Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Babbeltråd: Jag erkänner!, Växtliga erkännanden :)
          Cassiopeia
          Inlägg 07-05-2007, 16:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

En lite kul babbeltråd med temat "Jag erkänner", hänger ni på?
          Det kan vara erkännanden om vad som helst som har med trädgård och växter att göra.

Jag börjar själv. biggrin.gif

Jag erkänner:

- jag tycker inte om pelargoner. och förstår inte att de är så poppis.

- när jag var tonåring så höll jag på att plantera om växter när jorden tog slut, jag lämnade några växter (bl.a. en yucca-palm minns jag) liggande i bara rotklumparna i flera veckor... i ett växthus... mitt i sommaren... Inte alla som lyckas ha död på en yucca-palm i alla fall. giggle.gif

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Malvia
          Inlägg 07-05-2007, 16:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

OK

Jag erkänner att jag:

Varit för energisk och klippt äppelträden ordentligt tidigare år!

Misskött hallonlandet och bärbuskarna.

Låtit Vallörten sprida sig hejdlöst.

Är dålig på ogräsbekämpning.

Köpt perenner från Odla utan att haft plats, satt dem i pallkragar där de frusit bort under vintern!
          no.gif

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Ammoura
          Inlägg 07-05-2007, 16:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

- att jag köpt så mycket växter den här månaden att vi får ställa av bilen bara för att få tillbaka på bilskatten så vi har råd med mat.. Tur det går att köpa EU-moped på avbetalning.... blush.gif

Citera
          Pian
          Inlägg 07-05-2007, 16:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 9 109

Köpte sticklingar på Odla, glömde att ta in dom andra natten och dom tvärdog -cry-.gif slap.gif

Citera
          noora
          Inlägg 07-05-2007, 16:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag erkänner att jag köper fler fröer än vad jag hinner så rolleyes.gif
          Och att jag är urusel på att vattna krukväxter. Jag har haft ihjäl massor med krukväxter som jag har fått i present bara för att de inte tålde att torka ut.
          Jag erkänner även att jag har försökt att med flit "glömma bort" en ampellilja så att den skulle dö, eftersom jag har så svårt för att slänga levande växter. I sista stund blev den räddad av en kompis som förbarmade sig över den och tog hem den. På nåt vis fick jag kvar en kruka med en liten stickling, den har väl c:a ett grönt blad kvar nu...

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          cecland
          Inlägg 07-05-2007, 17:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 9 932

CITAT
          Jag erkänner även att jag har försökt att med flit "glömma bort" en ampellilja så att den skulle dö, eftersom jag har så svårt för att slänga levande växter.

Jag erkänner att jag har ställt en ganska stor rotad kalanchoe-stickling i mitt badrum utan fönster, för att se hur lång tid det tar innan den dör, och för att jag har alldeles för många och precis som noora har jag också svårt för att slänga växter.

Har också läst fel på perenners info i vilket läge de trivs, köpt och planterat dom alldeles fel... köper också ibland med flit växter som trivs bäst i solen, för att jag vill ha dom, fast jag har bara halvskugga. slap.gif

Jag förstår inte heller varför pelargoner är så poppis.

--------------------
          Cecilia i Karlstad, zon 3
          Odlar på skuggig österbalkong

Citera
          vickeva
          Inlägg 07-05-2007, 18:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

Jag erkänner att jag bara gillar en del trädgårdsarbete, dvs planering och inköp och plantering... sedan skulle jag vilja ha en trädgårdsmästare till det andra..

--------------------

Citera
          marskattan
          Inlägg 07-05-2007, 18:29
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 6 987

Jag erkänner att jag:

- är totalt irisgalen! Vill ha alla sorter som finns (nästan) och kan inte behärska mig när jag hittar några.

- har alldeles för många frön som jag möjligtvis hinner så men aldrig ta hand om sen

- älskar att driva upp nya annorlunda sorter men tappar intesset när jag väl fått dom att växa upp lite, så jag har inga vuxna plantor

- är totalt värdelös på att beräkna utrymmet på vår tomt. Jag har så mycket växter så jag behöver minst båda grannars trädgård oxå. Förutom det jag har hemma, i växthuset, i "barnkammaren" i hallen, de 2 "barnkammrarna" i garaget har jag nämligen även ca 200 kvm trädgårdsland hos mina föräldrar blush.gif blush.gif blush.gif

--------------------
          Agge/
          Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 07-05-2007, 18:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 429

Ok, få se...

*Jag sår alldeles för mycket, jag har ingen aning om var jag ska göra av allt... Jag lär mig aldrig att begränsa mig... Men det vet jag att jag inte är ensam om här... naughty.gif

*Tycker inte om tulpaner, de är väl ok, det lilla taget de blommar, sen åker de bort... det ser så skräpigt ut... ÄNDÅ köper jag några lökar varje höst...

--------------------
          Lever mitt trädgårdsliv i zon 1

Min trädgårdsblogg!

Citera
          Gloriana
          Inlägg 07-05-2007, 20:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

-Begonior är hur fula som helst. Vem vill ha dem?

-Jag har vid flera tillfällen beställt frö utan att kolla upp dem och det visade sig vara.....ogräs. Senast Geranium sibirica....Jag tänkte tjoho, en geranium är aldrig fel. Vissa är fel - jättefel.

-Jag, som aldrig skulle gilla pelargoner, falller som en fura för fina pelargonblad och fina blommor som inte är för grilliga färger på (om bladen är superfina kan jag stå ut med grilliga färger). Nu har jag säkert en 10 sorter.

-Jag planterar växter där de ska trivas och det gör de för det mesta. Men min jord ändras liksom, alldeles av sig själv och genom ett trollslag, så att den ska passa just de växter jag vill plantera.....om ni förstår vad jag menar. Fast det går bra för det mesta.

-Jag vare sig gödslar eller mulchar jorden i tillräckligt utsträckning. Komposten räcker aldrig för jag komposterar inte ogräs - jag behöver ju inte sprida det eländet mer.

-Jag skolar bara så mycket jag själv och ev vänner vill ha av frösådder. Resten slänger jag! Har för mycket plantor varenda höst ändå.

-Mossa i gräsmattan - jadå. Med 6000 kvm gräsmatta är en inte så kinkig.

-Jag ger bort mitt överflöd. Förr sålde jag mycket på växtmarknad men nu hinner jag inte med det. Om någon vill ha det jag har över slipper jag ju slänga!

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          Ciczi
          Inlägg 07-05-2007, 20:48
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag erkänner att jag:

* har dille på hibiskusar wub.gif
          * planterat tulpaner i lökkorg, fast de inte tycker om det.
          * slänger aldrig en växt förrän den är totalt stendöd... Hoppet är ju det som överger en sist... biggrin.gif
          * har kommit hem med flera kassar med blomsterlök och fått kommentaren av sambon, vad mycket mat du handlat (bara för att man transporterat dem i ica-kassar...)
          * att jag har krig med rotskott från syrenerna varje vår, jag sliter upp skiten med händerna, det är bra när man är förb... laugh.gif

Nu vill jag inte erkänna mer tongue.gif laugh.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          catlady
          Inlägg 07-05-2007, 21:03
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Jag erkänner:

- Att jag inte kan ett dyft om att sköta en trädgård, och att jag därmed inte bara blundar utan klämmer ihop ögonen hårt hårt inför faktumet att detta kan bli lite problematiskt eftersom jag just köpt en tomt på 8000 kvm....

- Att jag inte heller tycker om pelargoner!

- Att jag säkert inte gräver tillräckligt djupa och stora gropar, och inte använder tillräckligt med planteringsjord när jag sätter mina nya alster.

- Att jag redan börjat bara sucka och peta bort mördarsniglarna när jag hittar dem i hopp om att ölfällorna tar dem, istället för att hysteriskt jaga dem med sax varje kväll.

- Att jag redan gjort illa ryggen ordentligt två gånger på bara en månad med mitt energiska grävande i lerjorden- och att jag tydligen inte lär mig...

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          ott
          Inlägg 07-05-2007, 21:09
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 9 764

Jag erkänner;

- att jag skaffar fler växter än vad jag nog egentligen behärskar. Iom att jag varken har mycket tid, är hemma mycket, eller kan tillräckligt om alla sorter så får dom nog lida lite ibland... blush.gif

- att jag ofta bara köper en växt för att den är så fin, och utan att ha nån aning om skötselråd eller sort, och går på känsla vilket inte alltid går så bra som jag hoppats... slap.gif

- att jag är värdelös på ampelliljor... känns tungt iom att alla säger att dom är så jää**a lättskötta o ändå får jag dom inte att bli sådär härligt stora och maffiga med massa hängande skott..

- att jag har dåligt tålamod vad gäller sådd. Frön som är för sega på att gro åker ofta ut i trädgårn... sad.gif

osså erkänner jag att jag tycker denna tråd var en av de festligaste här på odla! biggrin.gif

--------------------
          ~.~*~.~ *~.~*~.~*~.~ *~.~*~.~*~.~ *~.~*~.~*~.~ *~.~*~.~*~.~

Citera
          Betty
          Inlägg 07-05-2007, 22:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag erkänner... att jag skördade en massa frön förra hösten och sen glömde jag bort att skicka in dem till STAs frölista. De ligger fortfarande kvar i sina kaffefilter, mer och mindre rensade. whist.gif

Jag erkänner... att jag idag har köpt ett par pelargoner till, trots att jag dyrt och heligt lovat mig själv att jag inte ska börja samla. Jag har nu 24 olika namnsorter och en hel drös krukade sticklingar... blush.gif

Jag erkänner... att jag inte kan låta bli att köpa en massa växter oavsett om jag vet var jag ska ha dem eller inte. Min lilla radhusträdgård kommer att inom några få år att se ut som en överfull djungel när alla rosbuskar och perenner nått sina slutliga storlekar... crazy.gif

Jag erkänner... att jag inte kan låta bli att köpa träd, har nu 11 stycken och väntar hem det 12:e endera dan... samtidigt slänger jag lystna blickar efter några sorter till som jag ännu inte har... slap.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Tobb
          Inlägg 07-05-2007, 22:26
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Hmm, vad ska jag ta och erkänna då? shy.gif

- Gillar inte alls de klassiska pelargonerna eller deras lukt.
          -Lukten på kiviplantan vi har är äcklig.
          -Brukar glömma att vattna de växter i mitt fönster.
          -Har haft död på mins en kaktus shy.gif
          -Haft död på alla mina litchi-plantor sad.gif

Och sånt jag inte pratar om här dunno.gif

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Tezzla
          Inlägg 08-05-2007, 07:04
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag erkänner....

... att jag tycker Hortensia är en ful växt och att Hosta/Funkia är menlösa och tråkiga. Erkänner också att jag slitit upp min vintergröna som växer så det knakar bara för att jag tycker den är... trist. coolgleam.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 08-05-2007, 07:16
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Jag erkänner...

Att jag köpt på mig alldeles för många växter i år. Trots att jag har haft 3 veckors semester och grävt från morgon till kväll, så har jag massor kvar som jag inte hunnit få i jorden. Skall bli riktigt skönt att gå till jobbet igen och få vila kroppen...

Att jag hatar sorkar!

Att jag inte lyckas få fart på clematisarna här hos mig. Rosorna däremot stormtrivs!

Att jag blivit fast i rosträsket.

Att jag inte orkat/hunnit ta tag i maskrosorna, fast de står i full blom.

Att jag börjar bli ganska asocial, för jag har inte tid att åka hemifrån för att träffa mina vänner, jag måste få ner växterna istället... blush.gif

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          Åsa E
          Inlägg 08-05-2007, 07:43
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Jag erkänner...

att jag surfar på Odla på arbetstid (säg inget till min chef!)

att jag har dödat ett plommonträd genom stympning crying.gif

att jag har skrutit här på Odla att jag lyckades få ett rotskott från Robinia att ta sig. Men det visade sig att det var en ask!

att jag slänger in pinnar och stenar och snäckor på grannens sida av häcken, det märker hon inte ändå... naughty.gif

att jag gräver alldeles för små planteringsgropar för att jag är lat!

Citera
          Bee
          Inlägg 08-05-2007, 08:21
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

En sån underbar tråd! Så trösterik!

JAg erkänner:

- att jag efter flera år av trädgårdsointresse har lyckats ta mig över tröskeln till intresse igen.

- att jag krampaktigt håller fast vid att trädgård är kul så att intresset inte dalar.

- att jag alltid gillat pelargoner men inte klarat av att sköta dom på sensommaren.

- att jag brukar sätta ut plantor i kölden för att dö i stället för att kasta dom direkt när jag inte vill ha dom längre.

- att jag (också) surfar på Odla på arbetstid

- att jag fullständigt s****r i att det gröna på marken inte bara består av grässtrån

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Lemonne
          Inlägg 08-05-2007, 09:04
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Hahaha vilken underbar tråd!!

Jag erkänner:

- att jag hela vinterhalvåret är riktigt ointresserad av mina växter som övervintrar på den inglasade balkongen... ända tills våren kommer igen. Noll trädgårdsintresse på vintern. Det är fantastiskt att de överlever!

- att jag köper frön istället för plantor, bara för att det är mer ekonomiskt - inte roligare....

- att jag tycker dahlior är överdådiga och tråkiga

- jag struntar också i huruvida växterna jag köper trivs bra i min jord och i mitt läge, jag köper dem ändå bara för att de är snygga.

- jag tror att det ända sättet att bli av med kriskål är roundup nono.gif

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 19:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon