|
Cassiopeia
07-05-2007, 16:22
En lite kul babbeltråd med temat "Jag erkänner", hänger ni på? Det kan vara erkännanden om vad som helst som har med trädgård och växter att göra. Jag börjar själv. Jag erkänner: - jag tycker inte om pelargoner. och förstår inte att de är så poppis. - när jag var tonåring så höll jag på att plantera om växter när jorden tog slut, jag lämnade några växter (bl.a. en yucca-palm minns jag) liggande i bara rotklumparna i flera veckor... i ett växthus... mitt i sommaren... Inte alla som lyckas ha död på en yucca-palm i alla fall.
OK
Jag erkänner att jag:
Varit för energisk och klippt äppelträden ordentligt tidigare år!
Misskött hallonlandet och bärbuskarna.
Låtit Vallörten sprida sig hejdlöst.
Är dålig på ogräsbekämpning.
Köpt perenner från Odla utan att haft plats, satt dem i pallkragar där de frusit bort under vintern!
Ammoura
07-05-2007, 16:28
- att jag köpt så mycket växter den här månaden att vi får ställa av bilen bara för att få tillbaka på bilskatten så vi har råd med mat.. Tur det går att köpa EU-moped på avbetalning....
Köpte sticklingar på Odla, glömde att ta in dom andra natten och dom tvärdog
Jag erkänner att jag köper fler fröer än vad jag hinner så Och att jag är urusel på att vattna krukväxter. Jag har haft ihjäl massor med krukväxter som jag har fått i present bara för att de inte tålde att torka ut. Jag erkänner även att jag har försökt att med flit "glömma bort" en ampellilja så att den skulle dö, eftersom jag har så svårt för att slänga levande växter. I sista stund blev den räddad av en kompis som förbarmade sig över den och tog hem den. På nåt vis fick jag kvar en kruka med en liten stickling, den har väl c:a ett grönt blad kvar nu...
cecland
07-05-2007, 17:52
CITAT Jag erkänner även att jag har försökt att med flit "glömma bort" en ampellilja så att den skulle dö, eftersom jag har så svårt för att slänga levande växter. Jag erkänner att jag har ställt en ganska stor rotad kalanchoe-stickling i mitt badrum utan fönster, för att se hur lång tid det tar innan den dör, och för att jag har alldeles för många och precis som noora har jag också svårt för att slänga växter. Har också läst fel på perenners info i vilket läge de trivs, köpt och planterat dom alldeles fel... köper också ibland med flit växter som trivs bäst i solen, för att jag vill ha dom, fast jag har bara halvskugga. Jag förstår inte heller varför pelargoner är så poppis.
vickeva
07-05-2007, 18:24
Jag erkänner att jag bara gillar en del trädgårdsarbete, dvs planering och inköp och plantering... sedan skulle jag vilja ha en trädgårdsmästare till det andra..
marskattan
07-05-2007, 18:29
Jag erkänner att jag: - är totalt irisgalen! Vill ha alla sorter som finns (nästan) och kan inte behärska mig när jag hittar några. - har alldeles för många frön som jag möjligtvis hinner så men aldrig ta hand om sen - älskar att driva upp nya annorlunda sorter men tappar intesset när jag väl fått dom att växa upp lite, så jag har inga vuxna plantor - är totalt värdelös på att beräkna utrymmet på vår tomt. Jag har så mycket växter så jag behöver minst båda grannars trädgård oxå. Förutom det jag har hemma, i växthuset, i "barnkammaren" i hallen, de 2 "barnkammrarna" i garaget har jag nämligen även ca 200 kvm trädgårdsland hos mina föräldrar
*Humlan*
07-05-2007, 18:53
Ok, få se... *Jag sår alldeles för mycket, jag har ingen aning om var jag ska göra av allt... Jag lär mig aldrig att begränsa mig... Men det vet jag att jag inte är ensam om här... *Tycker inte om tulpaner, de är väl ok, det lilla taget de blommar, sen åker de bort... det ser så skräpigt ut... ÄNDÅ köper jag några lökar varje höst...
Gloriana
07-05-2007, 20:21
-Begonior är hur fula som helst. Vem vill ha dem?
-Jag har vid flera tillfällen beställt frö utan att kolla upp dem och det visade sig vara.....ogräs. Senast Geranium sibirica....Jag tänkte tjoho, en geranium är aldrig fel. Vissa är fel - jättefel.
-Jag, som aldrig skulle gilla pelargoner, falller som en fura för fina pelargonblad och fina blommor som inte är för grilliga färger på (om bladen är superfina kan jag stå ut med grilliga färger). Nu har jag säkert en 10 sorter.
-Jag planterar växter där de ska trivas och det gör de för det mesta. Men min jord ändras liksom, alldeles av sig själv och genom ett trollslag, så att den ska passa just de växter jag vill plantera.....om ni förstår vad jag menar. Fast det går bra för det mesta.
-Jag vare sig gödslar eller mulchar jorden i tillräckligt utsträckning. Komposten räcker aldrig för jag komposterar inte ogräs - jag behöver ju inte sprida det eländet mer.
-Jag skolar bara så mycket jag själv och ev vänner vill ha av frösådder. Resten slänger jag! Har för mycket plantor varenda höst ändå.
-Mossa i gräsmattan - jadå. Med 6000 kvm gräsmatta är en inte så kinkig.
-Jag ger bort mitt överflöd. Förr sålde jag mycket på växtmarknad men nu hinner jag inte med det. Om någon vill ha det jag har över slipper jag ju slänga!
Jag erkänner att jag: * har dille på hibiskusar  * planterat tulpaner i lökkorg, fast de inte tycker om det. * slänger aldrig en växt förrän den är totalt stendöd... Hoppet är ju det som överger en sist...  * har kommit hem med flera kassar med blomsterlök och fått kommentaren av sambon, vad mycket mat du handlat (bara för att man transporterat dem i ica-kassar...) * att jag har krig med rotskott från syrenerna varje vår, jag sliter upp skiten med händerna, det är bra när man är förb...  Nu vill jag inte erkänna mer  Ciczi
catlady
07-05-2007, 21:03
Jag erkänner:
- Att jag inte kan ett dyft om att sköta en trädgård, och att jag därmed inte bara blundar utan klämmer ihop ögonen hårt hårt inför faktumet att detta kan bli lite problematiskt eftersom jag just köpt en tomt på 8000 kvm....
- Att jag inte heller tycker om pelargoner!
- Att jag säkert inte gräver tillräckligt djupa och stora gropar, och inte använder tillräckligt med planteringsjord när jag sätter mina nya alster.
- Att jag redan börjat bara sucka och peta bort mördarsniglarna när jag hittar dem i hopp om att ölfällorna tar dem, istället för att hysteriskt jaga dem med sax varje kväll.
- Att jag redan gjort illa ryggen ordentligt två gånger på bara en månad med mitt energiska grävande i lerjorden- och att jag tydligen inte lär mig...
Jag erkänner; - att jag skaffar fler växter än vad jag nog egentligen behärskar. Iom att jag varken har mycket tid, är hemma mycket, eller kan tillräckligt om alla sorter så får dom nog lida lite ibland... - att jag ofta bara köper en växt för att den är så fin, och utan att ha nån aning om skötselråd eller sort, och går på känsla vilket inte alltid går så bra som jag hoppats... - att jag är värdelös på ampelliljor... känns tungt iom att alla säger att dom är så jää**a lättskötta o ändå får jag dom inte att bli sådär härligt stora och maffiga med massa hängande skott.. - att jag har dåligt tålamod vad gäller sådd. Frön som är för sega på att gro åker ofta ut i trädgårn... osså erkänner jag att jag tycker denna tråd var en av de festligaste här på odla!
Jag erkänner... att jag skördade en massa frön förra hösten och sen glömde jag bort att skicka in dem till STAs frölista. De ligger fortfarande kvar i sina kaffefilter, mer och mindre rensade. Jag erkänner... att jag idag har köpt ett par pelargoner till, trots att jag dyrt och heligt lovat mig själv att jag inte ska börja samla. Jag har nu 24 olika namnsorter och en hel drös krukade sticklingar... Jag erkänner... att jag inte kan låta bli att köpa en massa växter oavsett om jag vet var jag ska ha dem eller inte. Min lilla radhusträdgård kommer att inom några få år att se ut som en överfull djungel när alla rosbuskar och perenner nått sina slutliga storlekar... Jag erkänner... att jag inte kan låta bli att köpa träd, har nu 11 stycken och väntar hem det 12:e endera dan... samtidigt slänger jag lystna blickar efter några sorter till som jag ännu inte har...
Hmm, vad ska jag ta och erkänna då?  - Gillar inte alls de klassiska pelargonerna eller deras lukt. -Lukten på kiviplantan vi har är äcklig. -Brukar glömma att vattna de växter i mitt fönster. -Har haft död på mins en kaktus -Haft död på alla mina litchi-plantor  Och sånt jag inte pratar om här
Jag erkänner.... ... att jag tycker Hortensia är en ful växt och att Hosta/Funkia är menlösa och tråkiga. Erkänner också att jag slitit upp min vintergröna som växer så det knakar bara för att jag tycker den är... trist.
Blomstersmurfen
08-05-2007, 07:16
Jag erkänner... Att jag köpt på mig alldeles för många växter i år. Trots att jag har haft 3 veckors semester och grävt från morgon till kväll, så har jag massor kvar som jag inte hunnit få i jorden. Skall bli riktigt skönt att gå till jobbet igen och få vila kroppen... Att jag hatar sorkar! Att jag inte lyckas få fart på clematisarna här hos mig. Rosorna däremot stormtrivs! Att jag blivit fast i rosträsket. Att jag inte orkat/hunnit ta tag i maskrosorna, fast de står i full blom. Att jag börjar bli ganska asocial, för jag har inte tid att åka hemifrån för att träffa mina vänner, jag måste få ner växterna istället...
Jag erkänner... att jag surfar på Odla på arbetstid (säg inget till min chef!) att jag har dödat ett plommonträd genom stympning att jag har skrutit här på Odla att jag lyckades få ett rotskott från Robinia att ta sig. Men det visade sig att det var en ask! att jag slänger in pinnar och stenar och snäckor på grannens sida av häcken, det märker hon inte ändå... att jag gräver alldeles för små planteringsgropar för att jag är lat!
En sån underbar tråd! Så trösterik!
JAg erkänner:
- att jag efter flera år av trädgårdsointresse har lyckats ta mig över tröskeln till intresse igen.
- att jag krampaktigt håller fast vid att trädgård är kul så att intresset inte dalar.
- att jag alltid gillat pelargoner men inte klarat av att sköta dom på sensommaren.
- att jag brukar sätta ut plantor i kölden för att dö i stället för att kasta dom direkt när jag inte vill ha dom längre.
- att jag (också) surfar på Odla på arbetstid
- att jag fullständigt s****r i att det gröna på marken inte bara består av grässtrån
Lemonne
08-05-2007, 09:04
Hahaha vilken underbar tråd!! Jag erkänner: - att jag hela vinterhalvåret är riktigt ointresserad av mina växter som övervintrar på den inglasade balkongen... ända tills våren kommer igen. Noll trädgårdsintresse på vintern. Det är fantastiskt att de överlever! - att jag köper frön istället för plantor, bara för att det är mer ekonomiskt - inte roligare.... - att jag tycker dahlior är överdådiga och tråkiga - jag struntar också i huruvida växterna jag köper trivs bra i min jord och i mitt läge, jag köper dem ändå bara för att de är snygga. - jag tror att det ända sättet att bli av med kriskål är roundup
Hi! Jag erkänner MORD!! När min fru köper för många krukväxer som inte får plats någon stans. Så måste man hitta på något. Man vattnar några med salt effektivt dom dör snabbt. Frun frågar vad har hänt?? Man ser oskyldig ut och säger: Mäste vara någon typ av svamp. Släng dom så de inte smittar. Lova säg inget
emmas matte
08-05-2007, 09:32
 Jag erkänner: har för mycket krukväxter, guben hotar att spika igen fönsterna,han kan ändå inte se ut. har växthuset överfullt, jag tror det finns en gemensam nämnare här, men jag hittar det inte
Ska tippsa din gubbe om salt tricket
Jag erkänner att jag - ofta bara konstaterar vad som behöver göras men gör nåt jag tycker är roligare först och sen hinner jag inte med det som behövs.. - odlar en massa grönsaker varje år men sällan skördar nåt - inte haft ett uns av lust att ställa i ordning växthuset än - totalt glömmer bort mina krukväxter på vintern tills jag har sått nåt roligt som jag vårdar ömt..och då får krukväxterna en släng dom med - inte gillar petunior..tycker dom är fula..alla utom gula..vilket leder till.. - gillar gula blommor - sår en massa varje år varav minst hälften dör strax efter groning..om de kommer så långt.. - skulle kunna skriva en väldigt lång lista till..
gunnelö
08-05-2007, 12:24
Jag erkänner att jag är GALEN... ... som varje år ägnar ansenlig tid åt att rensa (rena kvickrotsmattan på våren), halma och plocka av 200 meter jordgubbsland - för att sedan fylla frysen med ca 50 liter jordgubbar - som ingen i familjen är särskilt intresserad av - utan 3/4 får kastas på våren - bara för att nästa års skörd ska få rum. Osv, osv. Svårslaget eller hur? Gunnel Ö PS Jag köpte plantor av tre nya sorter i höstas. Fråga mig inte varför!!!!!
Usch då - skall man verkligen våga sig på offentliga erkännanden? Härmed erkänner jag att: - att jag har en hink med tulpanlökar stående i hallen sedan hösten 2006 eftersom vintern kom så väldigt hastigt... - att jag förköper mig på fröer eftersom jag i mitt inre kan frammana de mest fantastiska kombinationer av växter när jag klickar mig runt på fröfirmornas sidor. - att även jag har drabbats av ett allvarligt pelargonmissbruk. - att jag har en halvrisig "Blue Wonder" stående utan kruka i garaget sedan i februari i år och att jag inte kan bestämma mig för om jag skall slänga den eller sätta om den.
Limeblossom
08-05-2007, 13:18
Erkänner att jag: Varit ute idag och planterat om växter trots att jag är hemma och är sjuk. Måste ju se om man orkar jobba. Inte har impulsköpt en enda växt till trädgården på dom fyra år vi har bott här! Obs...köpt, fått är ju en sak. Det är inte välplanerat! Sår morötter; äter några under säsongen sen skördar jag dom och låter dom bli mjuka i kylskåpet. Inte gillar att gräva nya land eller andra tunga jobb, det kan väl sambon göra? Så går jag och finlirar lite  Tycker det är lättare att planera andras trädgårdar "i huvudet" än min egen, då kan jag aldrig bestämma mig. Sår frön men tycker det är skittråkigt att ha dom inne när dom blivit lite större. Dax för extrabelysning? Önskar att min cyklamen som jag fick i november ska dö, fast jag vet inte varför, eg är jag rätt stolt över att den lever än.
Biggan_
08-05-2007, 13:18
Hmm...det blir 10 Ave Maria per synd till var och en av er! Vilken kul tråd, här ser man att man inte är ensam om sina synder, så det så! Själv tar jag långsamt ihjäl andra krukväxter för att få plats till fler orkidéer, och sen trillar jag ändå dit när jag hittar nåt snyggt som jag inte borde köpa och ha ihjäl!
anneli85
08-05-2007, 13:24
Jag erkänner- Jag handlar växter över mina tillgångar,vet inte hur det går till men antar att det är så för det finns inga pengar kvar i slutet av månaden  . Surfar på Odla.nu på arbetstid... Talar inte om för sambon hur mycket alla mina blommor kostar egentligen, och han verkar ha noll koll på den fronten el. så bryr han sig inte...!? Jag orkar inte med jordgubbslandet, vattna, rensa, lägga nät för fåglar nää de ynka gubbar jag äter kan jag köpa, nu blir det gräsmatta. Att jag tycker att våran stora gårdsplan som består av grus är jobbig, dels för att jag är så petig så jag kan inte ha ett enda ogräs där och det innebär att varje gång jag går utanför dörren så står jag på huk på gårdsplanen... Ja listan kan göras lång..........
Biggan_
08-05-2007, 13:25
CITAT (Åsa E @ 08-05-2007, 08:43)  Jag erkänner... att jag slänger in pinnar och stenar och snäckor på grannens sida av häcken, det märker hon inte ändå...  Är du säker på att inte hon har slängt in det till dej först!?
Blomstertanten
08-05-2007, 13:45
Jag erkänner !  Nä föresten , jag tänker inte erkänna att jag är en obotlig samlare av hoyor , irisar , blåsippor , vitsippor , ovanliga växter , pyttesmå växter , pioner , olika lungörter , vivor , pinnar , sockblommor , clematis , liljor, stenar .......... Härmed vill jag meddela att jag är helt oskyldig !
Finns det någon här som tror mej ?
 känns lite bättre att få det ur sig,, Jag erkänner -tycker att sniglar är äckliga,,  men dödar dem lite matcho ändå -surfar på Odla under arbetstid,,uups nu -Gillar inte gula blommor ändå köper jag dem?? -gräver i trädgården fast jag vet att min höft pajar -tror jag kan bygga ett stenröse själv, fast jag är för svag..  (riktigt arg då jag inte lyckas vrida och vända stora stenar) -gillar inte begonier och dahlior -köper för mycket växter,,hinner inte få ner dem i jorden - är fanatiskt osocial om jag arbetar i trädgården,,glömmer tid ,,mat ,,rum barn allt enligt min man. - är en suris om jag inte hinner ut i trädgården då jag tänkt det. känns fint att bikta sig hos förstående trädgårdsfreaks
pusillus
08-05-2007, 14:36
Jag erkänner: att jag gräver för små planterings gropar att jag fusker med underarbetat när nya rabatter ska grävas att pelagoner och ROSOR är jättetråkigt att jag köper plantor och sår alldeles för svåra sorter för mitt kunnande att jag förtränger ryggskottskänningar, för att jag ska bara..... och sen ligger man i soffan utan nåd att jag slänger ut snäckor på gatan i väntan på bilar att jag köper billig skräpjord att jag här på Odla skrivit om grodda guccosko frö som visade sig vara ogräs att jag planterar om 75% av alla mina perenner och buskar VARJE ÅR för att de hamnat i "fel rabatt brevid fel granne" att jag trots dessa erkännanden fortfarande förtränger en hel del onämnda synder (det där med saltet skulle jag tänkt på när sambon envist skulle spara den avskyvärda jättemonsteran i alla år, men nu ligger den på tippen, det aset, monsteran alltså  )
Jag erkänner: - att intresset är större än kunnandet då det gäller jordförbättring och grävande! -att jag inte köpt en fröpåse i år!! -att jag hellre köper färdiga plantor för att det ska gå fort och färgmässing matcha exakt -att man sparar in på pengar då man inte köper rosor varje år ... balkongen är för liten! Vilket ibland känns bra...faktiskt. -att man snabbt blir förslöad om man inte har 6000 kva. tomt att ta hand om!! -att man periodvis uppskattar att inte behöva jobba ute, alla årstider inberäknade. -att man ändå letar ett nytt boende/trädgård för att åter igen få börja jäklas och förundras och tjusas med planering,investering, förbättring, "rygg-besvärning"  (nytt ord) jag erkänner -att livet med trädgård är ett måste!
vickeva
08-05-2007, 16:16
CITAT (Carl @ 08-05-2007, 10:09)  Hi! Jag erkänner MORD!! När min fru köper för många krukväxer som inte får plats någon stans. Så måste man hitta på något. Man vattnar några med salt effektivt dom dör snabbt. Frun frågar vad har hänt?? Man ser oskyldig ut och säger: Mäste vara någon typ av svamp. Släng dom så de inte smittar. Lova säg inget Jag har nya erkännanden...: Jag har fruktansvärda fördomar mot människor som har tagetes och tujor i sina trädgårdar... jag tror att de är riktigt tantiga... Jag älskar pelargoner, rosor, pioner och hostor (och en massa annat) som vissa i tråden inte alls gillar... Och som många tycker är tantiga... TUR att smaken är som baken. Jag gillar heller inte gula bommor... jag köper inte några heller, men de kommer in i trädgården ändå, fan vet hur... jag har snott en klunga snöklockor som stod i häcken in till grannen, men de dog när jag flyttade dem (dåligt samvete)
Alexander-VG-zon3
08-05-2007, 16:28
CITAT (Carl @ 08-05-2007, 10:09)  Hi! Jag erkänner MORD!! När min fru köper för många krukväxer som inte får plats någon stans. Så måste man hitta på något. Man vattnar några med salt effektivt dom dör snabbt. Frun frågar vad har hänt?? Man ser oskyldig ut och säger: Mäste vara någon typ av svamp. Släng dom så de inte smittar. Lova säg inget den som hade gjort så hos mig , den hade inte haft det kul det kan jag lova
Pernilla & Lars
08-05-2007, 18:02
Jag erkänner: -att jag inte kan ett dugg om trädgård och ändå planerar och planterar jag nya rabatter hela tiden - att jag har gett ungarna pengar för att samla in snäckor som vi sedan lägger i hink med vatten, alternativt slänger dom på vägen och hoppas att någon kör över dom - jag hellre köper uppdrivna plantor än frösår eftersom jag är alldeles för otålig -glömmer att vattna mina växter inomhus så nu har jag bara väldigt tåliga icke blommande växter kvar  - gillar inte tulpaner eftersom dom blir så skräpiga efter blommningen - att jag tycker som många många andra här, GULT ÄR FULT - att odla.nu är det mest fantastiska som hänt i trädgårdsvärlden, vilka fantastiskt kunniga människor som finns här och hur underbart är det inte att dom vill dela sina kunskaper med oss okuniga
Jag erkänner att jag har en massa planer för sommarblomstren men orkar aldrig genomföra det jag planerat,sår en massa fröer men orkar inte med att skola om dem m.m.............tillslut sätter jag ut all´t som det är får några tuffsiga blommor .Mina perenner tycker jag bättre om för de sköter sig själva........nästan.
Uj uj jag erkänner
Gillar pelargoner, har köpt flera
Lyckas alltid ta död på orkideer, trots det får de stå i fönstren tills de är bruna alster
Även alla andra inomhusväxter som kräver underhåll dör
Är för lat, svårt att sköta inneväxter, för att fröså, köper hellre färdigt.
Glömde gräva upp dahlierna, fast de kom ändå
Gillar att gräva och grver gärna och djupt i trädgården, fast det kanske är för sandjorden?
Jag erkänner -
- Jag brukar strunta i mina krukväxter bara för att jag inte orkar med att vattna... dör dom down period så köper jag nya när lusten faller på.
- Jag önskar att jag hade en trädgård... men erkänner att jag är aldeles för lat att ta hand om den... men att klaga lite vänner som inte tar hand om sina trädgårdar funkar ju bra...
- att jag läser på odla.nu under arbetstid
- Jag gav en vän ett tips om hur hon skulle ta hand om en växt som jag trodde att jag viste massa om... men det visade sig att jag hade fel och växten dog.
- Jag hatar pelagonier
Cassiopeia
08-05-2007, 19:36
Fler erkännanden: * har bott här sedan -99 och har sagt varje år att jag ska köpa blomlådor till balkongen, men jag har inga än! * lyckas inget bra med att så från frö * när jag sitter här hemma så har jag massor av planer på vad jag ska köpa för blommor men när jag väl kommer till blomsterhandeln så köper jag ändå det jag fastnar för just då.
Elisabeth P
08-05-2007, 19:38
Okej  , jag erkänner: Jag kan inte begränsa mig. har sått på tok för mycket och dessutom köpt mängder av lökar och plantor. Så nu måste jag gräva nya rabatter ..............igen. Jag har tusen projekt på gång samtidigt. Har liksom svårt att ta en sak i taget. Fler perennrabatter måste grävas, blomlådor snickras (Har sett en jättetrevlig och enkel variant), Syrenhäck flyttas, Uteplats anläggas (vi har redan en stor altan, men jag vill även ha en liten plats i skuggan), fläta en kompost som dessutom ska vara vacker, Bygga ett staket utåt gatan............och säkert mycket mer som just nu fallit i glömska
Felicia
08-05-2007, 20:24
Ok, då blir det en lite hemsk bekännelse (enligt min sambo) Jag erkänner: Att jag brukar använda hårspray i växthuset för att ta död på dom stora hemska spindlarna som huserar där. Min sambo tycker inte om att jag tar ihjäl spindlar så när jag hade glömt sprayflaskan i växthuset en dag så sa han "men vad har du nu gjort" - Inget sa jag Lite försvar - Är dö-rädd spindlar så att ta ut dem eller slå ihjäl dom kan jag inte..
CITAT (Felicia @ 08-05-2007, 21:24)  Ok, då blir det en lite hemsk bekännelse (enligt min sambo) Jag erkänner: Att jag brukar använda hårspray i växthuset för att ta död på dom stora hemska spindlarna som huserar där. Min sambo tycker inte om att jag tar ihjäl spindlar så när jag hade glömt sprayflaskan i växthuset en dag så sa han "men vad har du nu gjort" - Inget sa jag Lite försvar - Är dö-rädd spindlar så att ta ut dem eller slå ihjäl dom kan jag inte.. Jag erkänner att jag brukar älda upp spindlar på min balkong med tändare när jag röker. Gillar inte häller spindlar
Hannifer
08-05-2007, 20:33
*Suckar tungt* Ja, jag erkänner väl då... - Jag läser om och ägnar mig mer åt växter än jag engagerar mig i mina högskolestudier... - Den störta utgiftkällan för mig är frön, sticklingar, plantor, leca, jord, krukor etc. - Jag glor i folks fönster för att se vad de har för växter där och skriker till om jag får syn på en blommande hoya. - Jag tycker bättre om växter än om vissa personer. - Jag får inte plats mer allt jag sår/planterar. - Jag har stulit sticklingar från bibliotekets stora hibiscus (som har mörkröda blommor  ). - Ibland har det hänt att jag har dansat med någon av mina favoritkrukväxter.  - Några gånger har jag rensat och vattnat andras krukväxter för att de såg så ledsna och misskötta ut, utan att fråga.
Hannifer
08-05-2007, 20:42
CITAT (flaxss @ 08-05-2007, 17:28)  den som hade gjort så hos mig , den hade inte haft det kul det kan jag lova Samma här. Jag skulle bli SKOGSTOKIG om någon hade ihjäl mina växter...
Ja, många äro bekännelserna...  Älskar denna tråden!!!  Kan ju fortsätta med att bekänna att pelargoner, hoyor, hostor och storblommande penseér tillhör inte mina favoriter. Ägnar också lite väl mycket tid åt växter istället för studier, men i mitt fall är det praktiskt då jag läser till trädgårdsingenjör.  Fler bekännerlser har jag nog inte på det planet ialla fall, Ciczi
vickeva
08-05-2007, 20:52
Gloriana
08-05-2007, 21:29
Kom på en sak till att bekänna..... - Jag hinner aldrig rensa allt ogräs utan kan bara hålla ner det värsta för det mesta. Men i grusgången där kan det växa - jag rycker på axlarna och maken ryser åt eländet (en kär kollega visade sig dock ha en pinnharv till övers så snart är grusgångsogräset historia). - Krukväxter inomhus lämnas åt sitt öde när trädgårssäsongen kommer.. - Makens favoritblommor orkideer sköts inte så bra...men jag låtsas att jag har kontroll. Än så länge tror han mig.... - Jag har tagit ihjäl, genom ren försummelse, växter maken hade med sig in i boet....vadå? Fönsterfikus ÄR inte kul! visst ja....han hade en liten rackarns benjaminfikus men den motstår mina försummelseförsök. - Jag är en usel grönsaksodlare - gav upp för länge sen då rödbetorna inte blev större än små rädisor. Maken har dock tagit upp den delen. Jag funkar som expert - han jobbar..... - Jag köper oftast bara en planta på plantskolor och sånt...sen kan jag föröka den själv ju...... Det blev visst lite mer än en sak Roligaste babbeltråden nånsin detta! Jisses vad jag har skrattat!
Cassiopeia
08-05-2007, 21:48
CITAT (Felicia @ 08-05-2007, 21:24)  Att jag brukar använda hårspray i växthuset för att ta död på dom stora hemska spindlarna som huserar där. Min sambo tycker inte om att jag tar ihjäl spindlar så när jag hade glömt sprayflaskan i växthuset en dag så sa han "men vad har du nu gjort" - Inget sa jag Lite försvar - Är dö-rädd spindlar så att ta ut dem eller slå ihjäl dom kan jag inte.. Tänk på att hårspray-flaskor kan explodera om de blir uppvärmda alltför mycket... och det kan ju bli rätt hett i ett växthus på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|