixar maskarna. Allt ogräs har jag kört iväg till tipp (mest kirs och maskros).

Nu växer det men det är fortfarande lite tanigt.
Fenja
Naturgödsel, ko- eller hästgödsel kanske du kan hämta hos en bonde i närheten? Lägg på 5 cm och ytluckra ner bara så pass att det inte bränner växterna så får du fart på växtligheten!
Mvh
Fenja
Cilla
Du kan låta växter göra jobbet i år där du vill plantera nästa år också. Men mullämnen från ko, häst eller annat och lövkompost lär behövas, det kan man gräva ned på hösten. Grus gör också susen i en lerjord, men som sagt det är för det mesta höstjobb det med. En lerjord låter sig inte flirtas med på bara ett år, det tar tid innan den vill blanda sig riktigt men när den gör det är den näringsrik och fuktighetshållande så att man kan slå växtrekord i den. (Har man grävt i morän älskar man också de styvaste lerjordar!)

På mina styvaste lerställen gräver jag ned obrunnen kompost, löv och ködsel på hösten och så mycket grus som jag orkar. Sedan sätter jag potatis, också där jag sedan ska odla blommor. Jordytan täcker jag med gräs, halm eller annat som sedan myllas ned på hösten. Bökandet med jorden och blasten som kommer "gratis" och kan myllas ned på plats är bekvämt, tycker jag.

På mindre styva, inte så packade ställen har jag sått gröngödslingsfrö, finns att köpa färdig bra blandning i trädgårdshandeln. Bra att mylla ned på hösten och gör jorden bättre nästa år.

En lerjord måste täckas, skuggas för att inte torka ihop, så satsa på att odla tuffingar de första åren och täck med mängder av löv, gräs eller annat som du har till hands så slipper du vattna på betong under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon