Jag är ingen expert men jag ska svara utifrån mina egna erfarenheter. Men som jag sagt tidigare - varje liten planta är en egen individ och vill inte alltid ha det som det står i böckerna...
Pelargon - står ljust men inte i direkt solljus. blommar aldrig men växer ganska fortJag skulle nog ställa den i mer sol, eller varför inte flytta ut den i en kruka nu under sommaren?
elefantfot - (tror jag den heter) Tunna långa blad som växer från små "knölar". - hänger ljust i solljus o har kvällsol på sig. Båda blir torra o bruna ute o topparna av bladen och ser lite risiga ut just därför..
Jag har ingen erfarenhet av denna växt, men det låter som att den vill ha mindre sol.
Bräken - någon typ av bräken tror jag bestämt. Liten ormbunke ser det ut som. köpt på IKEA så kanke inte jättebra kvalite? Står i kvällssol, o har ljust under dagarna. Den skulle jag nog ställa i ett norrfönster el.dyl. Inte så soligt alltså, men ändå ljust. Och plantera om den.
Saint Paulia - står inne i ett ljust rum, men inte i fönster. Växer för fullt men blommar mycket sällan..När mina paulior mådde bäst var när de stod på TVn som stod framför ett söderfönster. De hade det väldigt ljust men inget solljus på bladen - de blommade året runt i flera år, tills jag flyttade.
Murgröna - står inne i ett rum på hylla i skugga hela dagarna. Växer men inte så snabbt som jag vill
nära till köket så ganska fuktig luft.Hm, något ljusare placering kanske?
Hoya - vet inte sort. Småbladig, vitblommig. - hänger ljust i sydfönster. blommat en gång sedan flytt sen ett år tillbaka. innan blommade den oftare.Hoya, jag är hopplös med hoyor. Vi har dock riktiga hoyaexperter här inne, de kan nog hjälpa dig.
monsteria - var helt förstörd så jag fick den av min bror för han skulle slänga den. Den är inte en vacker syn, men kan inte med att slänga den förrän den är HELT död. Vill hoppas och tro att den kan räddas. Står i mörkt hörn i västerrum. Mörkt..Omplantering o ljusare placering kanske?
Mja, man får prova sig fram. Pyssla med dina växter mycket så kommer de att prata med dig

Då får man helt enkelt lyssna på vad de säger...